Onderzoeken welk effect het blootstellen van piloten aan normobare hypoxie heeft op hun situationeel bewustzijn en het uitvoeren van vlieg gerelateerde procedures.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Oxygen shortage in body tissue
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Het effect van hypoxie op het situationeel bewustzijn van piloten.
Secundaire uitkomstmaten
Zelf ervaren staat van alertheid
Achtergrond van het onderzoek
Tijdens het operationele vliegen moeten helikopterpiloten een hoog
prestatieniveau handhaven; dit is essentieel voor vliegveiligheid en
missiesucces. Hypoxie is een externe stressor die (in meer of mindere mate)
aanwezig is tijdens helikoptervluchten op hoogte waarbij het gebruik van
aanvullende zuurstof niet gebruikelijk is. Hoewel situationeel bewustzijn is
geïdentificeerd als een essentiële vaardigheid tijdens een operationele vlucht,
is er zeer beperkte informatie beschikbaar over de invloed van hypoxie
blootstelling aan het situationeel bewustzijn van piloten. Bovendien is er naar
ons weten geen gepubliceerde literatuur die het effect van hypoxie op de
situationeel bewustzijn van piloten tijdens een gesimuleerde vlucht heeft
onderzocht.
Doel van het onderzoek
Onderzoeken welk effect het blootstellen van piloten aan normobare hypoxie
heeft op hun situationeel bewustzijn en het uitvoeren van vlieg gerelateerde
procedures.
Onderzoeksopzet
Experimentele counterbalanced, enkel blind, binnen-proefpersoon herhaalde
metingen design
Onderzoeksproduct en/of interventie
De piloten zullen twee vluchten uitvoeren: één waarbij de piloten normale lucht inademen (zeeniveau) en de tweede waarbij ze een gasmengsel met 11.4%± 1% zuurstof inademen. Deze conditie is te vergelijken met een hoogte van 15,000 voet (4572 meter). De conditie waarbij de piloten normale lucht inademen is de controle conditie.
Inschatting van belasting en risico
Wij schatten de risico's voor de piloten in dit onderzoek als zeer klein. In
dit onderzoek zullen de piloten blootgesteld zijn aan normobare hypoxie
(verlagen van de partiële zuurstof druk zonder het verlagen van de
omgevingsdruk), Deze techniek elimineert de risico's zoals decompressieziekte
en oor problemen die geassocieerd zijn met hypobare hypoxie. Het is te
verwachten dat, gedurende de blootstelling aan hypoxie, de piloten hypoxie
gerelateerde symptomen kunnen ervaren. Deze symptomen zullen naar verwachting
verdwijnen op het moment dat de piloten de normale omgevingslucht zullen
inademen.
Piloten van de luchtmacht nemen elke vijf jaar deel aan een hypobare hypoxie
training. Ze zijn bekend met de symptomen van hypoxie. De piloten zijn niet
blootgesteld aan extreme hoogtes of andere risico's in vergelijking met de
normale hypoxie training die ze volgen gedurende hun vliegcarrière.
Elke pilot besteedt in totaal zes uur aan deze studie, dit is inclusief
familiarisatie sessie en het uitvoeren van de testprocedure. De zes uren zijn
verdeeld over twee dagen. Voor en na iedere vlucht zullen de piloten een
vragenlijst invullen met daarin een vraag over hun staat van alertheid.
Algemeen / deelnemers
Kampweg 53
Soesterberg 3769DE
NL
Wetenschappers
Kampweg 53
Soesterberg 3769DE
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
1. Piloten van de Nederlandse luchtmacht
2. Mannelijk
3. Leeftijd tussen 22-55 jaar
4. De piloten moeten medisch goedgekeurd zijn en "fit to fly"
5. De piloten moeten minimaal drie jaar en 400 uur ervaring hebben in de back
seat van de Apache helikopter
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
1. Piloten die in de laatste drie maanden voorafgaande aan het onderzoek
blootgesteld waren aan hoogtes hoger dan 8000 voet voor langer dan één week.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL68139.018.19 |