Het hoofddoel van de studie bestaat eruit om de perceptie van voornaamwoorden en wederkerende voornaamwoorden bij normaalontwikkelende normaalhorende, slechthorende en geïmplanteerde kinderen te karakteriseren. Dit onderzoek is een longitudinale…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Gehoorstoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomstmaat van deze studie zal het verschil zijn in prestaties
wat betreft de perceptie van voornaamwoorden en wederkerende voornaamwoorden
tussen kinderen met een CI (één of twee CIs), en slechthorende en
normaalhorende kinderen. Deze prestaties worden uitgedrukt in percentage
correct.
Secundaire uitkomstmaten
De leeftijdseffecten en de effecten van de implantatieleeftijd zullen
onderzocht worden als mogelijke beïnvloedende factoren op de prestatie van de
test. De mogelijke voordelen van twee CI*s ten opzichte van één CI, en het
hebben van een CI ten opzichte van een gehoorapparaat zullen ook onderzocht
worden. Omdat het een longitudinale studie betreft, zal de ontwikkeling van de
kinderen gevolgd worden voor een periode van 5 jaar.
Achtergrond van het onderzoek
Cochleair implantaten (CIs) zijn apparaten die het gehoor van doven herstellen.
Wanneer kinderen jong geïmplanteerd zijn, kunnen deze pediatrische
CI-gebruikers groot voordeel halen uit deze implantaten, vooral op het vlak van
taalontwikkeling. Wanneer kinderen op een latere leeftijd geïmplanteerd worden,
kunnen er zich tekorten voordoen in spraak- en taaltesten. Gezien het belang
van het identificeren van linguïstische mijlpalen bij deze pediatrische
patiëntenpopulatie, stellen we een nieuwe manier voor om taalbegrip te meten.
Dit is gebaseerd op het *Delay of Principle B Effect (DPBE)* in de
taalontwikkeling. Specifiek stellen we voor om een nieuwe linguïstische test te
implementeren, namelijk de perceptie van voornaamwoorden (*De olifant slaat
hem.*) en wederkerende voornaamwoorden (*De olifant slaat zichzelf.*), twee
linguïstische mijlpalen die plaatsvinden op verschillende leeftijden tussen 5
en 8 jaar.
Doel van het onderzoek
Het hoofddoel van de studie bestaat eruit om de perceptie van voornaamwoorden
en wederkerende voornaamwoorden bij normaalontwikkelende normaalhorende,
slechthorende en geïmplanteerde kinderen te karakteriseren. Dit onderzoek is
een longitudinale studie gespreid over 5 jaren.
Onderzoeksopzet
De studie is een observatiestudie waarbij zowel vergelijkingen gemaakt zullen
worden binnen dezelfde proefpersoon als tussen groepen. De kinderen zullen
telkens één zin te horen krijgen. Deze zin bevat ofwel een voornaamwoord ofwel
een wederkerend voornaamwoord. Tegelijkertijd zal er een afbeelding getoond
worden op een scherm. Het kind zal gevraagd worden om een groene knop in te
drukken wanneer hetgeen hij/zij gehoord heeft overeenkomt met de afbeelding op
het scherm, en een oranje knop wanneer deze verschillend waren. Alle
deelnemende kinderen doorlopen een normale ontwikkeling. Daarom zullen de
kinderen een aantal cognitieve testen uitvoeren voor working memory, inhibition
to distraction/attention, en een theory of mind taak.
Inschatting van belasting en risico
De totale testtijd per proefpersoon is 3 uur, inclusief pauses. Tijdens deze 3
uur zal het kind verschillende cognitieve tests, spraakaudiometrie en een
linguïstische test uitvoeren. Deze testen vereisen concentratie van het kind,
en is daarom vermoeiend. Daarom zullen er regelmatig pauzes ingelast worden.
Indien nodig, kan de sessie opgesplitst worden in twee subsessies. De
beslissing daarvoor wordt gemaakt op basis van de aandachtsboog van het kind.
De testsessie zal elke 6 maanden herhaald worden gedurende een periode van 5
jaren. Deelname aan de studie brengt geen risico*s met zich mee voor de
deelnemers.
Algemeen / deelnemers
Hanzeplein 1
Groningen 9713GZ
NL
Wetenschappers
Hanzeplein 1
Groningen 9713GZ
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Leeftijd: 5 tot 13 jaar
- Deelnemers moeten een goede algemene gezondheid hebben
- Moedertaal: Nederlands, kinderen die NmG (Nederlands met Gebaren) gebruiken of kinderen die gebarentaal gebruiken
- Normale cognitieve ontwikkeling
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- Kinderen die Nederlands niet als eerste gesproken taal/moedertaal hebben, Friestalige kinderen, of meertalige kinderen.
- Kinderen met cognitieve beperkingen
- Kinderen met meervoudige ontwikkelingsproblemen en motorische beperkingen
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL42971.042.12 |