Het toetsen van de effectiviteit van een interventie (de serious game A.L.I.B.I.) gericht op de optimalisatie van de overgang naar het VO voor kinderen met moeite met sociale communicatie en flexibiliteit.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Moeite met sociale communicatie en flexibilteit
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Kinderen: kind- en ouder- en leraargerapporteerde gedrags- en emotionele
(angst) problemen.
Secundaire uitkomstmaten
Kinderen: executief functioneren & self-efficacy t.a.v. schools functioneren
(relaties met klasgenoten en leraren, motivatie, zelfvertrouwen, welbevinden)
en schoolverzuim;
Leerkrachten en mentoren: leerkracht-leerling relaties en schoolverzuim.
Ouders: self-efficacy m.b.t. het omgaan met verschillende vormen schoolverzuim
& opvoedproblemen
Achtergrond van het onderzoek
De transitie van het PO naar het VO is moeilijk voor kinderen met moeite met
sociale communicatie en flexibiliteit. Onderzoek naar oplossingen voor
schooltransitieproblemen bij kinderen met moeite met sociale communicatie en
flexibiliteit staat nog in de kinderschoenen. Het is echter heel belangrijk dat
oplossingen snel beschikbaar komen. Ondanks het feit dat leerlingen met moeite
met sociale communicatie en flexibiliteit vanwege hun normale of
bovengemiddelde intelligentie in staat moeten zijn om een regulier
onderwijsprogramma, inclusief de benodigde schooltransities, succesvol te
doorlopen, maken de aangeboren kwetsbaarheden die samenhangen met hun moeite
met sociale communicatie en flexibiliteit en andere problemen dit niet zonder
meer mogelijk. Daarnaast blijkt dat leraren zich vaak handelingsverlegen voelen
in het tot stand brengen en onderhouden van een goede (werk)relatie met het
kind.
Doel van het onderzoek
Het toetsen van de effectiviteit van een interventie (de serious game
A.L.I.B.I.) gericht op de optimalisatie van de overgang naar het VO voor
kinderen met moeite met sociale communicatie en flexibiliteit.
Onderzoeksopzet
Een quasi-experimenteel design met twee condities bestaande uit de volgende
twee stappen:
- Stap 1: werving en screening van de doelgroep kinderen;
- Stap 2: Baseline- en effectiviteitsmetingen, respectievelijk T0 meting en
T1-T4 metingen van de uitkomstmaten.
Onderzoeksproduct en/of interventie
A.L.I.B.I. = een eMental health interventie (serious game) voor kinderen die moeite hebben met sociale communicatie en flexibiliteit.
Inschatting van belasting en risico
Metingen:
Belasting voor kinderen = min. 65 en max. 80 minuten per meting = min. 325 en
max. 400 minuten totaal per kind;
Leerkrachten PO = 25 minuten per meting = max. 150 minuten (inclusief
screening; gemiddeld 25 kinderen per groep en 5 minuten per kind) totaal per
leerkracht;
Mentoren VO = max 35 minuten per meting = max. 95 minuten totaal per mentor;
Ouders = min. 60 minuten en max. 90 minuten per meting = min. 415 minuten
(inclusief 3Di) en max. 430 minuten per ouder per kind.
Deelname aan A.L.I.B.I.:
Een speelfrequentie van 3x 30 minuten per week in een periode van 6-8 weken,
onder schooltijd.
In overleg met de mentor van het kind zullen hiervoor tijdstippen worden
gekozen die voor het kind het meest gunstig zijn.
Publiek
Rochussenstraat 198 Rochussenstraat 198
Rotterdam 3015 EK
NL
Wetenschappelijk
Rochussenstraat 198 Rochussenstraat 198
Rotterdam 3015 EK
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Kinderen zitten in groep 8 van het PO;
- Kinderen hebben een score * 4 op de AQ-10 vragenlijst door de ouder en/of leerkracht.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- Ernstige fysieke beperkingen;
- Dyslexie;
- Instroomniveau praktijkonderwijs VO;
- Kinderen die naar VO-scholen gaan waar een onderzoek plaatsvindt gericht op deze overstap;
-Kinderen die in andere experimentele autismestudies participeren.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL60924.078.17 |