Doelstelling van deze pilotstudie is om de preliminaire effectiviteit van een prototype Serious Game te evalueren bij kinderen met ADHD, ter voorbereiding op een randomized controlled trial (RCT). Het doel van de interventie is het bevorderen van…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Ontwikkelingsstoornissen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De belangrijkste uitkomstvariabelen in dit onderzoek zijn algemene
kindkenmerken, gedragskenmerken en vaardigheden met betrekking tot planning,
tijdmanagement, frustratie tolerantie, sociaal en risicogedrag.
Secundaire uitkomstmaten
Tevens wordt de verwachting met betrekking tot het prototype Serious Game bij
ouders gepeild. (Signalen van) verzet worden geregistreerd. Ten slotte wordt de
mate van tevredenheid van ouders en kind met betrekking tot de interventie
meegenomen.
Achtergrond van het onderzoek
Psychostimulantia zijn erkend als meest effectieve behandeling voor het
verminderen van de kernsymptomen van ADHD. Vermindering van deze kernsymptomen
biedt de mogelijkheid om kinderen met ADHD nieuw gedrag aan te leren. Hiervoor
blijken aanvullende interventies bijzonder waardevol te zijn. Daarom is het van
belang dat een multimodale behandeling voor kinderen met ADHD zich niet alleen
richt op het verminderen van de kernsymptomen van ADHD maar ook inspeelt op het
reduceren van de geassocieerde en comorbide problemen die vaak samengaan met
deze problematiek. Het blijkt namelijk dat deze problemen in sterke mate de
prognose van ADHD voorspellen en deze in grote mate de impact op het dagelijks
functioneren van het kind met ADHD en het gezin bepalen. Daarnaast is het
belangrijk dat zelfmanagement van kinderen met ADHD bevorderd wordt, zij het
besef hebben dat het maken van bepaalde keuzes invloed heeft op de situatie,
zij vertrouwen hebben in de eigen capaciteiten om iets te bereiken en een
positieve identiteit ontwikkelen (empowerment). Mogelijk kan Serious Gaming
hieraan bijdragen en de zelfmanagement capaciteiten en therapietrouw van
kinderen met ADHD verhogen.
Doel van het onderzoek
Doelstelling van deze pilotstudie is om de preliminaire effectiviteit van een
prototype Serious Game te evalueren bij kinderen met ADHD, ter voorbereiding op
een randomized controlled trial (RCT). Het doel van de interventie is het
bevorderen van vaardigheden op het gebied van planning, tijdmanagement,
frustratietolerantie, sociaal functioneren en het verminderen van risicogedrag.
Aanvullend zal bekeken worden of kinderen zich naar aanleiding van de
interventie gesterkt voelen in zelfefficiëntie en of hun gedrag verbeterd.
Secundair dient deze pilotstudie ervoor om de gebruiksvriendelijkheid van het
prototype Serious Game te onderzoeken en om te inventariseren of het
onderzoeksdesign ook toepasbaar is op een grotere onderzoekspopulatie.
Onderzoeksopzet
De onderzoeksopzet van deze pilotstudie betreft een gerandomiseerd pre-post
test design. Kinderen worden middels loting toegewezen aan één van de twee
condities: (1) kinderen die minimaal 8 keer per twee weken het prototype
Serious Game spelen; (2) kinderen die maximaal 3 keer per twee weken het
prototype Serious Game spelen. De laatste groep kinderen fungeert hierbij als
controlegroep. In totaal spelen kinderen het prototype Serious Game gedurende
twee maanden. Voorafgaand aan de interventie wordt een voormeting (T1)
uitgevoerd. Na twee maanden vindt er een nameting (T2) plaats.
Onderzoeksproduct en/of interventie
De interventie die getoetst wordt, is een prototype Serious Game specifiek ontwikkeld voor kinderen met ADHD. Het thema van de innovatieve en interactieve spelomgeving is verbonden aan >Science Fiction>. Het prototype is web-based en kan dus door kinderen gedurende twee maanden in de thuisomgeving worden gespeeld. Het prototype omvat drie minigames die elk afzonderlijk twee weken achter elkaar worden gespeeld. Na deze zes weken kunnen kinderen in een open fase gedurende twee weken het minigame spelen waar zij zelf de voorkeur aan geven. Kinderen kunnen het prototype voor maximaal 45 minuten per spelmoment spelen.
Inschatting van belasting en risico
De belasting voor de deelnemers aan deze pilotstudie is beperkt. Het invullen
van de vragenlijsten kost zowel kinderen als ouders/verzorgers tijd. De totale
belasting van de metingen voor de kinderen is ongeveer 55 minuten. Voor de
ouders is dat ongeveer 45 minuten. Het prototype Serious Game wordt gedurende
twee maanden door kinderen in hun thuisomgeving gespeeld. Een kind die minimaal
8 keer per twee weken het prototype Serious Game speelt, besteedt daar minimaal
1440 minuten (= 24 uur) aan. Een kind die maximaal 3 keer per twee weken het
prototype Serious Game speelt, besteedt daar maximaal 540 minuten (= 9 uur)
aan. De interventie vraagt minimale extra investering doordat het Serious Game
in de thuisomgeving gespeeld kan worden en dus geen reistijd behoeft. Kinderen
met ADHD zijn doorgaans zeer gemotiveerd om een computerspel te spelen en van
ouders/verzorgers wordt minimale betrokkenheid verwacht. Er zijn geen
(medische) risico*s aan de interventie verbonden en er zijn geen bijwerkingen
bekend.
Publiek
Mathenesserlaan 202
3014 HH Rotterdam
NL
Wetenschappelijk
Mathenesserlaan 202
3014 HH Rotterdam
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
1. Leeftijd van 8 tot en met 11 jaar
2. Totaal IQ boven de 70
3. Ondertekend formulier voor (vooraf) geïnformeerde toestemming door ouders/verzorgers en het kind.
4. Voldoende beheersing van de Nederlandse taal door het kind en hun ouders/verzorgers
5. De klinische diagnose ADHD dient gesteld te zijn door een kinder- en jeugdpsychiater, GZ-psycholoog, klinisch psycholoog of een kinderarts die sociale pediatrie als aandachtsgebied heeft. Kinderen met ADHD en comorbide stoornissen (zoals dyslexie of oppositionele gedragsstoornis) kunnen deelnemen aan deze pilotstudie.
6. Kinderen dienen voor ten minste twee maanden stabiel ingesteld te zijn op medicatie en/of andere vormen van psychologische behandeling (bijvoorbeeld gedragtherapie) ten behoeve van hun ADHD problematiek te ontvangen. Zij behoren deze aangeboden behandeling, gedurende de twee maanden dat de pilotstudie loopt, ook te blijven volgen. Er worden geen criteria gesteld aan het soort medicatie dat hen voorgeschreven wordt, elk type van medicatie voor ADHD is toegestaan.
7. Beschikking over een PC met geluid en internetverbinding
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Aangezien ernstige fysieke of cognitieve beperkingen (zoals blindheid, doofheid, motorische of geestelijke handicap) problemen opleveren bij de gestandaardiseerde metingen en het spelen van het prototype Serious Game, kunnen kinderen met dergelijke beperkingen niet deelnemen aan het onderzoek.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL37983.097.11 |