Ons hoofddoel is om te onderzoeken of en hoe gevorderde leesvaardigheden zoals het lezen van teksten en begrijpend lezen ontwikkeld worden door kinderen met een erfelijk risico op dyslexie in vergelijking met een controlegroep. Verder willen we ook…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
dyslexie
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
-Gedragsmetingen (reactietijden en accuraatheid) van leesvaardigheden zoals
begrijpend lezen en het lezen van teksten, spelling, vocabulaire en aandacht.
-Metingen van hersenactiviteit tijdens een fonologische, orthografische en
semantische taak.
Secundaire uitkomstmaten
Er is data beschikbaar van eerder onderzoek bij dezelfde kinderen waaraan de
resultaten van het huidige onderzoek kunnen worden gelinkt.
Achtergrond van het onderzoek
Lezen is tegenwoordig een erg belangrijke vaardigheid. Voor vijf procent van
alle mensen is dt echter een vaardigheid die zeer moeilijk te leren is. Deze
groep met kinderen krijgt vaak de diagnose dyslexie. Ze hebben hardnekkige
problemen met het decoderen van woorden van letters naar klanken, ondanks dat
ze een normale intelligentie en scholing hebben. Dyslexie is gedeeltelijk
genetisch bepaald, kinderen met een ouder die dyslexie heeft hebben een risico
van 30-60 % dat ze zelf ook dyslexie zullen ontwikkelen. Het is gevonden in
eerder onderzoek dat kinderen en volwassenen met dyslexie andere patronen van
hersenactiviteit hebben in vergelijking tot een controlegroep zonder dyslexie.
Sommige kinderen met dyslexie hebben naast woord-lees problemen ook problemen
met begrijpend lezen en het lezen van teksten. Tevens is het leesniveau wat
kinderen met dyslexie behalen erg variabel. Er is relatief weinig onderzoek wat
heeft gekeken naar de verschillende uitkomsten van dyslexie. Het huidige
onderzoek heeft als doel dit te veranderen door patronen van hersenactiviteit
te linken aan gevorderde leesvaardigheden en aan eerder verzamelde data van het
langlopend onderzoek dyslexie.
Doel van het onderzoek
Ons hoofddoel is om te onderzoeken of en hoe gevorderde leesvaardigheden zoals
het lezen van teksten en begrijpend lezen ontwikkeld worden door kinderen met
een erfelijk risico op dyslexie in vergelijking met een controlegroep. Verder
willen we ook onderzoeken of kinderen met een risico op dyslexie, maar die geen
dyslexie hebben, kwantitatief of kwalitatief verschillen van kinderen die wel
dyslexie hebben ontwikkeld. Daarnaast willen we weten of er normalisatie of
compensatie heeft plaatsgevonden bij de goed lezende kinderen met een risico
door hen te vergelijken met een controlegroep zonder risico en zonder dyslexie.
Onderzoeksopzet
Een quasi-experimentele onderzoeksopzet zal gebruikt worden. Kinderen met een
erfelijk risico op dyslexie worden vergeleken met kinderen in een controle
groep, en binnen de groep met een risico wordt een vergelijking gemaakt tussen
kinderen met en zonder dyslexie.
Inschatting van belasting en risico
De kinderen en hun ouders worden uitgenodigd voor twee dagdelen op het Neuro
Imaging Center Groningen. De ouders mogen kiezen of het onderzoek op een of
twee dagen plaatvind. Tijdens een 90 tot 120 minuten durende sessie worden de
gedragsmetingen gedaan, en tijdens nog zo'n sessie wordt de EEG taak afgenomen
terwijl de kinderen een beslissingstaak moeten doen. Daarnaast maken de
kinderen thuis een digitale test die begrijpend lezen, luistervaardigheden en
vocabulaire meet wanneer ze in eind groep 8 zitten. Het EEG en gedragsonderzoek
brengen geen risico's met zich mee voor de proefpersonen.
Algemeen / deelnemers
P.O. Box 716
9700 AS Groningen
NL
Wetenschappers
P.O. Box 716
9700 AS Groningen
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Kinderen die hebben meegedaan aan het langlopen onderzoek dyslexie (niet voor de pilot)
- Kinderen die naar het regulier basisonderwijs gaan
- Toestemmingsverklaring van ouders
- Toestemmingsverklaring van kind indien het kind ouder dan 12 is
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- Gehoor- of visus problemen die niet gecorrigeerd zijn.
- Hersenbeschadiging
- Wanneer kinderen alleen lenzen hebben en geen vervangende bril kunnen ze niet
meedoen aan het EEG deel van de studie
- Ernstige psychologische of gezondheidsproblemen
- IQ < 85 (vastgesteld tijdens eerder onderzoek)
- Ernstige taalontwikkelingsproblemen (vastgesteld tijdens eerder onderzoek)
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL39988.042.12 |