Deze studie heeft als doel te onderzoeken of Happyles in aanmerking komt voor het criteria *Effectief* in de kennisbank effectieve jeugdinterventies. Tevens evalueren wij de implementatie van Happyles om zo de effectiviteit en de verdere…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Stemmingsstoornissen en -afwijkingen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Depressieve symptomen (CES-D) en welbevinden (WEMWBS).
Secundaire uitkomstmaten
Levenstevredenheid (Cantril ladder)
Jongeren: Demografische kenmerken (geslacht, leeftijd, en migratieachtergrond)
en het ervaren schoolklimaat (steun van klasgenoten, steun van leerkracht,
pesten (dader en slachtoffer), verbondenheid met school en ervaren druk door
schoolwerk).
Professionals die Happyles geven: aantal jongeren dat ze naar aanvullende hulp
doorverwijzen en naar welk type hulpaanbod ze doorverwijzen.
Verscheidende instrumenten om de implementatie van Happyles te evalueren en
daarmee de effectiviteit en implementatie van Happyles in de toekomst te kunnen
waarborgen.
Achtergrond van het onderzoek
Happyles is een Blended programma dat zich richt op het versterken van het
welbevinden en de preventie van depressieklachten van jongeren in lagere
opleidingsniveaus. De interventie *Happyles* is reeds als theoretisch goed
onderbouwd opgenomen in de kennisbank effectieve jeugdinterventies. In de
kennisbank effectieve jeugdinterventies ontbreekt nog een bewezen effectieve
depressie preventie interventie voor laagopgeleide jongeren.
Doel van het onderzoek
Deze studie heeft als doel te onderzoeken of Happyles in aanmerking komt voor
het criteria *Effectief* in de kennisbank effectieve jeugdinterventies. Tevens
evalueren wij de implementatie van Happyles om zo de effectiviteit en de
verdere verspreiding van Happyles in de toekomst te kunnen waarborgen.
Onderzoeksopzet
Een RCT studie met een experimentele groep die Happyles direct ontvangt en een
parallelle controlegroep die Happyles ontvangt na de laatste meting. Om de
effectiviteit in kaart te brengen zullen er vragenlijsten (duur: ongeveer 20
minuten) worden afgenomen onder jongeren op 4 meetmomenten binnen een looptijd
van 6 maanden.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Happyles is een blended programma dat zich richt op het versterken van het welbevinden en de preventie van depressieklachten van jongeren in lagere opleidingsniveaus. Het wordt aangeboden op school om jongeren te bereiken die minder snel geneigd zelf hulp te zoeken en gegeven door een getrainde professional. Happyles bestaat uit 4 klassikale lessen (twee face-to-face lessen en twee e-lessen), een vragenlijst die het welbevinden en depressie symptomen van jongeren in kaart brengt, en een individueel afsluitend adviesgesprek met de Happyles trainer waarin de uitslag van de vragenlijst nader wordt besproken. Indien relevant wordt de jongeren doorverwezen naar aanvullende hulp.
Inschatting van belasting en risico
Op basis van de eerdere studies naar Happyles zijn er geen indicaties dat
meedoen aan de studie risicovol is voor jongeren. Integendeel, eerdere pilot
studies lieten veelbelovende resultaten zien: meisjes en jongeren met een
verhoogd niveau van depressieve symptomen rapporteerden minder depressieve
symptomen en een hoger niveau van welbevinden. Jongeren zijn ook positief over
Happyles. In deze studie krijgen zowel de jongeren in de experimentele als
controlegroep Happyles aangeboden en hebben alle jongeren tevens toegang tot
het reguliere zorgaanbod binnen hun school.
Algemeen / deelnemers
Da Costakade 45
Utrecht 3521 VS
NL
Wetenschappers
Da Costakade 45
Utrecht 3521 VS
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
1. Scholen/Happyles verstrekkers moeten instemmen met het volgen van het
Happyles protocol
2. Ten minste 2 eerste of tweedejaars klassen moeten per school participeren.
3. Leerlingen moeten in de eerste of tweede klas van het VMBO zitten of in een
gemengde klas waar ook VMBO leerlingen in zitten
4. Toestemming voor deelname van de ouder(s)
5. Toestemming voor deelname van de jongeren
6. Voldoende vaardigheid in de Nederlandse taal
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
1. Geen toestemming voor deelname van de ouder(s)
2. Geen toestemming voor deelname van de jongere
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL77336.041.21 |