Deze studie heeft als doel om de vorm van taakspecifieke leercurves te onderzoeken van normale kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar voor drie leeftijdsgerelateerde veelvoorkomende functionele vaardigheden: insteekmozaïek, mikken met pittenzakken, en…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
gezonde controle groep
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De scores van insteekmozaiek (aantal pinnetjes geplaats in één minuut),
pittenzakjes mikken (aantal van de 25 goed gemikt) en verspringen (afstand in
centimeter) worden uiteengezet in leercurves. De steilheid, de plafondwaarde en
de afname in variabiliteit worden bepaald. Verschil in score tussen de M-ABC
items voor en na de training zullen worden bepaald. Factoren die potentieel van
invloed zijn op de individuele leercurve, zoals persoonlijke factoren
(leeftijd, lengte, gewicht en geslacht), de baseline scores op de gerelateerde
M-ABC taak en de sportbeoefening (uit de vragenlijst) worden bepaald.
Om het meest geschikte model voor de norm-leercurves te achterhalen, zal voor
elke taak een curve-fit procedure worden toegepast met behulp van een
statistisch model met twee fasen: modeleren van de referentie waarden uit de
norm-populatie door middel van *state-space modeling*(Standard Error
Measurement state-space model) en aan de andere kant het bepalen van een
optimale schatting voor de individuele curve met behulp van een *Kalman filter
en smoother*.
Om te bepalen of persoonlijke factoren (leeftijd, lengte en gewicht, geslacht)
of de baseline scores op de M-ABC gerelateerde taak een relatie hebben met de
steilheid- en plafondwaarde van de leercurve, zullen deze factoren worden
opgenomen in het model. Om eventuele transfer effecten van het leren te
bepalen, zullen de scores van de retentie test worden vergeleken met de scores
op de transfer taken.
Secundaire uitkomstmaten
N.V.T.
Achtergrond van het onderzoek
Uit de literatuur is bekend dat het effect van motorisch leren taakspecifiek
is. Daarnaast worden aanbevelingen gedaan om het leereffect te meten tijdens
het leren om inzicht te krijgen in de progressie. Binnen de kinderfysiotherapie
kan het inzicht in de voortgang van het leren gebruikt worden voor drie doelen:
1) ondersteuning van de therapeut bij het systematisch plannen van de
behandelopbouw, 2) feedback naar het kind en de ouders om de motivatie te
verhogen, 3) meten van de effectiviteit van de therapie. De meest adequate vorm
van feedback is Kennis over het Resultaat (KR): informatie over de resultaten
die de individuele motorische prestatie opleveren. Leercurves geven inzicht in
de veranderingen van de motorische prestaties in de tijd in tegenstelling tot
motorische testen die het gemeten prestatieniveau weergeven op een specifiek
moment. Theoretisch is het te verdedigen dat lagere motorische test scores
geassocieerd zijn met verminderde leerpotentie in het neurologisch en/of
fysiologisch systeem (het plafond niveau zal dan lager zijn dan bij normale
kinderen), verminderde leercapaciteit in het neurologisch systeem (minder
steile leercurves dan bij normale kinderen), of minder leerervaring (laag
startniveau maar een leercurve die vergelijkbaar is met normale kinderen). In
dit opzicht zijn leercurves geschikter om de kinderfysiotherapeutische
interventie richting te geven dan motorische testen.
Uit de literatuur en voorgaande pilot studies weten we dat het vastleggen van
leercurves mogelijk is en dat deze inderdaad een bijdrage leveren aan het
evalueren en interpreteren van interventie effecten. Om echter inzicht te
krijgen in de progressie tijdens het leren en het maximum leerpotentieel van
kinderen in de revalidatie is een goud standaard nodig om tijdens de
behandeling de leervoortgang mee te vergelijken: taakspecifieke en
leeftijdsgerelateerde leercurves van normale kinderen van eenzelfde leeftijd en
geslacht.
Doel van het onderzoek
Deze studie heeft als doel om de vorm van taakspecifieke leercurves te
onderzoeken van normale kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar voor drie
leeftijdsgerelateerde veelvoorkomende functionele vaardigheden: insteekmozaïek,
mikken met pittenzakken, en een vertesprong. Informatie over de slope en het
plafondeffect van de leercurves worden per taak geanalyseerd. Daarnaast zullen
we de variabiliteit tussen kinderen in relatie tot de taak, de invloed van kind
factoren (bv leeftijd, lengte,gewicht en geslacht etc) en het prestatieniveau
bij start van de training op de leercurve analyseren.
Onderzoeksopzet
Dit is een niet gerandomiseerde pilot interventiestudie met een pre- en post
test met 60 kinderen van een basisschool. Om het motorisch beginniveau te
bepalen op het gebied van handvaardigheid, balvaardigheid, statische en
dynamische evenwicht zullen 3 items van de Movement ABC worden afgenomen:
muntjes in doosje stoppen, bal in doel rollen en over een touwtje springen.
Daarna zullen de kinderen worden getraind met drie gerelateerde taken:
insteekmozaïek spel, pittenzakjes mikken en verspringen. Gedurende de
oefensessies worden de scores hiervan apart uitgezet in taakspecifieke
leercurves. De taken worden getraind en gemeten op school, twee keer per week
gedurende drie weken, daarnaast krijgen de kinderen een huiswerkboekje en
materiaal mee om in deze periode ook thuis 1x per dag te oefenen. De laatste
oefensessie bestaat uit een retentie en een transfertest, welke de drie items
van de M-ABC bevatten.
Inschatting van belasting en risico
Kinderen worden gemeten gedurende activiteiten die passen in het natuurlijke
bewegingspatroon. Er zijn geen risico*s aan verbonden. Mate van belasting voor
het kind en de ouders is minimaal. Ouders zijn vrij te beslissen of ze meedoen.
Van de docenten wordt wat tijdsinvestering voor de organisatie gevraagd om te
vermijden dat de oefeningen de schoolse activiteiten belemmeren.
Algemeen / deelnemers
Postbus 9101
6500 HB Nijmegen
Nederland
Wetenschappers
Postbus 9101
6500 HB Nijmegen
Nederland
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
leeftijd 4 tot 8 jaar, bassisschool, geen bekende gezondheidsproblemen die de motorische prestaties beinvloeden.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Gezondheids problemen die de motorische prestaties kunnen beïnvloeden
ouders zijn niet in staat het huiswerk te begeleiden
geen informed consent
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL19119.091.07 |