Doelstelling: Centrale doelstelling van het voorgestelde onderzoek is een adequate Nederlandse normering van de Bayley-III (Bayley 2006), inclusief een betrouwbaarheids- en valideringsonderzoek.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
- Ontwikkelingsstoornissen NEG
Synoniemen aandoening
Aandoening
Normale ontwikkeling
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Uitkomsten: De gegevensverzameling leidt allereerst tot Nederlandse normen voor
de Bayley III. Ten behoeve van betrouwbaarheidsonderzoek zullen test-hertest
gegevens verzameld worden bij 200 kinderen. Voor validatie onderzoek zullen
gegevens verzameld worden bij 300 kinderen met andere instrumenten op het
gebied van de taalontwikkeling, cognitieve en motorische ontwikkeling. Het
betreft de volgende ontwikkelingsonderzoeken: de Ages and Stages Questionnaires
(ASQ; Squires, Potter & Bricker, 1999; ASQ-SE; Squires et al., 2002) gericht op
de ontwikkeling van kinderen tussen 2 en 60 maanden oud; de Wechsler Preschool
and Primary Scale of Intelligence (WPPSI, Wechsler, 2002) voor kinderen tussen
30 en 42 maanden oud; de Reynell test voor taalbegrip (Van Eldik, Schlichting,
Lutje Spelberg, B.F. van der Meulen & Sj. van der Meulen, 1995) en de
Schlichting test voor taalproductie (Schlichting, van Eldik, Lutje Spelberg,
Sj. van der Meulen & B.F. van der Meulen, 1995) voor kinderen tussen de 15 en
27 maanden oud; en de oude versie van de Bayley schalen, de BSID-II-NL (Van
der Meulen, Ruiter, Lutje Spelberg & Smrkovsky, 2002).
Secundaire uitkomstmaten
De ouders worden vragenlijsten met betrekking tot henzelf, de opvoeding en de
achtergrond van het gezin voorgelegd, waarmee informatie over beschrijvende
kenmerken wordt verkregen, die eventueel ook in relatie gebracht kan worden met
extreme scores.
Achtergrond van het onderzoek
Achtergrond: Zowel de klinische praktijk, als het wetenschappelijk onderzoek in
Nederland heeft behoefte aan gestandaardiseerde en genormeerde diagnostische
instrumenten voor jonge kinderen ten behoeve van een zo goed mogelijke vroeg
signalering van ontwikkelingsproblemen en evaluatie van interventie
programma*s. Over de hele wereld en ook in Nederland wordt voor deze doelen
voornamelijk gebruik gemaakt van de Bayley Scales of Infant Development (BSID
II, Bayley 1993; BSID-II-NL, Van der Meulen, Ruiter, Lutje Spelberg &
Smrkovsky, 2000). In 2006 zijn de Bayley Scales of Infant and Toddler
Development, third edition (Bayley, 2006), verschenen. Deze nieuwe versie van
de Bayley schalen is een aanpassing van de eerdere versie, die in een betere en
meer gedifferentieerde bepaling van het ontwikkelingsniveau van baby's en
peuters resulteert. Een belangrijke wijziging is dat de test niet meer bestaat
uit een mentale en motorische schaal, maar uit vijf subschalen: cognitieve
ontwikkeling, taalbegrip en taalexpressie, fijne en grove motoriek. Tevens is
een bijbehorende vragenlijst ontwikkeld voor de ouders, die gericht is op de
sociaal-emotionele ontwikkeling en adaptatie vaardigheden van de kinderen.
Daarmee zijn de diagnostische mogelijkheden verfijnd. De Bayley-III (Bayley,
2006) is nog niet vertaald en genormeerd in Nederland.
Doel van het onderzoek
Doelstelling: Centrale doelstelling van het voorgestelde onderzoek is een
adequate Nederlandse normering van de Bayley-III (Bayley 2006), inclusief een
betrouwbaarheids- en valideringsonderzoek.
Onderzoeksopzet
Design: Het betreft het een observationele en cross-sectionele studie, die in
analogie met de werkwijze voor de normering van de Amerikaanse versie wordt
uitgevoerd.
Inschatting van belasting en risico
Belasting voor de deelnemers: De belasting van het onderzoek voor de deelnemers
is zeer beperkt. De ouders zijn vrij om tot deelname te besluiten of zich terug
te trekken indien zij bij nader inzien toch niet mee willen werken. Het
onderzoek bestaat voor de meeste kinderen uit een eenmalige testafname; bij 500
kinderen wordt ook een andere test of een hertest uitgevoerd. Het onderzoek is
slechts beperkt belastend voor de kinderen omdat het altijd uit een aantal
leeftijdsadequate spelletjes bestaat. De meeste kinderen vinden de spelletjes
van het Bayley onderzoek en andere tests heel leuk. De tijdsduur van de
deelname varieert met de leeftijd van het kind van * uur tot 1* uur per
testafname. Voor de kinderen in de hertest subgroep worden twee afspraken
gemaakt en is in totaal 1 tot 3 uur nodig. Voor de kinderen in de validatie
subgroep kost de tweede afspraak waarin de andere (validatie) test wordt gedaan
nog ongeveer een uur en varieert het totaal van ongeveer 2 tot 2* uur. De
ouders begeleiden hun kind bij de testafname en vullen een aantal vragenlijsten
in. De ouders zullen met het invullen van de vragenlijsten 1* tot 2 uur bezig
zijn; daarbij komt nog de begeleidingstijd bij het onderzoek van hun kind die
varieert van * tot 3 uur, wat resulteert in een totaal van 2-5 uur.
Algemeen / deelnemers
Heidelberglaan 1
3584 CS Utrecht
NL
Wetenschappers
Heidelberglaan 1
3584 CS Utrecht
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
De normeringsgroep is representatief wat betreft leeftijd, sexe, opleidingsniveau van de ouders, etnische afkomst en geografisch locatie. Wat betreft leeftijd is de normeringsgroep verdeeld in 17 leeftijdsgroepen: deze verlopen geleidelijk en
passend bij de afname in ontwikkelingstempo van 1 maand spreiding van 16 dagen tot 1 maand en 15 dagen oud in de jongste leeftijdsgroep, tot 3 maanden spreiding bij de leeftijdsgroep van 13 maanden en 16 dagen - 16 maanden en 15 dagen oud, en 5 maanden spreiding in de oudste leeftijdsgroep van 39 maanden en 0 dagen tot 43 maanden en 15 dagen oud. In de normeringsgroep zijn evenveel jongens als meisjes opgenomen.
Om ook gegevens te betrekken van kinderen met problemen in hun ontwikkeling teneinde een representatieve steekproef te kunnen samenstellen, worden echter in beperkte mate (10%) ook te vroeg geboren kinderen, kinderen met het syndroom van Down, kinderen met Cerebrale Parese, kinderen met problemen binnen het autistisch spectrum, en kinderen met een vertraging in taalontwikkeling, geincludeerd.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
90% (n=1530) van de normgroep bestaat uit gezonde kinderen waarvoor de volgende exclusie criteria gelden: vroeggeboorte; laag geboortegewicht; opname van het kind in een ziekenhuis ten tijde van het onderzoek; sensorische beperkingen; ernstige hechtingsstoornis; ademhalingsproblemen; Intraventriculaire bloeding; stofwisselingsstoornissen; een van de diagnoses ADHD, chromosomale afwijking, congenitale infectie, prenatale blootstelling aan verslavende middelen (alcohol, drugs), genetische afwijkingen, mentale retardatie, stoornissen in het functioneren van het centrale zenuwstelsel.
Echter, bij 10% (n=170) van de normgroep vormt een van deze risicpfactoren of specifieke condities juist een selectiecriterium, teneinde de normen representatief te maken.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL29428.041.09 |