Het doel van het onderzoek is de effecten van de blootstelling aan verkeersgerelateerde luchtvervuiling op de luchtwegen van fietsers te onderzoeken.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Bronchiale aandoeningen (excl. neoplasmata)
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
• Uitgeademde NO.
• Forced Expiratory Volume tijdens de eerste seconde van uitademing (FEV1).
Secundaire uitkomstmaten
• Forced Vital Capacity (FVC).
• Peak Expiratory Flow (PEF).
• Symptomen.
Achtergrond van het onderzoek
Er is weinig informatie bekend over de korte termijn gezondheidseffecten van
blootstelling aan verkeersgerelateerde luchtvervuiling. Er is in de afgelopen
jaren onderzoek gedaan naar de korte termijn blootstelling aan
verkeersgerelateerde luchtvervuiling, maar er is geen onderzoek gedaan naar de
gezondheidseffecten van die blootstelling in een alledaagse setting, zoals
blootstelling tijdens woon-werk verkeer.
Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek is de effecten van de blootstelling aan
verkeersgerelateerde luchtvervuiling op de luchtwegen van fietsers te
onderzoeken.
Onderzoeksopzet
• Een studie periode van 4 weken.
• Twee routes - Route 1 (gaat vanaf Utrecht centrum naar het IRAS op de
Uithof, voornamelijk via drukke wegen) en Route 2 (bedoelt om voldoende
contrast te creëren in de verkeersgerelateerde luchtvervuiling. Deze route gaat
ook vanaf Utrecht centrum naar het IRAS, maar via rustige wegen met weinig
verkeer).
• 20 vrijwilligers zijn verdeeld in vier groepen (a, b, c, d) van 5. Elke groep
fietst de geselecteerde routes acht keer in totaal - vier keer Route 1 en vier
keer Route 2. Twee groepen fietsten tegelijkertijd op de verschillende routes
gedurende 1 uur, tijdens de ochtendspits (08:00-09:30), twee keer in de week,
voor 4 weken. De blootstelling aan verkeersgerelateerde luchtvervuiling zal
gemeten worden op beide routes.
• De deelnemers zullen een baseline vragenlijst invullen over hun respiratoire
gezondheid. De effecten op de luchtwegen (longfunctie en uitgeademde NO) zullen
gemeten worden voor en na de blootstelling. Ook zal een symptomen vragenlijst
afgenomen worden.
• Aan het einde van het onderzoek zullen er in totaal 160 metingen verzameld
zijn.
Inschatting van belasting en risico
Er is een potentieel risico op ongevallen gedurende het fietsen tijdens de
ochtendspits. We zorgen dat het risico zo klein mogelijk is door de deelnemers
te instrueren dat zij de bestaande verkeersregels in acht nemen.
Publiek
Jenalaan 18d
3584 CK Utrecht
Nederland
Wetenschappelijk
Jenalaan 18d
3584 CK Utrecht
Nederland
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Gezonde, niet rokende studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht, die in het centrum van Utrecht wonen en regelmatig naar de Uithof fietsen. Verder mogen zij niet blootgesteld zijn aan andere bronnen van luchtvervuiling (bijvoorbeeld tijdens het werk in het laboratorium) gedurende de 6 uur na blootstelling.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Het exclusiecriterium van deze studie is de aanwezigheid van astma, of chronische obstructieve longziekte.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL13063.041.06 |