Dit onderzoek onderzoekt of de jongeren met een stoornis uit het autisme spectrum afwijkend reageren op taakwisselingen en taakverstoringen. Mocht dit wel uit de resultaten blijken, dan wordt er vervolgens gekeken waar het afwijkende patroon vandaan…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Ontwikkelingsstoornissen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Primaire onderzoeksvariabelen:
Experiment 1:
Taakovergang, die een taak switch of een taak interruptie kan zijn.
Experiment 2:
De lengte van cue presentatie, die lang (900 ms) of kort (300 ms) kan zijn.
Experiment 3:
Het interval tussen de laatste respons in een taakrun en de cue presentatie,
dat lang (900 ms) of kort (300 ms) kan zijn.
In alle gevallen worden de reactietijden en errors geregistreerd.
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire onderzoeksvariabelen:
Voor alle drie de experimenten:
Twee taken worden hier gebruikt: matchen van kleur en matchen van vorm. Ook de
volgorde van de trials in een run is van belang. De trials lopen van Trial 1,
2, 3, 4 tot Trial 8.
Extra variabele voor experimenten 2 en 3:
Taakovergang, die een taak switch of een taak interruptie kan zijn
Achtergrond van het onderzoek
Er zijn in de loop der jaren verschillende theorieën ontwikkeld over de
problemen die personen met autisme spectum stoornis (ASS) ervaren. In de meest
recente theorie van Hill (2004) wordt voorgesteld dat de moeilijkheden bij
personen met ASS veroorzaakt worden door een stoornis in de executieve
functies. Executieve functies is een verzamelnaam voor doelgericht gedrag.
Executieve functies bestaan bijvoorbeeld uit planning, impulscontrole, mentale
flexibiliteit, etc. Dit onderzoek richt zich met name op het deelaspect van de
mentale flexibiliteit. In dit onderzoek willen wij graag aan de hand van een
computer taak taakwisselingen en taakverstoringen bij autistische jongeren
vergelijken met twee controle groepen (dyslectische en gezonde jongeren). Wij
verwachten dat onze doelgroep significant meer moeite zal hebben met wisselen
en hervatten van taken dan de twee controle groepen.
Na het vaststellen van mentale inflexibiliteit bij de doelgroe willen wij graag
te weten komen welke cognitieve processen hierbij een rol spelen. Bij gezonde
mensen is het aangetoond dat meer tijd voor voorbereiding op (e.g., Poljac, De
Haan & Van Galen, 2006) en deactivatie van (e.g., Poljac, Koch, & Bekkering,
2006) een taak tot betere prestaties op die taak leiden. Aangezien het bekend
is dat individuen met ASS neigen tot perserveratie en herhalingen, dwangmatige
en stereotiepe handeling zoals bijv. sterke gehechtheid aan gewoontes, patronen
en dingen, verwachten wij dat zowel de voorbereiding als de deactivatie van
taken minder adequaat plaats zullen vinden bij de deolgroep dan bij de beide
controle groepen.
Doel van het onderzoek
Dit onderzoek onderzoekt of de jongeren met een stoornis uit het autisme
spectrum afwijkend reageren op taakwisselingen en taakverstoringen. Mocht dit
wel uit de resultaten blijken, dan wordt er vervolgens gekeken waar het
afwijkende patroon vandaan komt. Specifiek gesproken, zal er gekeken worden of
deze jongeren moeite hebben met het loslaten en/of initiëren (voorbereiden) van
taken. De gemeten reactietijden en fouten percentages van deze groep kinderen
zullen vergeleken worden met twee controle groepen: gezonde kinderen en
kinderen met dyslexie.
Onderzoeksopzet
Deze studie bestaat uit drie experimenten. Aan ieder experiment nemen 15
deelnemers van iedere groep (doelgroep, controle patieneten en gezonde
controles) deel. Experimenten bevatten een computertaak waarbij reactietijden
en fouten worden geregistreerd.
Inschatting van belasting en risico
De belasting is een computertaak van max 60 minuten.
Er zijn geen risico's aan verbonden.
Publiek
Montissorilaan 3
6525 HR
Nederland
Wetenschappelijk
Montissorilaan 3
6525 HR
Nederland
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Deelnemers uit het autistisch spectrum stoornis horen te voldoen aan de DSM-IV criteria voor autistische stoornis, Asperger syndroom of PDD NOS, op grond van zowel een uitgebreide klinische evaluatie als een gestructueerd diagnostisch interview (ADI-R).
Deelnemers met dyslexie horen te voldoen aan de DSM-IV criterai voor dyslexie. Deze groe zal gematched worden met de doelgroep op leeftijd, geslacht en IQ.
Gezonde controles (zonder neurologische/psychiatrische geschiedenis) worden beoordeeld door middel van General Health Questionnaire (GHQ). Deze groep zal ook gematched worden met de doelgroep op leeftijd, geslacht en IQ.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Deelnemers die
- sensorische en neurologische afwijkingen hebben
- neurologische trauma hebben gehad
- neuroleptica gebruiken
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL11381.091.06 |