Doel is om de exergame te testen bij 10 ouderen die een valgeschiedenis hebben en het effect van het 3 maal per week spelen van een exergame op balansvaardigheid te onderzoeken.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Houdingscontrole / balans vaardigheden
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Balans uitkomsmaten die uit de testen en de accelerometer data worden afgeleid.
Voor de accelerometer data zijn dit de 'Root Mean Square' waarde van de zwaai,
de frequentie van de zwaai en de regelmatigheid en voorspelbaarheid van de
acceleraties van de zwaai. Daarnaast worden the Narrow Ridge Balance Test, de
FICSIT-4 en the FSST testen afgenomen, die ieder de balansvaardigheid
kwantificeren.
Secundaire uitkomstmaten
n.v.t.
Achtergrond van het onderzoek
Verwondingen als gevolg van een valincident zijn verantwoordelijk voor
lichamelijk disfunctioneren en verlies van
onafhankelijkheid bij ouderen. Meer dan een derde van de ouderen valt ten
minste eenmaal per jaar en de resulterende
medische kosten worden geschat op M¤670 per jaar in Nederland. Slechte
houdingscontrole is een van de grootste
risicofactoren voor vallen. Binnen het UMCG is een computer spel (Exergame:
exercise + game)) ontwikkeld waarmee ouderen hun balans thuis kunnen trainen.
In een eerdere pilot studie met gezonde ouderen werd gevonden, dat de ouderen
gemotiveerd waren om het spel te spelen, therapie-trouw hoog was en over de
groep als geheel de balans verbeterde. Het huidige project is een voortzetting
van de vorige pilot studie, maar dan met een groep ouderen die een verhoogd
valrisico heeft en/of al eens zijn gevallen zonder ernstige medische gevolgen
of zonder dat hier een medische verklaring voor was.
Doel van het onderzoek
Doel is om de exergame te testen bij 10 ouderen die een valgeschiedenis hebben
en het effect van het 3 maal per week spelen van een exergame op
balansvaardigheid te onderzoeken.
Onderzoeksopzet
Tien ouderen spelen gedurende zes weken een schaatsspel (exergame) waarbij het
lichaamszwaartepunt herhaaldelijk in beide
laterale richtingen moet worden verplaatst. Het spel wordt driemaal per week 30
minuten gespeeld in de thuisomgeving van de
proefpersonen. Tijdens het spelen van het spel worden lichaamsbewegingen
gemeten met een Microsoft Kinect, een veel
voorkomende videogame sensor, en opgeslagen. Tijdens de interventie houdt de
oudere een eenvoudig dagboek bij waarin een eventuele val wordt genoteerd. Op
de eerste en laatste dag van de exergameperiode van zes weken en op dag 15 en
29 worden bij de proefpersoon thuis drie
gevalideerde bestaande balanstesten uitgevoerd en 5 x 1 minuut het spel
gespeeld. In de eerste test, de Narrow Ridge Balance Test, staat de
proefpersoon op één been op balkjes van afnemende dikte. In een tweede test
staat de proefpersoon steeds gedurende 30 seconden (FICSIT-4). Het steunvlak
wordt verkleind door de voeten vlak naast elkaar en voor elkaar te zetten. In
de derde test wordt de proefpersoon gevraagd te stappen (op de plaats) in een
vierkant (FSST). Ten slotte speelt de proefpersoon 5 exergame sessies van één
minuut, waarbij balans 5 keer gemeten wordt.Tijdens deze testen worden de
zwaaibewegingen gemeten met een accelerometer die over de kleding op de rug met
een band is bevestigd. Op de eerste en laatste meetdag worden er twee extra
vragenlijsten afgenomen de "Fall Efficacy Scale" die het gevoel van
balansvaardigheid meet en de "Impact on Participation and Autonomy" vragenlijst
die over participatie in de maatschappij en het kunnen uitvoeren van dagelijkse
taken gaat. Tijdens de laatste test wordt de oudere gevraagd een evaluatie
formulier die betrekking heeft op de ervaring met het schaats spel in te
vullen.
Inschatting van belasting en risico
Er is geen sprake van risico's anders dan die tijdens normale dagelijkse
activiteiten aanwezig zijn en deelnemers zullen geen
ongemak ervaren. Het spel kan worden gespeeld in verscheidene
moeilijkheidsgraden en er is een student aanwezig tenzij de
oudere aangeeft dat dit niet nodig is. Het spel zelf is niet intensief en
deelnemers worden niet uitgedaagd om zwaaibewegingen
te maken die buiten hun 'comfort-zone' liggen. Het spel wordt in de
thuisomgeving gespeeld en werd door eerdere deelnemers
aan andere onderzoeken als plezierig ervaren.
Algemeen / deelnemers
Antonius Deusinglaan 1
Groningen 9713AV
NL
Wetenschappers
Antonius Deusinglaan 1
Groningen 9713AV
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Ouderen vanaf de leeftijd van 65 jaar
Ouderen die volgens de richtlijnen voor val preventie (1e , 2e lijn zorg) naar een val poli zijn verwezen omdat ze 1) eerder 1 of meerdere keren in voorafgaande jaar zijn gevallen zonder medische consequenties of medische verklaring voor de val; 2) instabiel looppatroon en balans problemen hebben.
Zelfstandig wonend
In staat zijn om te staan zonder hulpmiddel voor 3- 5 minuten
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Neuromusculaire of orthopedische aandoeningen die de balans beïnvloeden
Geschiedenis van vallen met als gevolg een trauma of door een medische reden
Verminderd cognitief functioneren MMSE <24
Knie of heup implantaat minder dan jaar geleden
BMI 30+
Zelf-geraporteerde orthostatische klachten of het gebruik van medicatie die orthostatische hypotensie kan veroorzaken
Visus of gehoor beperkingen die balans of game ervaring kunnen beïnvloeden
Onvoldoende kennis van de Nederlandse taal
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL59514.042.16 |