De haalbaarheid toetsen van een experimentele opzet waarin een passieve dan wel actieve schoolochtend gesimuleerd wordt om de effecten op cognitie en cardiovasculaire gezondheid van kinderen te onderzoeken, en het verzamelen van kwalitatieve data…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
- Glucosemetabolismestoornissen (incl. diabetes mellitus)
- Persoonlijkheids- en gedragsstoornissen
Synoniemen aandoening
Aandoening
Cognitie
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomstmaat van het experiment is cognitie, en de primaire
uitkomstmaat van de observaties is gedrag in de klas (bijvoorbeeld
betrokkenheid bij de les). Bij kwalitatief onderzoek werkt men doorgaans niet
met vaststaande uitkomstmaten.
Secundaire uitkomstmaten
De secundaire uitkomstmaten van de experimentele pilot studie zijn bloedwaarden
(o.a. glucose, C-peptide, triglyceride, en cholesterol (totaal, HDL en LDL)
gemeten in het bloedplasma).
De secundaire uitkomstmaat van het observationele onderzoek is het beweeggedrag
van de kinderen in de pauze.
Voor het kwalitatief onderzoek zijn geen secundaire uitkomstmaten
gedefinieerd.
Achtergrond van het onderzoek
Een recent systematisch literatuuronderzoek heeft aangetoond dat er, naast de
positieve effecten op fysieke gezondheid, aanwijzingen zijn voor een positieve
relatie tussen bewegen en cognitief presteren. Slechts een beperkt aantal
experimentele studies hebben de acute effecten van bewegen op cognitieve
prestaties bij jongeren onderzocht. De acute effecten van langdurig zitten op
cognitie bij kinderen zijn nog nooit experimenteel onderzocht. Daarnaast zijn
de acute effecten van bewegen en zitten op cardiometabole gezondheid nog nooit
onderzocht bij kinderen. Ook is er nog geen toegepast onderzoek gedaan naar de
mogelijkheden om beweging voor kinderen in de schoolsetting in te bedden ter
verbetering van hun leerprestaties.
Doel van het onderzoek
De haalbaarheid toetsen van een experimentele opzet waarin een passieve dan wel
actieve schoolochtend gesimuleerd wordt om de effecten op cognitie en
cardiovasculaire gezondheid van kinderen te onderzoeken, en het verzamelen van
kwalitatieve data omtrent de mogelijkheden om beweging in de klas te
implementeren ter bevordering van het cognitief functioneren van adolescenten.
Hierbij wordt speciale aandacht besteedt aan kinderen met aandachts- en
concentratieproblemen, ofwel ADHD.
Onderzoeksopzet
Deze studie is tweeledig waarbij het eerste onderdeel een gerandomiseerde pilot
studie (experiment) betreft en het tweede onderdeel zal plaatsvinden in de vorm
van kwalitatief en observationeel onderzoek.
Onderzoeksproduct en/of interventie
EXPERIMENT Kinderen worden gerandomiseerd naar 1 van de volgende 3 condities: groep A) hele ochtend zitten, groep B) halverwege de ochtend een actieve pauze, groep C) dagstart met lichamelijke inspanning en halverwege de ochtend een actieve pauze. Kinderen komen nuchter naar de VU, en zullen bij aanvang en na afloop middels een vingerprik een paar druppels bloed afstaan. Tijdens het experiment worden op verschillende momenten cognitietesten afgenomen. KWALITATIEF De interviews bij docenten, zorgprofessionals en kinderen met ADHD zullen worden afgenomen met behulp van een vooraf opgestelde vraagroute. OBSERVATIONEEL Het gedrag van kinderen (met en zonder ADHD) wordt tijdens een schoolochtend door onderzoekers in de klas gescoord.
Inschatting van belasting en risico
EXPERIMENTEEL
Kinderen komen in een nuchtere toestand (d.w.z. 8 uur niet gegeten/gedronken
te hebben) op school. Capillair bloed wordt afgestaan door middel van een
vingerprik zowel aan het begin als aan het einde van het experiment.
Afhankelijk van de groep waarin de kinderen ingedeeld worden zullen zij of wel
een hele ochtend zitten, ofwel het zitten combineren met één of twee keer
bewegen (een 20 minuten durende inspanning op een matige intensiteit, onder
toezicht van een gekwalificeerd onderzoeker). Er worden in dit onderzoek geen
nieuwe onderzoeksmethoden getest. De vingerprik procedure is hetzelfde zoals
toegepast in de ABCD studie en de ENERGY-metabole functie studie. De vingerprik
wordt uitgevoerd door ervaren en gekwalificeerde onderzoekers. De hypothese is
dat het aaneengesloten zitten (maximaal 4 uur in groep A) nadelige effecten
heeft cognitie en gezondheid, en dat het onderbreken van het zitten deze
effecten voorkomt. Omdat in deze pilot slechts eenmaal een ochtend volledig
zittend wordt doorgebracht, is de verwachting dat er geen blijvende nadelige
effecten zijn. De kans dat deelnemers tijdens dit experiment een verwonding of
blessure oplopen is minimaal. Het risico voor deelname aan dit onderzoek is
verwaarloosbaar.
KWALITATIEF/OBSERVATIONEEL
Aan dit onderzoek zijn geen risico*s verbonden.
Algemeen / deelnemers
van der boechorststraat 7
Amsterdam 1081 BT
NL
Wetenschappers
van der boechorststraat 7
Amsterdam 1081 BT
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
EXPERIMENT
Kinderen die deelnemen aan het experiment:
1) zijn (schijnbaar) gezond;
2) zijn tussen de 10 en 12 jaar oud;
3) begrijpen en spreken de Nederlandse taal;
4) kunnen voor aanvang van het experiment een door de ouder(s) ondertekend toestemmingsformulier overhandigen.;KWALITATIEF ONDERZOEK
Docenten/ zorgprofessionals die deelnemen aan het kwalitatieve onderzoek:
1) hebben respectievelijk tenminste 5 jaar onderwijs of werkervaring;
2) werken actief met adolescenten om hun schoolprestaties te verbeteren;
3) hebben affiniteit met aandachts- en concentratieproblematiek;
4) begrijpen en spreken de Nederlandse taal.;Kinderen met Attention-Deficit-Hyperactivity disorder (ADHD) die deelnemen aan het kwalitatieve onderzoek:
1) kampen met aandachts- en concentratieproblemen, problemen met impulsiviteit en/of hyperactiviteit;
2) presteren volgens hun docent slechter op schoolvakken zoals lezen en wiskunde dan hun peers;
3) begrijpen en spreken de Nederlandse taal.
4) kunnen voor aanvang van de observaties een door de ouder(s) ondertekend toestemmingsformulier overhandigen.;OBSERVATIONEEL ONDERZOEK
Voor kinderen met ADHD die deelnemen aan het observationeel onderzoek gelden eveneens bovenstaande criteria. Kinderen die als controle groep deelnemen aan het observationele onderzoek moeten ook voor aanvang van de observaties een door de ouder(s) ondertekend toestemmingsformulier kunnen overhandigen. Daarnaast moeten zij:;1) niet kampen met aandachts- en concentratieproblemen, problemen met impulsiviteit en/of hyperactiviteit;
2) gemiddelde schoolprestaties hebben.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
EXPERIMENT
Kinderen mogen niet deelnemen aan het experiment als zij contra-indicaties voor fysieke activiteit, ernstige ziekte/aandoeningen (acuut of chronisch), of fysieke problemen hebben die een belemmering vormen om het experiment uit voeren. Deelnemers worden voorafgaand aan het experiment gescreend door middel van een health check vragenlijst.;KWALITATIEF EN OBSERVATIONEEL ONDERZOEK
Voor deelname aan het kwalitatieve en observationele onderzoek gelden geen exclusie criteria.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL43909.029.13 |