De primaire doelen van de studie zijn (1) om te onderzoeken hoe hersenpatronen die geassocieerd worden met het verwachten van een beloning verschillen van hersenpatronen die geassocieerd worden met het krijgen van een beloning en (2) om te…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
niet van toepassing
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomstmaten zijn (1) het verschil tussen hersenactivatie die
geassocieerd wordt met het verwachten van een beloning en hersenactivatie die
geassocieerd wordt met het krijgen van een beloning en (2) het verschil in
hersenactivatie, geassocieerd met het krijgen van een beloning, gelabeld als
light versus gelabeld als regulier.
Secundaire uitkomstmaten
De eerste secundaire uitkomstmaat is de correlatie tussen hersenactivatie in
response op het verwachten of verkrijgen van een beloning en reactietijden en
fouten (push/pull maat). Daarnaast zullen twee groepen worden gemaakt,
gebaseerd op de uitkomst van de product keuze, en zal de hersenactivatie in
response op het verwachten of verkrijgen van een beloning worden vergeleken
tussen deze twee groepen (er zal worden gekeken naar een
groep*beloningsresponse interactie).
De tweede ssecundaire uitkomstmaat is de correlatie tussen hersenactivatie in
response op het verwachten of verkrijgen van een beloning en persoonskenmerken
zoals gevoeligheid voor beloning, 'delayed discounting', impulsiviteit,
attitude ten aanzien van gezondheid, stress, 'executive functioning' en voedsel
neophobia.
Achtergrond van het onderzoek
Beloning ten opzichte van voedsel bestaat uit een verwachtingscomponent, vaak
gerelateerd aan de presentatie van een cue (trigger), en een
consumptiecomponent gerelateerd aan het ontvangen van de beloning (het
voedsel). Er is weinig onderzoek gedaan naar de verschillen tussen
hersenpatronen die geassocieerd zijn met het verwachten van een beloning en
hersenpatronen die geassocieerd zijn met het krijgen van een beloning.
Desondanks heeft één studie gevonden dat deze patronen van elkaar te
onderscheiden zijn. Echter, deze studie heeft vele zwakheden. Ten eerste waren
er slechts 8 proefpersonen geïncludeerd. Ten tweede, werd er in deze studie
niet gebouwd op een bestaande associatie tussen een al bekende
productverpakking en een product, maar werd er een conditionering opgebouwd
tussen een arbitraire visuele stimulus en een product. Als laatste was het niet
mogelijk om een beloningsresponse te ontrafelen van een *salience* response
(opvallendheid van een stimulus ten opzicht van zijn omgeving) en kon er geen
link worden gemaakt tussen een beloningsresponse in de hersenen en een
beloningsresponse die tot uiting komt in gedrag door de afwezigheid van een
gedragstaak.
Met deze studie hebben we de intentie om het verschil tussen hersenpatronen die
geassocieerd worden met het verwachten van een beloning (visuele cue) en
hersenpatronen die geassocieerd worden met het krijgen van een beloning
(proeven) te onderzoeken, terwijl we de bovengenoemde zwakheden in acht nemen.
Light- en reguliere productverpakkingen van dranken die verkrijgbaar zijn in de
supermarkt zullen worden gebruikt om meer inzicht te geven in de acceptatie van
light- producten en verpakkingen.
Doel van het onderzoek
De primaire doelen van de studie zijn (1) om te onderzoeken hoe hersenpatronen
die geassocieerd worden met het verwachten van een beloning verschillen van
hersenpatronen die geassocieerd worden met het krijgen van een beloning en (2)
om te onderzoeken hoe verwachtingen ten aanzien van een bepaalde beloning de
beloningsresponse die optreedt wanneer het product daadwerkelijk geconsumeerd
wordt kunnen beïnvloeden.
Het eerste secundaire doel van de studie is om te onderzoeken of er een link
kan worden gemaakt tussen breinresponses die worden geassocieerd met de
verwachting van een beloning of het krijgen van een beloning en
beloningsresponses die tot uiting komen in gedrag, namelijk motivatie om
voedsel te verkrijgen en product keuze.
Het tweede secundaire doel van de studie is om vast te stellen in hoeverre
persoonskenmerken zoals gevoeligheid voor beloning, 'delayed discounting',
impulsiviteit, attitude ten aanzien van gezondheid, stress, 'executive
functioning' en voedsel neophobia correleren met hersenresponses die
gerelateerd zijn aan het verwachten en krijgen van een beloning.
Onderzoeksopzet
Op de studiedag ondergaan deelnemers een fMRI taak waarin ze afwisselend worden
blootgesteld aan 3 visuele cues (een light, een reguliere, en een neutrale
productverpakking), waarna ze werken voor het product dat door de cue is
aangekondigd door een joystick van zich af of naar zich toe te bewegen en
uiteindelijk dit product ook te proeven krijgen (een zoete reguliere drank of
een neutrale stimulus) terwijl hun hersenresponses worden gemeten met behulp
van fMRI. Er zijn 3 taak-condities a) presentatie van een light verpakking -
duw/trek - consumptie van een reguliere drank (incongruent) b) presentatie van
een reguliere verpakking - duw/trek - consumptie van een reguliere drank
(congruent) c) presentatie van een neutrale verpakking - duw/trek - consumptie
van een neutrale stimulus. Aan het einde van de sessie (buiten de scanner)
maken proefpersonen een keuze tussen een light en een regulier pak drinken om
mee naar huis te nemen.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Deelnemers worden blootgesteld aan drie verschillende productverpakkingen (een light, een reguliere en een neutrale productverpakking) en twee dranken, een reguliere drank en een neutrale controle stimulus. Er zijn taak-condities: a) presentatie van een light verpakking - consumptie van een reguliere drank b) presentatie van een reguliere verpakking - consumptie van een reguliere drank c) presentatie van een neutrale verpakking - consumptie van een neutrale controle stimulus De drie taak-condities zijn gerandomiseerd en gecounterbalanceerd.
Inschatting van belasting en risico
De studie zal bestaan uit een informatiebijeenkomst (ongeveer 45 minuten), een
trainingssessie (ongeveer 60 minuten) en een scansessie (ongeveer 110-135
minuten). Deelnemers bezoeken de universiteit één keer voor de
informatiebijeenkomst (Biotechnion, Wageningen). Hierna bezoeken deelnemers de
dummy scanner om de trainingssessie te ondergaan (Restaurant van de Toekomst,
Wageningen). Voor de scansessie bezoeken deelnemers de MRI-faciliteit in
Ziekenhuis Gelderse Vallei (Ede). Tijdens deze scansessie worden deelnemers
blootgesteld aan visuele cues, bewegen ze een joystick naar zich toe of van
zich af, proeven ze de stimuli, beoordelen ze onder andere de aangenaamheid
(liking), de begeerlijkheid (wanting) en de zoetheid voor de stimuli en maken
ze een product keuze. De studie is niet-therapeutisch voor de deelnemers. Het
risico voor deelname aan dit onderzoek is verwaarloosbaar.
Publiek
Bomenweg 2
Wageningen 6703 HD
NL
Wetenschappelijk
Bomenweg 2
Wageningen 6703 HD
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Zie pagina 10 en 11 van het protocol:
-Geslacht: vrouw
-Leeftijd: 18-35 year
-BMI: 18.5 - 25.0 kg/m2
-Gezond (zelfgerapporteerd)
-Rechtshandig
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Zie pagina 11 en 12 van het protocol:
-Restraint eetgedrag (score > 2.80 )
-Gebrek aan eetlust
-Moeite met slikken en/of eten
-Energie beperkt dieet gedurende de afgelopen 2 maanden
-Gewichtsveranderingen van meer dan 5 kg gedurende de afgelopen 2 maanden
-maagdarm aandoeningen
-Diabetes, schildklier problemen, een nierziekte of een andere endocriene aandoening
-Medische geschiedenis op het gebied van neurologische aandoeningen
-Aandoening aan smaak of geur vermogen
-Schizofrenie of een andere ernstige mentale ziekte
-Gebruik van dagelijkse medicatie anders dan de orale contraceptiva, Paracetamol of hooikoorts tabletjes.
-Zwanger zijn of zijn geweest in de afgelopen 6 maanden, de intentie hebben om zwanger te worden of borstvoeding gevend.
-Roken van gemiddeld meer dan 1 sigaret/sigaar per dag.
-Overgevoeligheid voor de voedingsmiddelen gebruikt in de studie.
-Exclusieve consumptie van *light* versies van dranken
-Vermijden van *light* versies van dranken
-Het niet lekker vinden van de dranken gebruikt in de studie
-Werkzaam zijn aan de leerstoelgroep Sensoriek en eetgedrag (WUR) of hier een stage of afstudeervak volgen.
-Deelname aan ander voedings- of medische onderzoek.
-Gemiddeld nuttigen van meer dan 28 alcoholische consumpties per week of dit in het verleden hebben gedaan
-Contra-indicatie voor het maken van een MRI-scan
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL45977.081.13 |