Onderzoeken of aandachtsproblemen een rol spelen bij kinderen tussen de 8 en 12 jaar met veronderstelde problemen in de auditieve verwerking. En zo ja, of de aandachtsproblemen specifiek auditief zijn of ook voorkomen in de visuele modaliteit.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Communicatiestoornissen en -afwijkingen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Het primaire eindpunt is het verschil tussen kinderen met veronderstelde AVP en
de controlegroep op de geselecteerde visuele en auditieve aandachtstaken. De
primaire uitkomstmaat is de %correct score en de reactietijd op de auditieve en
visuele aandachtstaken.
Secundaire uitkomstmaten
Niet van toepassing.
Achtergrond van het onderzoek
Sommige kinderen lijken, ondanks een normaal gehoor, moeite te hebben met het
verstaan van spraak. Nadat de oren het geluid hebben opgevangen, lijkt er iets
mis te gaan met het verwerken van de spraak tot een betekenisvolle boodschap.
Internationaal worden problemen in de auditieve verwerking ook wel gelabeld als
*Auditory Processing Disorders (APD)*. In Nederland wordt hiervoor de term
*auditieve verwerkingsproblemen (AVP)* gebruikt.
Dit onderzoeksvoorstel is bedoeld om de huidige labelvorming van kinderen met
luisterproblemen te onderzoeken. Door professionals in Nederland wordt de
Checklist Auditieve verwerkingsproblemen gebruikt om de problemen van kinderen
met luisterklachten in kaart te brengen en een verwijzing te vragen voor het
AC. De onderzoekers hebben op basis van de wetenschappelijke literatuur grote
twijfels bij de validiteit van de diagnose AVP.
Wij veronderstellen dat de diagnose AVP bij kinderen met luisterproblemen
onjuist is, en dat uitvallen op de checklist en/of testbatterij niet duidt op
een specifieke auditieve verwerkingsstoornis, maar op een aandachtsprobleem. De
hypothese die wij in ons onderzoek willen toetsen, is of een verminderde
aandacht voor auditieve en/of visuele stimulie een relatie heeft met de
luisterproblemen bij kinderen met het vermoeden van AVP (de kinderen die in de
huidige klinische praktijk bij het AC worden aangemeld zijnde kinderen met
luisterproblemen).
Doel van het onderzoek
Onderzoeken of aandachtsproblemen een rol spelen bij kinderen tussen de 8 en 12
jaar met veronderstelde problemen in de auditieve verwerking. En zo ja, of de
aandachtsproblemen specifiek auditief zijn of ook voorkomen in de visuele
modaliteit.
Onderzoeksopzet
Observationeel onderzoek: Case-control studie
Inschatting van belasting en risico
De kinderen die deelnemen aan het onderzoek komen samen met een
ouder/begeleider naar het Hanze Active Ageing Lab (HAAL) in Groningen. Ouders
vullen van te voren een aantal vragenlijsten in tijdens het huisbezoek, de
leerkracht van het kind vult 1 vragenlijst in en de kinderen worden getest in
het HAAL. De tests worden afgenomen via de computer of papier in de vorm van
spelletjes. Het onderzoek zal, inclusief uitleg en pauzes, ongeveer 2 1/2 uur
in beslag nemen. Voor zover bekend brengt deelname aan het onderzoek geen enkel
risico met zich mee.
Algemeen / deelnemers
Eyssoniusplein 18
Groningen 9714 CE
NL
Wetenschappers
Eyssoniusplein 18
Groningen 9714 CE
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Leeftijd: 8;0 tot 12;0 jaar
Eentalig: Nederlands als moedertaal
Normaal perifeer gehoor (gehoorverlies van max. 20 dBHL over de frequenties 500, 1000, 2000 en 4000 Hz)
Normaal gezichtsvermogen (gezichtsscherpte > 0.80 (80%) zonder of met optimale correctie (bril)).
Non-verbale intelligentie IQ*80
Taalbegrip & taalproductie Q*80
Afwezigheid van bijkomende ernstige nevenproblematiek en/of gediagnosticeerde ontwikkelingsstoornis, zoals autisme, ADHD, dyslexie, ernstige spraak- en/of taalproblemen. ;Kinderen met veronderstelde auditieve verwerkingsproblemen:
Aanwezigheid van luisterproblemen (klinische presentatie) die zouden kunnen leiden tot een doorverwijzing voor een AVP onderzoek. Vermoedens op basis van de ervaring van de ouder(s) en/of de leerkracht.;Controlegroep:
Typisch ontwikkelende kinderen zonder luisterproblemen. ;Controlegroep:
Typisch ontwikkelende kinderen
- Leeftijd: 8;0 tot 12;0 jaar
- Afwezigheid van luisterproblemen
- Eentalig: Nederlands als moedertaal
- Normaal perifeer gehoor (gehoorverlies van max. 20 dBHL over de frequenties 500, 1000, 2000 en 4000 Hz)
- Normaal gezichtsvermogen (gezichtsscherpte > 0.80 (80%) zonder of met optimale correctie (bril)).
- Non-verbale intelligentie, IQ*80
- Taalbegrip & taalproductie Q*80
- Afwezigheid van bijkomende ernstige nevenproblematiek en/of gediagnosticeerde ontwikkelingsstoornis, zoals autisme, ADHD, dyslexie, ernstige spraak- en/of taalproblemen.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Twee- of meertaligheid
Gehoorproblemen
Ernstige visuele problemen (slechtziend of blind)
Cognitieve problemen (non-verbaal IQ<80)
Taalbegrip en/of taalproductieproblemen (Q<80)
Ernstige spraakproductieproblemen
Aanwezigheid van een gediagnosticeerde ontwikkelingsstoornis (SLI, ASS-diagnose, ADHD, bepaald syndroom, ontwikkelingsstoornis of aantoonbare neurologische afwijking)
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL47283.042.13 |