(1) Het beschrijven van het ontwkkelingsbeloop van executieve functies bij ernstig prematuur geboren kinderen in de leeftidjenvan 4-10 jaar in vergelijking met een voor leeftijd- en geslacht gematchte controlegroep. (2) Het onderzoeken in welke mate…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
vroeggeboorte, leer- en gedragsproblemen
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Voor het onderzoeken van executieve functies zal een uitgebreide
neuropsychologische testbatterij gebruikt worden, welke de volgende functies
beoogt te meten: inhibitie, werkgeheugen, set-shifting, fluency, planning en
aandacht.
De aanwezigheid van leerproblemen zal worden onderzocht middels gegevens
verkregen uit het CITO Leerling- en Onderwijs Volgsysteem (LOVS). Dit systeem
biedt een longitudinale monitoring van de vorderingen per leerling op alle
gebieden van het schools functioneren.
Gedrag zal worden onderzocht middels gestandaardiseerde ouder- en leerkracht
vragenlijsten, als ook de sectie Disruptieve Gedragsstoornissen van het
Diagnostic Interview Schedule voor KInderen-IV (DISC-IV,) van de National
Institute of Mental Health (NIMH, 1997).
Secundaire uitkomstmaten
Neonatale factoren zoals geboortegewicht, zwangerschaspduur, total opname duur,
aantal dagne beademing/zuurstof, aanwezigheid van CLD,IVH,PVL en ernst van de
neonale complicaties, als well omgevingdsfactoren zoals SES, opvoedingsklimaat,
en gezinskenmerken.
Achtergrond van het onderzoek
Jaarlijks worden in Nederland ± 2200 ernstig premature kinderen
(zwangerschapduur < 30 weken) geboren met een overlevingskans van 90%. Van de
overlevenden heeft 10% een handicap en ruim 50% heeft op latere leeftijd
gedragsstoornissen en/of leerproblemen. Om vroegtijdige onderkenning en
behandeling van deze leer- en gedragsproblemen mogelijk te kunnen maken is het
van belang meer inzicht te verkrijgen in het ontstaan ervan. Verschillende
studies suggereren dat de gecompliceerde voorgeschiedenis ten gevolge van de
vroeggeboorte en het verblijf op de Neonatale Intensive Care Unit (NICU), lange
termijn gevolgen heeft voor de ontwikkeling van de hersenen, en de daarmee
samenhangende ontwikkeling van executieve functies. Executieve functies
verwijzen naar een verzameling van gerelateerde neurocognitieve processen die
een belangrijke rol spelen bij het reguleren van gedrag en cognitie, zoals het
inhiberen van natuurlijke impulsen, vooruitdenken, aanpassen aan een nieuwe
situatie en selectief de aandacht richten, stoornissen in executieve functies
kunnen zich uiten in aandachts- en concentratieproblemen, impulsiviteit,
specifieke leerstoornissen en cognitieve inflexibiliteit. Recent is er een
sterk verband aangetoond, bij kinderen met een normale intelligentie, tussen
stoornissen in executieve functies en leerproblemen.
Recente onderzoeken tonen executieve functieproblemen aan bij ernstig prematuur
geboren kinderen. Of executieve functieproblemen al op zeer jonge leeftijd vast
te leggen zijn, en of executief disfunctioneren te duiden is als een
ontwikkelingsachterstand of een stabiele stoornis is nog niet bekend. Tot op
heden is ook de relatie met het ontstaan van leer- en gedragsproblemen bij
ernstig premature kinderen niet onderzocht.
Doel van het onderzoek
(1) Het beschrijven van het ontwkkelingsbeloop van executieve functies bij
ernstig prematuur geboren kinderen in de leeftidjenvan 4-10 jaar in
vergelijking met een voor leeftijd- en geslacht gematchte controlegroep.
(2) Het onderzoeken in welke mate tekorten in executieve functies voorlopers
zijn van leer- en gedragsproblemen bij ernstig prematuur geboren kinderen.
(3) Het onderzoeken van de invloed van neonatale en omgevingsfactoren op het
onstaan van tekorten in executieve functies, en het resulteren hiervan in leer-
en gedragsproblemen.
Onderzoeksopzet
Executieve functies zullen worden gemeten door middel van een uitgebreide
(kinder)neuropsychologische testbatterij, welke de volgende domeinen meet:
aandacht, inhibitie, werkgeheugen, set-shifting, fluency, en planning.
De aanwezigheid van leerproblemen zal worden gemeten middels het gebruik van
het LeerlingVolgSysteem (LVS) op de basisscholen.
Gedragsproblemen zullen worden gemeten door middel van gestandaardiseeerde
ouder- en leerkracht vragenlijsten en een gestructureerd diagnostisch
interview. (zie onderzoeksprotocol)
Inschatting van belasting en risico
Belasting en risico zijn minimaal. Het onderzoek betreft een eenmalig bezoek
aan het Sophia KInderziekenhuis waarbij de executieve functietaken afgemomen
worden. Een dergelijk bezoek duurt ongeveer 2 uur. De meeste kinderen vinden de
taken leuk om te doen en de ouders van prematuur geboren kinderen zien het
belang van het ontwikkelen van een uitgebreid neuropsychologisch onderzoek naar
executieve functies in.
Publiek
Dr. Molewaterplein 60
3015 GJ Rotterdam
NL
Wetenschappelijk
Dr. Molewaterplein 60
3015 GJ Rotterdam
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Ernstig prematuren:
- zwangerschapsduur < 30 weken, eenlingen, caucasian
Controlegroep:
-geboren na een zwangerschapsduur van 37 weken
-normaal geboortegewicht
-geen perinatale complicaties
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Ernstig prematuren:
- zwangerschapsduur >= 30 weken, meerlingen, non-caucasian
Controlegroep:
- zwangerschapsduur < 37 weken
- SGA/ Laag geboortewicht
- perinatale complicaties
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL18893.078.07 |