Het toetsen van de effectiviteit van de STAP-interventie, gericht op het optimaliseren van de overgang van PO naar VO voor kinderen met moeite met sociale communicatie en flexibiliteit.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
Moeite met sociale communicatie en flexibiliteit
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Kinderen:
Angst
Secundaire uitkomstmaten
Kind:
Gedrags- en emotionele (angst) problemen & self-efficacy t.a.v. schools
functioneren (relaties met leeftijdgenoten en leraren, motivatie,
zelfvertrouwen, welbevinden), schoolprestaties en schoolverzuim.
Ouders:
Ouder-gerapporteerde gevoelens van self-efficacy m.b.t. het om kunnen gaan met
verschillende vormen van schoolverzuim, ouder-gerapporteerde opvoedstress,
ouder-gerapporteerde gedrags- en emotionele problemen van het kind en
ouder-gerapporteerde kwaliteit van ondersteuning van de schooltransitie PO-VO
door de betrokken scholen.
Leraren (mentoren VO):
Persoonlijkheidskenmerken, mentale representatie (gevoelens van self-efficacy
m.b.t. het kunnen beïnvloeden van het gedrag van het kind en gevoelens m.b.t.
de relatie met het kind), gedrags- en emotionele (angst) problemen en executief
functioneren van de kinderen en zelf-gerapporteerde burn-outklachten.
Achtergrond van het onderzoek
De transitie van het PO naar het VO is moeilijk voor kinderen met moeite met
sociale communicatie en flexibiliteit. Onderzoek naar oplossingen voor
schooltransitieproblemen bij kinderen met moeite met sociale communicatie en
flexibiliteit staat nog in de kinderschoenen. Het is echter heel belangrijk dat
oplossingen snel beschikbaar komen. Ondanks het feit dat kinderen met moeite
met sociale communicatie en flexibiliteit vanwege hun normale of
bovengemiddelde intelligentie in staat moeten zijn om een regulier
onderwijsprogramma, inclusief de benodigde schooltransities, succesvol te
doorlopen, maken de aangeboren kwetsbaarheden die samenhangen met hun moeite
met sociale communicatie en flexibiliteit dit niet zonder meer mogelijk. Een
grote groep leraren voelt zich handelingsverlegen in het tot stand brengen en
onderhouden van een goede werkrelatie met kinderen met dit type problematiek,
hetgeen kan resulteren in burn-out klachten.
Doel van het onderzoek
Het toetsen van de effectiviteit van de STAP-interventie, gericht op het
optimaliseren van de overgang van PO naar VO voor kinderen met moeite met
sociale communicatie en flexibiliteit.
Onderzoeksopzet
Een quasi-experimenteel design met twee condities bestaande uit vier stappen:
(1) Werving en screening van proefpersonen t.b.v. de pilot-studie;
(2) Pilotstudie met max. zeven PO-scholen en maximaal vijf VO-scholen en max.
tien kinderen en hun ouders. Doel van deze pilotstudie is om de
STAP-interventie te pilotten en te perfectioneren: baseline- en
effectiviteitsmetingen T0 t/m T4 en implementatie STAP (geen controlegroep);
(3) Werving en screening van proefpersonen t.b.v. het quasi-experiment;
(4) Quasi-experiment met minimaal honderd PO-scholen en minimaal honderd
VO-scholen en tweehonderd kinderen en hun ouders. Doel van dit quasi-experiment
is om de STAP-interventie op effectiviteit te toetsen: randomisatie & baseline-
en effectiviteitsmetingen T0 t/m T2 en implementatie STAP in de experimentele
conditie. In de controleconditie vindt schooltransitie-as-usual plaats.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Interventie STAP: een modulair school-based schooltransitie-managementprogramma, bedoeld om leraren in het PO en VO te ondersteunen bij het organiseren van de schooltransitie PO-VO voor kinderen met ASP, en bij het implementeren van een multimodulair interventieprogramma in de eerste klas van het VO.
Inschatting van belasting en risico
Metingen pilot (afnemen vragenlijsten:
Kinderen: max. 60 minuten
Ouders: max 100 minuten
Leerkrachten PO: max 20 minuten
Mentoren VO: max 60 minuten
Deelname aan STAP-pilot (invullen screeningslijsten STAP, deelname aan de warme
overdracht, implementeren strategieën)
Kinderen: max. 90 minuten
Ouders: 90 minuten
Leerkrachten PO: 90 minuten
Mentoren VO: 120 minuten
Metingen quasi-experiment (afnemen vragenlijsten en interview):
Kinderen: max. 180 minuten
Ouders: max. 170 minuten
Leerkrachten PO: max 20 minuten
Mentoren VO: 115 minuten
Deelname aan STAP-quasi experiment (invullen screeningslijsten STAP, deelname
aan de warme overdracht, implementeren strategieën):
Kinderen: max. 90 minuten
Ouders: 90 minuten
Leerkrachten PO: max 90 minuten
Mentoren VO: 120 minuten
Publiek
Zernikedreef 11
Leiden 2333 CK
NL
Wetenschappelijk
Zernikedreef 11
Leiden 2333 CK
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Kinderen zitten in groep 8 van het PO;
- Kinderen hebben een score van 3 op het ASP vignet zoals gerapporteerd door de PO-leerkracht.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Kinderen:
- Ernstige cognitieve of fysieke beperkingen;
- Onvoldoende beheersen van de Nederlandse taal;
- Transitie naar VO-scholen waar een andere studie plaatsvindt gericht op de schooltransitie PO-
VO;
- Deelname aan een andere experimentele autisme-studie.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL60955.078.17 |