Evalueren van het effect van de Incredible Years (IY) training op het verminderen van gedragsproblemen bij jonge kinderen. Daarnaast zal gekeken worden naar het effect van de training op de opvoedvaardigheden en opvoedstress van ouders.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Persoonlijkheids- en gedragsstoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomstmaat in dit onderzoek is het geobserveerde probleemgedrag
van het kind (DPICS-R).
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire uitkomstmaten zijn het gerapporteerde probleemgedrag van kinderen
door ouders (ECBI), opvoedvaardigheden van ouders (DPICS-R & PPI) en
opvoedstress (NOSI-K).
Achtergrond van het onderzoek
Externaliserende gedragsproblemen zijn de meest voorkomende, als meest
belastend ervaren problematiek bij kinderen en jeugdigen (SCP, 2006). Van de
verschillende behandelingen die voor disruptief gedrag voor handen zijn, is
oudertraining in opvoedingsvaardigheden het meest effectief gebleken in het
reduceren van agressie bij jonge kinderen (McCart et al., 2006). Onderzoek naar
het effect van oudertrainingen wordt echter veelal uitgevoerd bij de witte
sociale middenklasse, terwijl met name kinderen van ouders met een laag
opleidingsniveau, wonende in achterstandswijken en met een niet-westerse
migratie achtergrond zijn oververtegenwoordigd in prevalentie van
probleemgedrag (e.g. Orobio de Castro & Junger, 2008).
Doel van het onderzoek
Evalueren van het effect van de Incredible Years (IY) training op het
verminderen van gedragsproblemen bij jonge kinderen. Daarnaast zal gekeken
worden naar het effect van de training op de opvoedvaardigheden en opvoedstress
van ouders.
Onderzoeksopzet
We zullen hiervoor gebruik maken van een randomized controlled trial met een
wachtlijst controleconditie.
Onderzoeksproduct en/of interventie
De IY training is een 12-weekse cursus waar ouders zich opvoedingsvaardigheden eigen maken die specifiek gericht zijn op het beïnvloeden van het gedrag van kinderen met ODD of CD. Ouders bekijken videofragmenten en naar aanleiding van deze fragmenten discussiëren ze over en oefenen ze middels rollenspelen met diverse opvoedingsvaardigheden. Trainers staan niet frontaal voor de groep te vertellen wat ouders zouden moeten doen, maar maken deel uit van de groep en begeleiden de discussie door open vragen te stellen en positieve opvoedingsstrategieën te benadrukken. Op deze manier worden ouders aangemoedigd hun eigen problemen op te lossen en worden ze niet afhankelijk van hulpverleners gemaakt.
Inschatting van belasting en risico
Verwacht wordt dat de belasting voor de deelnemers minimaal is en de deelnemers
geen enkel risico lopen op schade als gevolg van deelname aan het onderzoek.
Het is van belang dat het onderzoek bij deze doelgroep wordt uitgevoerd vanwege
het ontbreken van evidentie voor het effect van oudertrainingen voor allochtone
en lage SES gezinnen in Nederland.
Publiek
Heidelberglaan 1
3584 CS Utrecht
NL
Wetenschappelijk
Heidelberglaan 1
3584 CS Utrecht
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Ouders (of verzorgers) en kinderen van 3 t/m 8 jaar
IQ van het kind > 80
Diagnose CD, ODD of gedragsproblemen NAO
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Autisme Spectrum Stoornissen bij het kind
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL30652.041.09 |