Het meten van de natuurlijke leerprocessen die plaatsvinden tijdens het leren bewegen met een lichaamsbekrachtigde prothese van de bovenste extremiteit.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Bot en gewricht therapeutische verrichtingen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Test:
Tijd van uitvoering van de taken van de test en de scores van deze taken in een
Index of Functionality.
Training:
Bewegingskinematica: tijd van de reikbeweging, tijd van de grijpbeweging,
snelheid van de reikbeweging, pieksnelheid van de reikbeweging, symmetrie van
het snelheidsprofiel, handopening, plateau fase in de handopening, snelheid van
hand opening en handsluiting, en de timing tussen de reik- en de grijpbeweging;
Toegepaste grijpkracht;
Kijkgedrag van de proefpersonen: de sequentie waarmee op de objecten gefixeerd
wordt tijdens een trial.
Secundaire uitkomstmaten
Niet van toepassing.
Achtergrond van het onderzoek
Mensen krijgen na een amputatie van de bovenste extremiteit vaak een prothese
aangemeten, maar gebruiken deze prothese niet vaak in het dagelijks leven, mede
door een lage mate van functionaliteit (Biddis and Chau, 2007; Dudkiewicz et
al., 2004; Kyberd et al., 1998; Plettenburg, 2002). Deze functionaliteit kan
verhoogd worden door training (Carter, Torrance and Merry, 1969; Lake, 1997;
Weeks, Anderson and Wallace, 2003). We verwachten dat door het verhogen van de
functionaliteit door training, dit het algemene gebruik van prothesen verhoogt.
De huidige trainingen die tijdens revalidatie in de revalidatiecentra worden
aangeboden zijn niet wetenschappelijk gefundeerd, maar alleen gebaseerd op
eigen ervaringen. Het hoofddoel van ons project is daarom om een evidence-based
trainingsprotocol te ontwikkelen voor prothesen voor de bovenste extremiteit,
waarbij we focussen op lichaamsbekrachtigde prothesen.
Voordat een evidence-based trainingsprogramma ontwikkeld kan worden, moeten we
eerst weten hoe patiƫnten hun prothese leren gebruiken. Daarom moeten de
natuurlijke leerprocessen bepaald worden tijdens training. Het beschrijven van
de veranderingen in bewegingskarakteristieken tijdens het leren kan ons
aanknopingspunten geven waarop we kunnen focussen bij het ontwikkelen van het
trainingsprotocol.
Doel van het onderzoek
Het meten van de natuurlijke leerprocessen die plaatsvinden tijdens het leren
bewegen met een lichaamsbekrachtigde prothese van de bovenste extremiteit.
Onderzoeksopzet
Cohort analytic study.
Onderzoeksproduct en/of interventie
De proefpersonen worden in vier groepen verdeeld. Een groep traint direct grijpen, een groep traint indirect grijpen, een groep traint fixeren en een groep traint een combinatie van alle drie de taken.
Inschatting van belasting en risico
Het experiment is niet-therapeutisch, de proefpersonen leren een
lichaamsbekrachtigde prothese simulator gebruiken tijdens vijf trainingsessies
en er zijn vier test dagen. De metingen zijn niet-invasief. Daarom zijn de
risico's verwaarloosbaar.
Algemeen / deelnemers
Postbus 196
9700 AD Groningen
Nederland
Wetenschappers
Postbus 196
9700 AD Groningen
Nederland
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Normaal of gecorrigeerd tot normaal zicht
Rechtshandig
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Neurologische problemen met betrekking tot bovenste extremiteit of torso
Motorische problemen met betrekking tot bovenste extremiteit of torso
Eerdere ervaring met een prothese simulator
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL31039.042.09 |