Het doel is om potentiële gunstige effecten van op improvisatie gebaseerde muzikale training te verkennen: 1) op spraak-op-spraakperceptie en muziekwaardering bij CI-gebruikers, 2) op HR-QoL-gerelateerde aspecten en andere nuances in spraak en…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Gehoorstoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire parameters zijn het verschil tussen interventie- en controlegroepen
in de verandering van baseline tot eindpunt voor spraakperceptie in
*cocktailparty* (spraak-op-spraak) instellingen en muziekwaardering.
Secundaire uitkomstmaten
De secundair parameters zijn het verschil tussen muzikale-interventie- en
controlegroepen in de verandering van baseline tot eindpunt voor verschillende
genuanceerde spraak- en muziekperceptie-taken, en HR-QOL-vragenlijsten.
Achtergrond van het onderzoek
Een cochleair implantaat (CI) zorgt voor gehoor via elektrische stimulatie van
de gehoorzenuw voor mensen met ernstig gehoorverlies tot doofheid. Maar zelfs
met CI's ondervindt deze populatie moeilijkheden in zowel spraak- als
muziekperceptie. Eerder onderzoek suggereert dat muzikale training niet alleen
de perceptie van muziek, maar ook van spraak ten goede kan komen - hoewel dit
niet consistent wordt getoond, of vaak wordt getoond met kleine effectgroottes.
Een recente op improvisatie gebaseerde muzikale trainingsmethode, Geleide
AudioMotor Exploratie (GAME), heeft een groot potentieel aangetoond voor meer
robuuste verbetering in functionele MRI-onderzoeken in populaties met normaal
gehoor. We onderzoeken of onze GAME-interventie de spraak- en muziekperceptie
kan verbeteren, met een primaire focus op twee specifieke uitdagingen voor
CI-gebruikers: spraakperceptie in *cocktailparty* (spraak-op-spraak)
instellingen en muziekwaardering. Een ander gemeld voordeel van muzikale
training - of muziek maken - is een begeleidend gevoel van sociale
verbondenheid en verbeterde levenskwaliteit. Aangezien CI-gebruikers vaak een
gevoel van sociaal isolement ervaren, willen we ook de impact op de
gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven (HR-QoL) van onze muzikale
interventie onderzoeken. Om de impact van onze muzikale interventie te
beoordelen, zullen twee controlegroepen worden gevormd: één zal Minecraft
serieuze gamelessen volgen (met hetzelfde lesopleidingsformaat als de
muziekinterventie) om te controleren op mogelijke invloeden uitsluitend als
gevolg van verhoogde sociale activiteit en communicatie, en men zal in dezelfde
periode niets doen om te controleren op herhaalde testeffecten.
Doel van het onderzoek
Het doel is om potentiële gunstige effecten van op improvisatie gebaseerde
muzikale training te verkennen: 1) op spraak-op-spraakperceptie en
muziekwaardering bij CI-gebruikers, 2) op HR-QoL-gerelateerde aspecten en
andere nuances in spraak en muziek perceptie. Het uiteindelijke doel is het
verkennen en verfijnen van trainingsbenaderingen om te voldoen aan de klinische
behoefte aan verbeterde spraak- en muziekperceptie bij CI-gebruikers.
Onderzoeksopzet
Het interventieonderzoek zal een gerandomiseerde gecontroleerde studie zijn met
drie armen.
Onderzoeksproduct en/of interventie
CI-gebruikers worden gerandomiseerd over drie interventies van zes maanden: (1) op improvisatie gebaseerde pianolessen (muzikale interventie) (2) Minecraft serious gaming-lessen (controle interventie), en (3) niets doen (niets-doen controle). NH controle deelnemers doen niet mee aan de interventie.
Inschatting van belasting en risico
Er zijn geen risico's bekend die verband houden met deelname aan de studie.
Deelname omvat 18 wekelijkse lessen van 45 minuten (alleen interventiegroepen),
vier punten voor dataverzameling (voor, tijdens, na, follow-up) bestaande uit
tests voor gedragsperceptie, vragenlijsten en fysiologische metrische gegevens.
De deelname voor NH-controledeelnemers omvat één dataverzameling punt (maar
geen training). Om vermoeidheid bij het testen te voorkomen, worden gegevens
verzameld over meerdere sessies, aangepast aan het uithoudingsvermogen van elke
deelnemer. Deelnemers kunnen voordeel ondervinden aan de muzikale training, in
auditieve perceptuele vermogens en / of HR-QoL. Verbeterde HR-QoL in het
sociale domein kan ook worden ervaren door de deelnemers aan de controle
training, omdat ze zich zullen aansluiten bij een nieuwe sociale gemeenschap
(serieuze Minecraft-gamers). Bovendien kunnen CI-gebruikers genieten van de
ervaring van het nemen van lessen (piano of Minecraft) bij een instructeur die
zich bewust is van hun communicatiebehoeften, en persoonlijke leerervaring en
sociale integratie opdoen in nieuwe muziek of serious gaming-gemeenschappen
buiten het bestek van de studie.
Publiek
Antonius Deusinglaan 1
Groningen 9700 RB
NL
Wetenschappelijk
Antonius Deusinglaan 1
Groningen 9700 RB
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Gezond (normaal gehoor)
- 18 jaar of ouder
- Nederlands als moedertaal
- geen taal- of spraakstoornis zoals dyslexie heeft
- een normaal zichtvermogen heeft (bril geen bezwaar)
- algemene gezondheid heeft
- goedgekeurd als *normaalhorend* door een kwalificerende hoortest
Patiënt (CI gebruiker)
- 18 jaar of ouder
- Nederlands als moedertaal
- geen taal- of spraakstoornis zoals dyslexie heeft
- een normaal zichtvermogen heeft (bril geen bezwaar)
- algemeen gezondheid laat het deelnemen aan lessen in vrije tijd toe
- werd na taalverwerving doof
- heeft tenminste één CI, 1 jaar of langer
- speelt geen piano of dergelijk toetsenbord instrument
- heeft niet meer dan drie jaar formele (buitenschoolse) muzikale opleiding
gehad
- heeft in de laatste drie jaar ook niet regelmatig muziek gemaakt of gespeeld
- heeft niet meer dan basiskennis van het computerspel 'Minecraft'
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Gezond (normaal gehoor)
- jonger dan 18 jaar
- Nederlands niet als moedertaal
- een taal- of spraakstoornis zoals dyslexie heeft
- minder dan normaal zichtvermogen heeft (met bril)
- geen algemene gezondheid heeft
- minder dan *normaalhorend* door een kwalificerende hoortest is
Patiënt (CI gebruiker):
- jonger dan 18 jaar
- Nederlands niet als moedertaal
- een taal- of spraakstoornis zoals dyslexie heeft
- minder dan normaal zichtvermogen heeft (met bril)
- algemeen gezondheid toestand laat het deelnemen aan lessen in vrije tijd niet
toe
- werd vóór taalverwerving doof
- CI werd voor het eerst gekregen minder dan 1 jaar voor de studie
- heeft al een toetsenbord instrument zoals piano geleerd
- heeft meer dan drie jaar formele (buitenschoolse) muzikale opleiding gehad
- heeft in de laatste drie jaar regelmatig muziek gemaakt of gespeeld
- heeft meer dan basiskennis van het computerspel 'Minecraft'
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL74624.042.20 |