Het doel van de studie is het onderzoeken van een nieuwe toepassing van pupillometrie (het meten van de pupil response) binnen de Audiologie. We zullen de pupilresponse tijdens het luisteren naar spraak in ruis testen in een aantal luistercondities…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Gehoorstoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De belangrijkste studie parameters zijn: (1) de pupilresponse en (2) de
prestatie op de luistertests. Zinnen zullen in achtergrondrumoer worden
gepresenteerd, over een wijde range van signaal-ruis-verhoudingen (SNRs) die
tot erg lage of tot erg hoge verstaanbaarheid zullen leiden.
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire studie parameters: De uitkomsten op de cognitieve en
taal-verwerkingstests en de vragenlijsten.
Achtergrond van het onderzoek
Binnen de audiologie is er momenteel grote behoefte aan een gevalideerde maat
voor het objectief meten van luisterinspanning (Arlinger et al., 2009; Edwards,
2007; Fraser et al., 2009; Rönnberg et al., 2008). Pupil dilatatie is een
veelbelovende accurate, relatief goedkope en niet-invasieve fysiologische
luisterinspannings-index. Deze studie zal de basis vormen voor de interpretatie
van pupillometrie als maat voor luisterinspanning.
Doel van het onderzoek
Het doel van de studie is het onderzoeken van een nieuwe toepassing van
pupillometrie (het meten van de pupil response) binnen de Audiologie. We zullen
de pupilresponse tijdens het luisteren naar spraak in ruis testen in een aantal
luistercondities. Ook zullen we de pupilreactie op veranderingen in
lichtintensiteit meten. Inzicht in de mechanismen van de pupil response is
nodig voor de interpretatie van verschillen in de pupilresponse tussen
individuen en condities.
Onderzoeksopzet
Experimentele studie waarin gebruik gemaakt wordt van pupillometrie. We zullen
de pupil response uitdrukken relatief ten opzichte van de response tijdens het
luisteren naar ruis of stilte (baseline condities). We zullen groepseffecten
(effecten van gehoorverlies) op de testprestaties en de pupil response
onderzoeken. De proefpersonen zullen daarnaast een aantal geheugen- en
taal-verwerkingstests uitvoeren en zes vragenlijsten invullen. We zullen de
correlaties tussen de testprestaties, de verstaanbaarheid van spraak
(percentage correct gereproduceerde woorden) en de pupil response berekenen.
Inschatting van belasting en risico
Het deelnemen aan deze studie gaat niet gepaard met enig gezondheidsrisico bij
inachtneming van de veiligheidsprocedures voor audiologische tests en
pupillometrie. Pupillometrie is gebaseerd op de opnames van een camera die
infra-rood licht uitstraalt met een vermogen dat ver beneden de standaard
veiligheidsrichtlijnen valt.
Publiek
De Boelelaan 1118
Amsterdam 1081 HV
NL
Wetenschappelijk
De Boelelaan 1118
Amsterdam 1081 HV
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Leeftijd tussen 18 en 80 jaar, native NL sprekers, normaal of naar-normaal gecorrigeerde visus, voor normaal horende personen: voor leeftijd norm normaal gehoor volgens de ISO 7029, 2000. Voor slechthorende luisteraars: gemiddelde hoordrempel in het toonaudiogram (gemiddeld van verlies bij 1, 2 4 kHz) van minstens 25 dB HL in het beste oor. ;Experiment 4C:Leeftijd: 12 tot en met16 jaar oud, native NL sprekers, normaal of naar-normaal gecorrigeerde visus. Gehoor slechthorende luisteraars: gemiddelde hoordrempel in het toonaudiogram (gemiddeld van verlies bij 1, 2 4 kHz) van minstens 25 dB HL en maximaal 70 dB HL in beide oren, en ervaren gehoorapparaat gebruikers. Normaal horende kinderen moeten een gemiddelde gehoordrempel van max. 20 dB HL hebben (octaaf frequenties tussen 500 en 4000Hz).
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Dyslexie of andere leesproblemen, geschiedenis van neurologische of psychiatrische aandoeningen of psychiatric disorders, visus problemen zoals veroorzaakt door diabetes mellitus of staar. ;Aanvullend voor experiment 4C: Algemeen exclusie criterium: het niet kunnen volgen van regulier onderwijs. Voor kinderen met gehoorverlies is unilateraal en geleidingsverlies reden voor exclusie.
Opzet
Deelname
In onderzoek gebruikte producten en hulpmiddelen
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL49302.029.14 |