De pilotstudie heeft tot doel te onderzoeken (1) of het effect van een blended oudertraining niet kleiner is dan het effect van een standaard face to face oudertraining, (2) of de tijd die therapeuten besteden aan de interventie gereduceerd kan…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Psychiatrische en gedragssymptomen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomstmaat is de ernst van de door ouders gerapporteerde
gedragsproblemen, gemeten met de Externaliseren schaal van de Child Behavior
Checklist.
Secundaire uitkomstmaten
De belangrijkste secundaire uitkomstmaten betreffen tevredenheid van ouders
over de behandeling, ouderlijke competentie en stress, de hoeveelheid tijd die
therapeuten aan de behandeling besteden en comorbide problemen bij het kind.
Achtergrond van het onderzoek
Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) bij kinderen gaat vaak gepaard
met gedragsproblemen, zoals driftbuien, ongehoorzaamheid en agressief gedrag.
Deze gedragsproblemen kunnen tot ernstige belemmeringen in het dagelijks
functioneren leiden en vormen een risico voor de verdere ontwikkeling.
Oudertraining is een evidence-based interventie voor kinderen met ADHD en
gedragsproblemen, de effectiviteit van oudertraining is met name goed
aangetoond met het betrekking tot het verminderen van de gedragsproblemen.
Aangezien er in de klinische praktijk een dringende behoefte is aan het
terugdringen van kosten van behandelingen (met behoud van effectiviteit) hebben
we een oudertrainingsprogramma ontwikkeld waarbij een deel van de training
online gedaan kan worden (*blended oudertraining*). Dit blended programma
beoogt kosten terug te dringen door tijd die therapeuten er aan besteden te
verminderen en de toegankelijkheid, beschikbaarheid en
gebruikersvriendelijkheid van oudertraining te verbeteren, zonder verlies van
effectiviteit.
Doel van het onderzoek
De pilotstudie heeft tot doel te onderzoeken (1) of het effect van een blended
oudertraining niet kleiner is dan het effect van een standaard face to face
oudertraining, (2) of de tijd die therapeuten besteden aan de interventie
gereduceerd kan worden door de behandeling deels online aan te bieden, (3) of
ouders tevreden zijn over het blended oudertrainingsprogramma, en (4) wat de
mening van ouders is over de bruikbaarheid van het blended programma.
Onderzoeksopzet
We zullen een gerandomiseerde gecontroleerde trial uitvoeren met twee
condities: (1) individuele face to face oudertraining (n=10) en (2) individuele
blended oudertraining (n=10). Metingen zullen voor de randomisatie en direct na
afloop van het oudertraining worden gedaan.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Face to face oudertraining bestaat uit 10-17 geprotocolleerde face to face contacten en huiswerkopdrachten waarin de geleerde vaardigheden worden geoefend. De blended oudertraining heeft dezelfde inhoud, maar wordt grotendeels online gevolgd. Er zijn minimaal vier face to face contacten tijdens de blended training. De duur van de behandeling is in beide gevallen ongeveer 20 weken. Tijdens beide behandelingen kunnen ook andere (medicamenteuze of psychosociale) behandelingen plaats vinden, met uitzondering van gedragstherapeutische interventies via de ouders, gericht op het gedrag van het kind.
Inschatting van belasting en risico
Ouders vullen voor de randomisatie en direct na de training vragenlijsten in.
Geen van de metingen, noch de behandeling, brengen risico met zich mee.
Algemeen / deelnemers
Hanzeplein 1
Groningen 9700 RB
NL
Wetenschappers
Hanzeplein 1
Groningen 9700 RB
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
1) Het kind heeft de diagnose ADHD (volgens criteria DSM IV-TR of DSM5)
2) Het kind heeft een leeftijd tussen 4 en 13 jaar
3) Het IQ van het kind is hoger dan 70
4) Minstens een ouder rapporteert thuis gedragsproblemen en kan tenminste drie problematische gedragingen selecteren op de Gedragingenlijst (List of Target Behaviors)
5) Beide ouders (indien van toepassing) willen aan de oudertraining deelnemen
6) Het kind gebruikt geen psychotrope medicatie of, in geval van medicatiegebruik, zit op een stabiele dosis tenminste 6 weken voorafgaand aan de inclusie
7) De verwijzende clinicus verwacht geen veranderingen in de medicamenteuze behandeling gedurende de BPTG behandeling
8) Ouders hebben informed consent voor deelname gegeven
9) Ouders hebben een laptop of PC tot hun beschikking
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
1) Ouders hebben een gedragstherapeutische oudertraining gehad in het jaar voorafgaand aan de studie
2) Er zijn problemen met het kind of in het gezin die onmiddellijke interventie noodzakelijk maken (bijvoorbeeld in geval van een crisissituatie)
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL54104.042.15 |