Het onderzoeken van individuele verschillen in de relatie tussen het leren van fouten en fout gerelateerde EEG activiteit, baseline EEG activiteit en testosteron.Het plaatsten van deze fysiologische maten en het resulterende keuzegedrag in een BIS/…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Stoornis in de impulsbeheersing NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Baseline EEG theta/beta ratio, ERN/FRN amplitude, Iowa-GT keuzegedrag,
testosteron levels
Secundaire uitkomstmaten
persoonlijkheidstest scores
Achtergrond van het onderzoek
Impulsieve personen leren relatief slecht riscovolle situaties te vermijden,
terwijl angstige personen dit snel leren. Belangrijk voor dit soort
leerprocessen zijn snelle afnames in dopamine activiteit in de ventral
tegmental area. Deze afnames veroorzaken phasische activiteit in de anterieure
cingulate cortex, en zijn te meten als dde feedback-related negativity (FRN) en
error-related negtivity (ERN) in het EEG.
Interessant is dat, baseline EEG niveaus, specifiek hoge theta/beta ratio (wat
lage tonische DA activiteit impiceert) in verband gebracht wordt met slecht
leren van fouten in een beslis taak(Iowa gambling task). Het kan daarom
verwacht worden dat bij personen met een hoge theta/beta ratio (karakteristiek
voor ADHD subpopulaties), veroorzaakt door een laag baseline DA niveau, er
slecht kleine afnames in DA mogelijk zijn na negatieve signalen. In dit
onderzoek willen we een goed inzicht te verkrijgen in de invloed deze neurale
maten (theta/beta ratio, ERN, FRN) op het leren van keuzepatronen. Verder
moeten de individuele verschillen in deze maten worden geplaatst in een
angst/impuliviteit persoonlijkheidskader(geformalizeerd in Gray*s behavioural
inhibition (BIS)/ behavioural activation theorie (BAS)).
Het tweede doel van dit onderzoek is het verkennen van de relatie tussen leren
van fouten en testosteron. Hoge testosteron niveaus worden in verband gebracht
met impulsiviteit en Bas gerelateerde approach motivatie. Dit kan worden gezien
in slecht leergedrag in de Iowa-GT, en wordt mogelijk veroorzaakt doordat
negatieve signalen niet goed worden herkend. In deze studie wordt onderzocht of
basale testosteron niveaus naast het leren van fouten, ook gerelateerd is aan
de ERN/FRN en theta/beta ratio.
Doel van het onderzoek
Het onderzoeken van individuele verschillen in de relatie tussen het leren van
fouten en fout gerelateerde EEG activiteit, baseline EEG activiteit en
testosteron.
Het plaatsten van deze fysiologische maten en het resulterende keuzegedrag in
een BIS/BAS kader van persoonlijkheidseigenschappen.
Onderzoeksopzet
Between-subjects design, gebaseerd op een mediaan split verdeling van baseline
EEG activiteit (theta/beta ratio), met gok keuzegedrag (Iowa-GT) en fout
gerelateerde EEG activiteit (ERN/FRN) als afhankelijke variabelen. Een tweede
analyse is gebaseerd op een soortgelijk design, met een mediaan-split van
basaal testosteron niveau als groepsverdeling, en gok keuzegedrag (Iowa-GT) en
fout-gerelateerde EEG activiteit (ERN/FRN) als afhankelijke variabelen. Dit
design wordt gecomplementeerd met lineare regressie analyses met de
afhankelijke variabelen en persoonlijkheidsmaten.
Inschatting van belasting en risico
Alle technieken in dit onderzoek zijn eenvoudig te hanteren zonder
noemenswaardige stress voor de participant. EEG is een non-invasieve techniek
die zonder substantieel risico kan worden aangewend. het aanbregen van de EEG
apparatuur duurt ongeveer 30 minuten. Speekselmonsters zijn eenvoudig (stress
vrij) te verkrijgen zonder de participant onnodig te belasten. Kortom, de
belasting voor de proefpersoon zal minimaal zijn. Het totale experiment duurt 2
uur.
Publiek
Heidelberglaan 2
3584 CS Utrecht
Nederland
Wetenschappelijk
Heidelberglaan 2
3584 CS Utrecht
Nederland
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
leeftijd tussen 18-55 jaar
normaal of gecorrigeerd gezichtsvermogen
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
hersen beschadiging
neurologische, psychologische of neuroendocrine aandoeningen
medicatie gebruik (anders dan anticonceptie)
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL21565.041.08 |