1) onderzoeken van de neurale responsen van adolescenten op sociale inclusie en exclusie door leeftijdsgenoten, in relatie tot de sociale status van de leeftijdsgenoten en van de proefpersoon zelf. 2) onderzoeken van neurale mechanismen die…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Er worden geen aandoeningen bestudeerd, het onderzoek betreft gezonde adolescenten
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
1) Hersenactivatie tijdens het verwerken van sociale inclusie en exclusie door
leeftijdsgenoten met een hoge sociale status, en leeftijdsgenoten met een lage
sociale status. De Cyberball taak (Williams & Jarvis, 2006) zal gebruikt
worden om ervaringen van sociale inclusie en exclusie te simuleren. Dit is een
online balspel, dat proefpersonen zullen spelen met twee (fictieve)
leeftijdsgenoten, die worden weergegeven met een foto van hun gezicht
(verkregen uit een database met gezichten van Amerikaanse tieners, bedoeld voor
wetenschappelijk gebruik). Bij de Cyberball taak krijgen proefpersonen soms de
bal van de andere spelers (inclusie), maar soms ook langere tijd niet
(exclusie). Iedere proefpersoon speelt het spel twee keer: een keer met een
team van 2 spelers met een hoge sociale status (aantrekkelijke gezichten,
proefpersonen wordt verteld dat deze spelers vaak de bal kregen toen ze het
spel eerder speelden), en een keer met een team van 2 spelers met een lage
status (minder aantrekkelijke gezichten, kregen bijna nooit de bal toen ze het
spel eerder speelden).
2) Hersenactivatie tijdens het nemen van beslissingen in een TD taak. Twee
versies van de taak zullen worden afgenomen: een versie met geld als beloning,
en een versie met snoep/chocola als beloning.
3) Relaties tussen hormonen (testosteron, estradiol, cortisol) en sociale
status (i.e., populariteit) en hersenactivatie tijdens de Cyberball en TD
taken.
Secundaire uitkomstmaten
niet van toepassing
Achtergrond van het onderzoek
De adolescentie, de overgangsperiode van de kindertijd naar de volwassenheid,
wordt gekenmerkt door een sterke ontwikkeling van het sociaal, emotioneel en
cognitief functioneren. Deze ontwikkeling wordt deels aangestuurd door de
ontwikkeling van het brein, en door de invloed van hormonen op het functioneren
van het brein (Blakemore & Choudhoury, 2006; Crone, 2009; Steinberg, 2008).
Adolescenten brengen meer tijd door met hun leeftijdsgenoten dan kinderen en
volwassenen (Steinberg & Morris, 2001), en ze hechten meer waarde aan het
verkrijgen van een hoge sociale status bij hun leeftijdsgenoten (LaFontana &
Cillessen, 2010). Ook zijn ze gevoeliger voor sociale inclusie en exclusie door
leeftijdsgenoten (Sebastian et al., 2010). Recente functional Magnetic
Resonance Imaging (fMRI) onderzoeken hebben aangetoond dat sociale exclusie
door leeftijdsgenoten leidt tot activatie in hersengebieden die belangrijk zijn
voor het verwerken van (negatieve) emoties (e.g., ventral and subgenual
anterior cingulate cortex, insula) en het reguleren van deze emoties (e.g.,
ventrolateral prefrontal cortex) (Bolling et al., 2011; Gunther Moor et al.,
2012; Sebastian, 2011). Activatie in de ventrolateral prefrontal cortex na
sociale exclusie hangt bovendien positief samen met leeftijd, maar negatief met
zelf-gerapporteerd leed. In eerder fMRI onderzoek naar sociale inclusie en
exclusie bij adolescenten is er nog niet gekeken naar de sociale status van de
proefpersonen en van degenen die de proefpersoon buitensloten. Dit is echter
zeer belangrijk, aangezien juist populaire adolescenten vaak anderen
buitensluiten om hun status te verkrijgen en te behouden, en populariteit door
veel adolescenten erg belangrijk wordt gevonden.
Naast het sociaal-emotioneel functioneren, ontwikkelt zich gedurende de
adolescentie tevens de zelf-controle. Een vorm van zelf-controle is het
vermogen om onmiddellijke beloningen te weerstaan om zo grotere, maar
uitgestelde beloningen te kunnen krijgen. Deze vorm van zelf-controle wordt
vaak gemeten met temporal discounting (TD) taken, waarbij proefpersonen moeten
kiezen tussen een kleine beloning die ze vandaag kunnen krijgen (e.g., ¤2) en
een grotere beloning waar ze op moeten wachten (e.g., ¤10 over 30 dagen). Uit
gedragsonderzoek is gebleken dat het vermogen om te wachten op de uitgestelde
beloning bij TD taken lineair toeneemt met leeftijd bij adolescenten (Scheres
et al, 2006). fMRI onderzoek naar de neurobiologische mechansimen die ten
grondslag liggen aan deze ontwikkeling is echter nog zeer beperkt, evenals fMRI
onderzoek waarbij zowel geld als primaire (e.g., snoep) beloningen gebruikt
worden in een TD taak.
Doel van het onderzoek
1) onderzoeken van de neurale responsen van adolescenten op sociale inclusie en
exclusie door leeftijdsgenoten, in relatie tot de sociale status van de
leeftijdsgenoten en van de proefpersoon zelf.
2) onderzoeken van neurale mechanismen die bijdragen aan de ontwikkeling van
zelf-controle en individuele verschillen in zelf-controle bij adolescenten.
3) onderzoeken van de invloed van geslachtshormonen (testosteron, estradiol) en
cortisol op sociale status, en op hersenactivatie tijdens het verwerken van
sociale inclusie/exclusie en het nemen van beslissingen in een TD taak.
Onderzoeksopzet
Observationeel onderzoek. Een longitudinaal fMRI onderzoek met 2 meetmomenten,
ongeveer 1 jaar na elkaar.
Inschatting van belasting en risico
de deelnemers zullen 2 keer meedoen aan een fMRI onderzoek, waarbij er 1 jaar
zit tussen de 2 onderzoeken. Bij ieder onderzoek zullen de deelnemers maximaal
45 minuten in een MRI scanner doorbrengen. Om de deelnemers te laten wennen aan
de scanner en procedures en eventuele spanning weg te nemen, zullen ze allen
eerst in een oefenscanner gebracht worden, waarbij de geluiden van de scanner
ook afgespeeld zullen worden. Alle deelnemers zullen uitvoerig gecontroleerd
worden op MRI contra-indicaties (d.m.v. vragenlijsten aan ouders en
proefpersonen, en controle door de onderzoekers) voordat ze in de MRI scanner
geplaatst worden.
Na de scansessie (en een pauze van 10 min) zullen de proefpersonen een aantal
computertaken, vragenlijsten en 2 subtests van een IQ test uitvoeren. Dit duurt
ongeveer 1 uur.
De deelnemers zal ook gevraagd worden om op 2 aansluitende schooldagen driemaal
op een dag speeksel te verzamelen, zodat de hoeveelheid puberteitshormonen en
cortisol in hun speeksel bepaald kunnen worden.
Gezien de veiligheidsprocedures, het ontbreken van invasieve procedures, en de
afwisselende taken en pauzes tussendoor, kan gesteld worden dat de risico's en
belasting van de proefpersonen minimaal is.
Algemeen / deelnemers
Montessorilaan 3
Nijmegen 6500 HE
NL
Wetenschappers
Montessorilaan 3
Nijmegen 6500 HE
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
rechtshandige jongens en meisjes van 12-15 jaar
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
psychiatrische en/of neurologische stoornissen, endocriene stoornissen, IQ<70, claustrofobie, MRI contra-indicaties (zoals een beugel, metalen objecten in het lichaam die niet verwijderd kunnen worden), linkshandigheid
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL41607.091.12 |