Het doel van de studie is om twee trainingsprotocollen te vergelijken voor een groep kinderen met motorische problemen (DCD). Beide trainingsprotocollen hebben tot doel m het niveau van kracht, fitheid en motorische vaardigheid te laten bereiken dat…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
developmental coordination disorder
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten:
Motor Skill related Fitness: PERFormance and FITness test (PERF-FIT;
Smits-Engelsman, 2018)
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire uitkomstmaten:
Health related Fitness:
4x10 m sprinttest, Aerobe capaciteit (SRT) en handknijpkracht items van de
Assessing the Levels of PHysical Activity and Fitness-test (ALPHA-FIT; Ruiz et
al., 2011)
Component Kracht van de Bruininks Oseretsky Test 2nd edition (BOT-2; Bruininks
& Bruininks, 2010),
Aandachtstaken (Test of Everyday Attention for Children, (TEA-Ch_NL; Manly et
al., 2001) en Kinderversion der Testbatterie zur Aufmerksamkeitsprufung (KiTAP;
Zimmerman et al., 2005))
Physical Activity Background Questionnaire
Strenght and Difficulties Questionnaire (SDQ; Goodman, 1997; 2001)
Child Behavior Checklist (CBCL, 2001)
Motor Coördination Questionnaire Children*s Self-perceptions of Adequacy in and
Predilection for Physical Activity (CSAPPA) scale (Hay, 1992)
KIDSCREEN (KIDSCREEN group, 2004)
Quality of Life Questionnaire-Youth (EQ-5D-Y; Wille et al., 2010))
Motor Coordination (Change) Questionnaire (MCCQ)
Enjoyment scale
Vermoeidheidsschaal
Achtergrond van het onderzoek
Achtergrond
Kinderen met motorische coördinatieproblemen (Developmental Coordination
Disorder; DCD) ervaren regelmatig problemen bij het uitvoeren van gymnastiek-,
speelplein- of sport gerelateerde activiteiten. Deze problemen kunnen voorkomen
bij algemene activiteiten of spelletjes, maar ook bij kracht- en conditie
spelen. Gezondheid gerelateerde fitheid bij kinderen is een belangrijke
indicator voor fitheid en deelname aan fysieke activiteiten op latere leeftijd
(Haga, 2008). Kinderen met motorische coördinatieproblemen zijn vaker minder
fit dan hun leeftijdsgenoten (Denysschen et al., 2021; Haga, 2008; Hands &
Larkin, 2006; King-Dowling et al., 2018). Developmental Coordination Disorder
(DCD) is een veel voorkomende motorische stoornis dat zich manifesteert op
jonge leeftijd en betreft 6% van de schoolgaande kinderen wereldwijd (APA,
2013).
DCD is een ontwikkelingsstoornis waarbij kinderen moeite hebben met het
uitvoeren van dagelijkse activiteiten en de motorische vaardigheden minder
ontwikkeld zijn dan verwacht kan worden, gezien hun leeftijd (APA, 2013).
Kinderen met DCD lopen een groter risico om op jonge leeftijd in een lage
fitheids categorie te vallen dan hun leeftijdsgenoten zonder gerichte
interventie (King-Dowling et al., 2018; Hiraga et al., 2014). Vanwege de
motorische coordinatie problemen nemen kinderen minder vaak deel aan fysieke
activiteiten en/of sport (Cairney et al., 2015) en halen de meesten het niveau
van de aanbevolen dagelijkse fysieke activiteiten niet (De Meester et al.,
2018).
Referenties
APA (American Psychiatric Association). 2013. Diagnostic and statistical manual
of mental disorders. 5th ed. Arlington: American Psychiatric Association.
Cairney, J., Hay, J., Veldhuizen, S. & Faught, B.E. 2015. Trajectories of
cardiorespiratory fitness in children with and without developmental
coordination disorder: A longitudinal analysis. British Journal of Sport
Medicine, 45:1196-1201.
De Meester, A., Stodden, D., Goodway, J., True, L., Brian, A., Ferkel, R. &
Haerens, L. 2018. Identifying a motor proficiency barrier for meeting physical
activity guidelines in children. Journal of Science and Medicine in Sport,
21:58-62.
Denysschen, M., Coetzee, D. & Smits-Engelsman, B.C.M. 2021. Children with poor
motor skills have lower health-related fitness compared to typically developing
children. Children, 8 (867):1-14
De Meester, A., Stodden, D., Goodway, J., True, L., Brian, A., Ferkel, R. &
Haerens, L. 2018. Identifying a motor proficiency barrier for meeting physical
activity guidelines in children. Journal of Science and Medicine in Sport,
21:58-62.
Haga, M. 2008. Physical fitness in children with movement difficulties.
Physiotherapy, 94:253-259.
Hands, B. & Larkin, D. 2006. Physical fitness differences in children with and
without motor learning difficulties. European Journal of Special Needs
Education, 21(4):447-456.Hay, J.A. 1992. Adequacy in and predilection for
physical activity in children. Clinical Journal of Sport Medicine, 2:192-201.
Hiraga, C.Y., Rocha, P.R.H., De Castro Ferracioli, P., Gama, D.T. & Pellegrini,
A.M. 2014. Physical fitness in children with probable developmental
coordination disorder and normal body mass index. Revista Brasileira de
Cineantropometria Desempenho Humano, 16(2):182-190.
Doel van het onderzoek
Het doel van de studie is om twee trainingsprotocollen te vergelijken voor een
groep kinderen met motorische problemen (DCD). Beide trainingsprotocollen
hebben tot doel m het niveau van kracht, fitheid en motorische vaardigheid te
laten bereiken dat valt binnen het normale bereik en overeenkomt met een
gezonde, fysiek actieve leefstijl, gemeten met de Fysiek Activiteiten
Vragenlijst.
De training bestaat uit een Neuromotor Task Training met accent op het
verbeteren van fysieke fitness met twee verschillende frequenties en duur van
behandeling. Een High Frequency Training is een hoogfrequente training maar
over een korte periode (3x per week, 1,5 uur, 4 weken, totaal 18 uur) en
dezelfde training met een middel frequente training over een langere periode
(2x per week, 1 uur, 9 weken totaal 18 uur). Het doel is om te onderzoeken welk
effect wordt bereikt na training op kracht, fitheid en motorische vaardigheden.
We zullen de effect size van beide trainingen vergelijken. Daarnaast willen we
onderzoeken of de kinderen na de training meer zullen participeren in hun
dagelijks leven in fysieke activiteiten.
Onderzoeksopzet
Het onderzoek heeft een assessor blinded comparator cross over design.
Het onderzoeksproject is ingedeeld in twee fases. In de eerste fase en eerste
optie zullen de kinderen met DCD hun eigen controles zijn, door twee
voormetingen met een periode ertussen met activiteiten *as usual*. Daarna zal
de Middel Frequente Training (Versie FIT) van het trainingsprogramma worden
aangeboden waarna er een nameting zal plaats vinden en na 6-9 weken een
follow-up of retentie meting om te beoordelen hoe consistent het niveau van
functioneren is gebleven. In de eerste fase en optie twee zullen de kinderen na
de voormeting gelijk beginnen met de training en na de nameting en een periode
van usual activities een tweede nameting.
Na 3-6 maanden zal contact met ouders worden opgenomen om te vragen of het
niveau van participatie is gestabiliseerd.
In de tweede fase van het onderzoek voor de vakantie zal een tweede groep
kinderen met motorische problemen worden gerekruteerd volgens dezelfde
procedure. De geïncludeerde kinderen zullen verdeeld worden in twee groepen: in
de vakantie de versie HFT volgen of vakantie houden. Na de vakantie worden de
kinderen wederom gemeten en zal de groep kinderen die vakantie hadden een
periode reguliere kinderfysiotherapie (1x per week 45 minuten) krijgen. Beide
groepen kinderen worden na 6 weken getest voor het bepalen van de retentie voor
de groep HFT en het effect van reguliere kinderfysiotherapie. De studie zal
worden uitgevoerd volgens de declaratie van Helsinki.
De master studenten kinderfysiotherapie zullen de motorische vaardigheden,
kracht en conditie testen afnemen, de master studenten van de klinische
neuropsychologie zullen de aandacht testen afnemen.
Onderzoeksproduct en/of interventie
De training is meer gedetailleerd weergegeven in Tabel 1. De training zal bestaan uit een Neuromotor Task Training (NTT; Ferguson, Jelsma, Jelsma, & Smits-Engelsman, 2013) met accent op het verbeteren van fysieke fitness met twee verschillende frequenties van behandeling. Een High Frequency Training (HFT) is een hoogfrequente training maar over een korte periode (3x per week, 1,5 uur, 4 weken, totaal 18 uur) en een Middel Frequente Training (MFT) over een langere periode (2x per week, 1 uur, 9 weken totaal 18 uur). In de training zitten componenten van explosieve kracht, behendigheid, flexibiliteit en aerobe duurtraining. De spelletjes bestaan uit vaardigheden die in het dagelijks leven en in sportactiviteiten worden gebruikt en zullen geleidelijk in toenemende mate moeilijker worden. De training wordt aangeboden in een gymzaal in de pauzes en/of na schooltijd onder begeleiding van masterstudenten in opleiding voor kinderfysiotherapeut of een kinderfysiotherapeut in een ratio van 1 volwassene: 3-4 kinderen. De intensieve training zal een overlap hebben met de vakanties. Alle kinderen zullen ideeën meekrijgen via whatsapp/papier over activiteiten om te oefenen na de training. De intensiteit van de thuis activiteiten zullen worden gemonitord via feedback van de ouders/verzorgers en eventueel activiteit meters. Tabel 1a: Speciaal ontwikkelde training met Middel frequente training versie MFT 2x per week 1 uur gedurende 9 weken (18 uur) Group size Minutes Low intensity Day1 Day3 Day5 Day7 Day9 Day11 Day13 Day15 Day17 4 20 Racket skills Ball skills Racket skills Ball skills Racket skills Ball skills Racket skills Ball skills Catch up 4 20 Fitness Fitness Fitness Fitness Fitness Fitness Fitness Fitness Catch up 4 20 Circuit Circuit Circuit Circuit Circuit Circuit Circuit Circuit Circuit Low intensity Day2 Day4 Day6 Day8 Day10 Day12 Day14 Day16 Day18 4 20 Fitness Jump Active Transport Fitness Jump Active Transport Fitness Jump Active Transport Fitness Jump Active Transport Catch up 4 20 Quite games Balance Quite games Balance Quite games Balance Quite games Balance Catch up 4 20 Games Games Games Games Games Games Games Games Games Tabel 1b: Speciaal ontwikkelde training met Hoog Frequente Training versie HFT 3x per week 1,5 uur gedurende 4 weken (18 uur) Group size Minutes High Intensity Day1 Day2 Day3 Day4 Day5 Day6 Day7 Day8 Day9 Day10 Day11 Day12 4 30 Racket skills Ball skills Racket skills Ball skills Racket skills Ball skills Racket skills Ball skills Racket skills Ball skills Racket skills Catch up 4 30 Fitness Fitness Fitness Fitness Fitness Fitness Fitness Fitness Fitness Fitness Fitness Catch up 4 30 Circuit Circuit Circuit Circuit Circuit Circuit Circuit Circuit Circuit Circuit Circuit Catch up Break Snack 4 30 Fitness Jump Active Transport Fitness Jump Active Transport Fitness Jump Active Transport Fitness Jump Active Transport Fitness Jump Active Transport Fitness Jump Catch up 4 30 Quite games Balance Quite games Balance Quite games Balance Quite games Balance Quite games Balance Quite games Catch up 4 30 Games Games Games Games Games Games Games Games Games Games Games Games
Inschatting van belasting en risico
Inschatting van belasting en risico
De belasting voor de kinderen zullen we monitoren op de vermoeidheidsschaal en
de enjoyment schaal. Er is geen risico voor deelname, niet groter dan tijdens
reguliere spelletjes op het schoolplein of tijdens de gymles.
Publiek
Grote Kruisstraat 2-1 2-1
Groningen 9712TS
NL
Wetenschappelijk
Grote Kruisstraat 2-1 2-1
Groningen 9712TS
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
De kinderen zijn verwezen naar de kinderfysiotherapeut voor hun motorische
problemen. De vier DSM-5 criteria (APA, 2013) worden gebruikt om de kinderen te
classificeren als DCD. Alle kinderen zijn tussen de 7-12 jaar oud, scoren op
of onder het 16e percentiel op de Movement Assessment Battery for Children 2nd
edition (Criterium A), hebben volgens ouders en/of leerkrachten motorische
coordinatie problemen (Criterion B), en waarvan de ouders aangeven dat de
problemen al op jongere leeftijd opvielen (Criterion C), er geen diagnose of
medische aandoening is die motorische vaardigheden beinvloedt (Criterion D); en
wiens leerkracht bevestigt dat er geen sprake is van een intellectuele of
cognitieve beperking (Criterion D).
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
medische of neurologische diagnose en een IQ<70 op basis van de
schoolresultaten
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL85205.042.24 |