Het doel van het onderzoek is om cognitief functioneren (m.a.w., aandacht, werkgeheugen en executief functioneren) en gevolglijk psychosociaal functioneren (m.a.w., participatie, gezinsfunctioneren en kwaliteit van leven) van kinderen en jongeren (8…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
niet-aangeboren hersenletsel
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Drie cognitieve tests zijn geselecteerd als primaire uitkomstmaten om de
veranderingen in aandacht (score op de d2 test), werkgeheugen (score op de
Corsi Block-Tapping Test backward) en executief functioneren (score op de
Concept Shifting Task) in kaart te brengen. De primaire onderzoeksvariabelen
zijn de verandering in testprestatie van de nulmeting (T0) tot de nameting (T1,
m.a.w., 6 tot 8 weken na T0) op elk van deze drie tests.
Secundaire uitkomstmaten
Om een goed overzicht te krijgen van cognitief functioneren na de
interventieperiode zijn er een aantal aanvullende cognitieve tests geselecteerd
als secundaire uitkomstmaten. Daarnaast fungeren subjectief cognitief
functioneren (gemeten door middel van vragenlijsten) en psychosociaal
functioneren (m.a.w., participatie, gezinsfunctioneren en kwaliteit van leven)
van kinderen en adolescenten met niet-aangeboren hersenletsel als secundaire
onderzoeksvariabelen.
Achtergrond van het onderzoek
In Nederland krijgen ieder jaar 19.000 kinderen en jongeren deze diagnose. NAH
heeft vaak levenslange en ingrijpende gevolgen voor de patiënt, maar ook voor
zijn/haar familie, de gezondheidszorg en de maatschappij. Cognitieve klachten
(bv. problemen met aandacht en werkgeheugen) worden vaak gerapporteerd na NAH.
Deze cognitieve klachten hebben grote negatieve invloeden op de ontwikkeling
van het kind, op de (sociale) participatie - thuis, op school/werk en in de
samenleving - en op de kwaliteit van leven. Deze problemen worden in de
praktijk vaak behandeld met cognitieve revalidatie, echter is er weinig bewijs
voor het effect van cognitieve revalidatie in deze populatie. Cognitieve
computertraining zijn een veelbelovende methode voor cognitieve revalidatie,
maar zijn nog onvoldoende onderzocht bij kinderen en jongeren met NAH.
Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek is om cognitief functioneren (m.a.w., aandacht,
werkgeheugen en executief functioneren) en gevolglijk psychosociaal
functioneren (m.a.w., participatie, gezinsfunctioneren en kwaliteit van leven)
van kinderen en jongeren (8-18 jaar) met NAH te verbeteren door middel van
cognitieve computertraining gecombineerd met expliciete strategietraining. Met
het onderzoek bekijken wij factoren die van invloed kunnen zijn op de
uitkomsten van de nieuwe behandeling zoals leeftijd van een kind of vooruitgang
op de computertraining tijdens de interventie.
Onderzoeksopzet
De studie heeft een multicenter pretest-posttest onderzoeksopzet. Er zullen
drie meetmomenten zijn: de nulmeting / baseline (t0) voor de start van de
interventieperiode, na de interventie (T1) en een follow-up meting drie maanden
na de interventie (T2).
Onderzoeksproduct en/of interventie
Alle deelnemende kinderen en jongeren krijgen een cognitieve computertraining aangeboden waarmee gedurende 6 tot 7 weken een breed scala aan cognitieve functies wordt aangesproken (m.a.w., aandacht, werkgeheugen en executief functioneren). De computertraining wordt gecombineerd met expliciete strategietraining. Deelnemers trainen 5 keer per week gedurende 30 minuten op de computer en nemen deel aan 45 minuten expliciete strategietraining per week.
Inschatting van belasting en risico
Er zijn geen bekende risico's verbonden aan deelname aan de studie. De
experimentele interventie die wordt aangeboden aan de deelnemers in de
interventiegroep leidt mogelijk tot verbetering in cognitief en psychosociaal
functioneren. De metingen (m.a.w., het maken van neuropsychologische tests en
het invullen van vragenlijsten) worden over het algemeen niet als stressvol
ervaren.
Algemeen / deelnemers
Universiteitssingel 40
Maastricht 6229ER
NL
Wetenschappers
Universiteitssingel 40
Maastricht 6229ER
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Leeftijd tussen 8 en 18 jaar
- Gediagnosticeerd met NAH (bijv., traumatisch hersenletsel, hersentumor,
herseninfarct, encefalitis, meningitis en hypoxie)
- Minstens 6 maanden na letsel
- Problemen met minstens één van de te trainen cognitieve functies (m.a.w.,
aandacht, werkgeheugen of executief functioneren)
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- Algemeen intelligentieniveau lager dan 80 (belangrijk i.v.m. betrouwbaarheid
en validiteit van de testafname)
- Kan geen visuele stimuli waarnemen en/of kan het toetsenbord/de muis van een
computer niet bedienen
- Heeft al eerder getraind met een cognitieve computertraining
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL54523.068.15 |
OMON | NL-OMON19870 |