Het onderzoek heeft twee doelen: 1) het meten van kijkstrategieën bij goedziende kinderen, kinderen met een oculaire visuele beperking en kinderen met een cerebrale visuele beperking (CVI), en 2) om te evalueren of kijkstrategietraining resulteert…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Oogaandoeningen, congenitaal
- Visusstoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten:
- Het gebruik van een gestructureerde kijkstrategie (kwalitatieve analyse)
- Saccade amplitudes tijdens visueel zoeken en lezen
- Fixatiegedrag (spatieel en temporeel) tijdens visueel zoeken en lezen
- Leestempo en accuraatheid
- Zoektempo en accuraatheid
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire uitkomstmaten:
- WISC-V-NL, VSI index
- Tea-Ch Speurtocht
- Gestalt Closure (subtest Kaufman-ABC-II)
- Plaatjes Benoemen (subtest DST-NL)
Achtergrond van het onderzoek
Kijkstrategieën zijn strategieën die gebruikt worden om visuele informatie te
verwerken. Veel kinderen met een visuele beperking lijken geen systematische
kijkstrategie te gebruiken. Het is niet bekend of en hoe kijkstrategieën tussen
goedziende en slechtziende kinderen verschillen. Daarnaast wordt
kijkstrategietraining al vaak ingezet tijdens visuele revalidatie, maar er is
geen wetenschappelijke onderbouwing voor deze aanpak.
Doel van het onderzoek
Het onderzoek heeft twee doelen: 1) het meten van kijkstrategieën bij
goedziende kinderen, kinderen met een oculaire visuele beperking en kinderen
met een cerebrale visuele beperking (CVI), en 2) om te evalueren of
kijkstrategietraining resulteert in meer efficiënte visuele verwerking.
Onderzoeksopzet
Deel 1) Observationele studie (case control design), deel 2) Non-RCT.
Onderzoeksproduct en/of interventie
In het tweede deel van het project zullen kinderen een kijkstrategietraining volgen (zes weken, tweemaal per week, 30 minuten per training). Tijdens training worden kinderen geïnstrueerd om taak gepaste kijkstrategieën in te zetten (bijvoorbeeld kijken in een gestructureerde richting, of in- of uitzoomen van visuele aandachtsveld, of visuele discriminatie). De verbale instructies en oefeningen zijn in een protocol ondergebracht. Een logboek wordt gebruikt om reacties van kinderen tijdens training te beschrijven.
Inschatting van belasting en risico
Kinderen met een visuele beperking bezoeken Visio één keer voor het eerste deel
van de studie. De metingen worden in aanvulling op standaard orthoptisch
onderzoek verricht en duren ongeveer 20 minuten. Normale controles worden
geworven en getest op reguliere basisscholen en ondergaan een kort visueel
functie onderzoek en daarna de vijf korte taken (drie visuele taken: één
leestaak en twee zoektaken en twee korte verbale taken om een indruk te krijgen
van de rol van het (verbale) ontwikkelingsniveau, totale duur 35-50 min).
Voor het tweede deel van de studie komen kinderen driemaal naar het centrum. De
taakbatterij bestaat dan naast boven beschreven taken uit neuropsychologische
pen-en-papiertaken en duurt ongeveer 50 minuten. Trainingssessies worden thuis
of op school uitgevoerd onder supervisie van opgeleide revalidatietherapeuten.
Publiek
Javastraat 104
Nijmegen 6525 EN
NL
Wetenschappelijk
Javastraat 104
Nijmegen 6525 EN
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Inclusiecriteria normaal ontwikkelende goedziende kinderen:
• Leeftijd 5-12 jaar
• lineaire vertevisus 0.1 logMAR of beter
• Geen (vermoeden van) een verstandelijke beperking
• Geen diagnose of vermoeden van ontwikkelingsstoornissen of psychiatrische
stoornissen als ASS of AD(H)D
Inclusiecriteria kinderen met oculaire visuele beperking:
• Leeftijd 5-12 jaar
• Lineaire vertevisus beter dan <=1.3logMAR en zwakker dan >0.1 logMAR
• Intact centraal gezichtsveld (tenminste >30 graden)
• Geen (vermoeden van) verstandelijke beperking
• Geen diagnose of vermoeden van ontwikkelingsstoornissen of psychiatrische
stoornissen als ASS of AD(H)D
Inclusiecriteria kinderen met cerebrale visuele beperking:
• Leeftijd 5-12 jaar
• Lineaire vertevisus beter dan <=0.3 logMAR
• Bevestigde CVI diagnose (geverifieerd door oogarts)
• Geen (vermoeden van) verstandelijke beperking
• Geen diagnose of vermoeden van ontwikkelingsstoornissen of psychiatrische
stoornissen als ASS of AD(H)D
Aanvullend inclusiecriterium interventiedeel van de studie (onderzoeksvraag 2):
kinderen met een (cerebrale) visuele beperking doen alleen mee aan de training
als er vanuit multidisciplinair teamoverleg een indicatie is voor de
kijktraining. Leeftijdsrange studie 2: 5-9 jaar.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
• Kinderen met visuele beperking: lineaire nabijvisus zwakker dan >1.0 logMAR
• Centrale gezichtsvelddefecten binnen < 30 degrees
• Kinderen met (vermoeden van) een verstandelijke beperking
• Kinderen die eerder hebben deelgenomen aan visuele training
• Diagnose of vermoeden van psychiatrische problemen zoals ASS of AD(H)D
• Slechthorendheid of taalbeperkingen
• Grote life events ten tijde van deelname aan onderzoek (denk aan verhuizing
of scheiding)
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL81584.091.22 |