Vaststellen of de computertraining leidt tot minder agressiegerelateerde aandacht en interpretatie en of hierdoor reactief-agressief gedrag vermindert.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Dit onderzoek heeft betrekking op agressief gedrag bij kinderen met gedragsproblemen. Dezxe gedragsproblemen kunnen samengaan met verschillende psychische stoornissen en heeft derhalve geen betrekking op een specifieke aandoening.
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De hoofdparameters zijn de veranderingen in agressief gedrag en in
agressiegerelateerde aandacht en interpretatie. Agressief gedrag wordt gemeten
met een ouder- en leerkrachtvragenlijsten en een agressietaak op de computer
voor het kind voor en na de training. Aandacht en interpretatie worden gemeten
tijdens de trainingstaken.
Secundaire uitkomstmaten
Voor exploratieve doeleinden worden geslacht en diagnose van het kind
meegenomen als parameters. Om de algemene mate van agressie en het type
agressie in de onderzoeksgroep goed te kunnen beschrijven vullende de kinderen
aan de start van het onderzoek een agressievragenlijst in en vullen ouders en
leerkrachten bij de eerste en laatste meting een vragenlijst voor reactieve en
proactieve agressie in. Om de onderzoeksgroep verder goed te kunnen beschrijven
wordt er gevraagd naar demografische variabelen zoals leeftijd en thuistaal van
het kind evenals inkomen, werk en burgerlijke staat van de ouders.
Achtergrond van het onderzoek
Agressief gedrag komt veel voor en veroorzaakt veel schade aan personen en
materiaal. Verondersteld wordt dat waar we aandacht aan schenken in sociale
situaties en hoe we ambigue sociale signalen interpreteren een cruciale rol
spelen bij agressief gedrag. In de deze studie evalueren we of een
computertraining, die effectief bleek in het verminderen van
agressiegerelateerde aandacht en interpretatie bij reguliere
basisschoolkinderen, agressieve reacties bij kinderen met gedragsproblemen kan
verminderen. Het effect op agressief gedrag zal worden vergeleken tussen een
experimentele (actieve) en een controle (passieve) conditie. De resultaten
geven inzicht in de vraag of gecomputeriseerde agressiereductietrainingen een
nieuwe interventie zouden kunnen zijn voor agressief gedrag.
Doel van het onderzoek
Vaststellen of de computertraining leidt tot minder agressiegerelateerde
aandacht en interpretatie en of hierdoor reactief-agressief gedrag vermindert.
Onderzoeksopzet
Het betreft een gerandomiseerd vergelijkend onderzoek: kinderen worden
willekeurig toegewezen aan een experimentele- of een controlevariant van de
trainingstaak. Kinderen, ouders en leerkrachten zijn blind voor de conditie
waarin het kind zich bevindt.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Een computertraining van vijf sessies die verspreid over een periode van tweeënhalve week (twee sessies per week) wordt doorlopen. Iedere trainingssessie duurt ongeveer 20 minuten. Tijdens de training wordt geleerd om in plaatjes van sociale interacties aandacht te geven aan prosociale aspecten van die situatie en de situatie positief (niet vijandig) te interpreteren.
Inschatting van belasting en risico
De last voor de deelnemers bestaat uit de tijd die benodigd is voor het afnemen
van de computertaak ( vijf maal 20 minuten). en het invullen van de
vragenlijsten bij de start en het einde van de studie. Voor ouders en
leerkrachten is de belasting voor het invullen van de vragenlijsten ongeveer 15
minuten per kind. Ook zal er enige lesonderbreking voorkomen omdat kinderen de
taken groepsgewijs uitvoeren in een aparte ruimte. Er zijn geen risico's
verbonden aan deelname aan deze studie. De experimentele conditie betreft
alleen een positieve training. Dit onderzoek kan nuttig zijn voor kinderen met
agressieproblemen.
Publiek
Woudestein T13-39
Rotterdam 3062 PA
NL
Wetenschappelijk
Woudestein T13-39
Rotterdam 3062 PA
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
De deelnemer volgt onderwijs op een Cluster 4 basisschool in groep 6, 7, of 8 en heeft minimaal een leesvaardigheid op niveau AVI-E5
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Leesvaardighedi lager dan AVI-E5
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL51771.078.14 |