Het belangrijkste doel van dit onderzoek is het valideren van de VR-game als een instrument om OCS symptomen uit te lokken en de ernst daarvan te beoordelen.De eerste doelstelling is om te onderzoeken of de VR-game OCS symptomen uit kan lokken. De…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Angststoornissen en -symptomen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomstmaten omvatten;
(1) de subjectieve en objectieve VR-game output scores in relatie tot autonome
variabelen
(2) waaronder hartslag variabiliteit, huidgeleiding, ECG en ICG
Secundaire uitkomstmaten
-
Achtergrond van het onderzoek
De obsessieve-compulsieve stoornis (OCS) is een chronische, invaliderende
psychiatrische stoornis geassocieerd met significante beperkingen in het
sociaal en beroepsmatig functioneren. De ernst van de OCS symptomen wordt op
dit moment gemeten door een vragenlijst, de Yale-Brown Obsessive Compulsive
Scale (Y-BOCS). Deze vragenlijst wordt afgenomen door clinici en heeft een
aantal beperkingen waardoor de ernst van de OCS symptomen mogelijk wordt over-
of onderschat. Ten eerste is de Y-BOCS afhankelijk van de gemoedstoestand en
het geheugen van de patiënt omdat de vragen zich richten op OCS symptomen die
de patiënt de afgelopen week ervaarde. Ten tweede is de toegekende Y-BOCS score
afhankelijk van de clinicus; zowel de wijze waarop deze de vragen stelt, als de
wijze waarop deze de antwoorden interpreteert kan de score beïnvloeden.
Dit onderzoek richt zich op het gebruik van een Virtual Reality game (VR-game)
om de ernst van de OCS symptomen te meten. Deze VR-game is interactief en
ontworpen om in een gestandaardiseerde omgeving op een gecontroleerde wijze OCS
symptomen op te wekken. Door de OCS symptomen op te wekken in de VR-game en
deze tegelijkertijd te meten, zullen de hierbovengenoemde beperkingen van een
vragenlijst geen rol meer spelen. Dit zal de efficiëntie, objectiviteit en
accuraatheid van de diagnostiek naar OCS aanzienlijk verhogen.
Doel van het onderzoek
Het belangrijkste doel van dit onderzoek is het valideren van de VR-game als
een instrument om OCS symptomen uit te lokken en de ernst daarvan te beoordelen.
De eerste doelstelling is om te onderzoeken of de VR-game OCS symptomen uit kan
lokken.
De tweede doelstelling is om te onderzoeken of de VR-game de ernst van de OCS
symptomen kan beoordelen.
Onderzoeksopzet
Het onderzoek zal worden uitgevoerd met twee groepen proefpersonen. Deze
groepen bestaan uit OCS patiënten en gezonde controles.
Beide groepen nemen deel aan een cross-sectionele studie waarbij VR-game output
scores worden bestudeerd in relatie tot autonome effecten.
Inschatting van belasting en risico
Het risico geassocieerd met deelname kan als verwaarloosbaar worden beschouwden
de last kan als minimaal worden beschouwd. De totale deelnametijd bedraagt 2
uur voor proefpersonen.
Algemeen / deelnemers
Meibergdreef 5
Amsterdam 1105 AZ
NL
Wetenschappers
Meibergdreef 5
Amsterdam 1105 AZ
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Primaire OCS diagnose volgens DSM-IV criteria
Leeftijd tussen 18-65
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Ernstige neurologische aandoeningen en cardiovasculaire aandoeningen.
Ernstige comorbide as I stoornissen
Misbruik van alcohol of andere middelen tijdens de afgelopen 6 maanden
Gebruik van alcohol of benzodiazepines in de 24 uur voor meting, of recreatieve drugs in de 72 uur voor meting
Afwijkend gehoor en afwijkende visus (mits ongecorrigeerd)
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL46697.018.13 |
OMON | NL-OMON24956 |