Het doel van deze studie is de biologische processen die ten grondslag liggen aan het effect van mentale vermoeidheid op leren in middelbare leeftijd te onderzoeken.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
vermoeidheid
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De belangrijkste uitkomstmaten zijn gedrag (gemiddelde reactietijd en
accuratesse) en de 'blood oxygen level dependent (BOLD) response', een
betrouwbare maat voor hersenactiviteit, tijdens een werkgeheugentaak en een
verbale geheugentaak.
Secundaire uitkomstmaten
- Stemming en vermoeidheid gemeten door de 'Profile of Mood States'
(POMS)vragenlijst.
- Cortisol niveau's voor en na het scannen, gemeten mbv speekselsamples
Achtergrond van het onderzoek
Leren is van cruciaal belang in zowel ons professionele als ons dagelijks
leven. Leerstoornissen hebben directe consequenties voor de kwaliteit van
leven, en kunnen burnout, stress en stemmingsstoornissen tot gevolg hebben.
Mentale vermoeidheid vermindert het leervermogen. In onze moderne samenleving,
waar steeds meer werknemers mentaal veeleisend werk doen en waar de werkdruk
toeneemt, moeten steeds meer mensen leren in omstandigheden waarin ze mentaal
vermoeid zijn. Ook wanneer we ouder worden zijn we minder goed in staat nieuwe
dingen en vaardigheden te leren. Omdat we de komende jaren zeker tot ons 65ste
zullen moeten blijven werken, wordt bijscholen tot op steeds hogere leeftijd
belangrijk. Het is te verwachten dat mentale vermoeidheid een extra belasting
vormt op middelbare leeftijd. Kennis over de invloed van mentale vermoeidheid
op leren bij mensen van middelbare leeftijd (45 * 60 jaar) is noodzakelijk om
burnout, stress en stemmingstoornissen te kunnen voorkomen.
Deze studie zal de eerste studie zijn die het effect van mentale vermoeidheid
op leer- en geheugenprestatie en de daarmee samenhangende hersenactiviteit
bestuderen in gezonde mensen van middelbare leeftijd onderzoekt.
Doel van het onderzoek
Het doel van deze studie is de biologische processen die ten grondslag liggen
aan het effect van mentale vermoeidheid op leren in middelbare leeftijd te
onderzoeken.
Onderzoeksopzet
Deze studie is heeft gerandomiseerd within-subject design met twee
leeftijdsgroepen.
Inschatting van belasting en risico
Zowel de interventie (het doen van cognitieve taken) als de MRI sessie zijn
zonder risico's.
Algemeen / deelnemers
Dr. Tanslaan 12
6200 MD Maastricht
Nederland
Wetenschappers
Dr. Tanslaan 12
6200 MD Maastricht
Nederland
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Gezonde mannen tussen de 20 en 25 jaar en gezonde mannen van middelbare leeftijd tussende 50 - 55 jaar.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Ernstige lichamelijke of geestelijk ziekten op het moment van inclusie of eerder in het leven doorgemaakt, het gebruik van medicatie, en MRI contra-indicaties
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL15651.068.07 |