Het doel van dit project is het onderzoeken van een behandelmethode waarbij ouders een centrale rol spelen en die gericht is op sensorische verwerkingsproblemen, om op die manier de emotionele regulatieproblemen en kwaliteit van leven van het kind…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Ontwikkelingsstoornissen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
• Emotionele regulatievaardigheden van het kind worden beoordeeld met behulp
van de Emotion Dysregulation Index (EDI) (Samson et al., 2013).
• Kwaliteit van leven van het kind wordt gemeten met behulp van de Pediatric
Quality of Life Inventory (PedsQL) (Varni et al., 1998).
Secundaire uitkomstmaten
• Adaptief functioneren wordt beoordeeld met behulp van de Vineland Screener
0-6 jaar (Scholte et al., 2008), ingevuld door ouders tijdens het intakeproces
en nog twee keer meer, om het korte- en langetermijnaanpassingsniveau van het
kind te beoordelen.
• Sensorische verwerkingsproblemen worden vastgesteld met behulp van de Sensory
Profile-NL-2 (SP-NL-2) (Dunn, 2002).
• Ouderlijke belasting wordt gemeten aan de hand van de Opvoedingsbelasting
Vragenlijst (OBVL) (Vermulst, Kroes, De Meyer, Nguyen, & Veerman, 2015).
• Kwaliteit van leven van de ouders wordt beoordeeld met behulp van de
Pediatric Quality of Life Inventory Family Impact Module (PedsQL-FIM) (Varni et
al., 1998).
• Ouderlijke gevoeligheid en co-regulatie worden geëvalueerd met behulp van de
Parent-Infant/Toddler Coding of Interaction - Preschool (PInTCI-P) (Pijl et
al., 2018).
• Ten slotte wordt het ouderlijk tevredenheidsniveau beoordeeld met een 5-punt
Likert-schaal kort na de interventie, met behulp van een op maat gemaakte
vragenlijst met 20 items.
Achtergrond van het onderzoek
Klinische observaties en wetenschappelijk onderzoek tonen aan dat ouders die
doorverwezen worden naar gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg vaak
professionele ondersteuning zoeken met betrekking tot de sensorische
verwerkingsproblemen van hun jonge kinderen. Het is algemeen bekend dat
sensorische verwerkingsproblemen een diepgaande negatieve invloed kunnen hebben
op het functioneren van een kind (Posar, 2018), wat zich mogelijk voortzet in
latere levensfasen. Naast het verhogen van het risico op problemen met
emotionele regulatie, sociale terugtrekking en verminderde kwaliteit van leven,
beïnvloeden deze problemen ook de participatie in de samenleving, zoals werk en
vrijetijdsactiviteiten (Benen Demchick, Goldrich Eskow, & Crabtree, 2014;
Costa-López, 2021; Schaaf, Toth-Cohen, Johnson, Outten, & Benevides, 2011).
Kinderen kunnen op verschillende momenten hyper- en/of hyporeactief zijn op
sensorische prikkels, wat het voor ouders moeilijk maakt om de signalen van hun
kinderen te begrijpen en adequaat te reageren. Belangrijk is dat er op dit
moment geen op bewijs gebaseerde behandelingen beschikbaar zijn die gericht
zijn op jonge kinderen met sensorische verwerkingsproblemen.
Doel van het onderzoek
Het doel van dit project is het onderzoeken van een behandelmethode waarbij
ouders een centrale rol spelen en die gericht is op sensorische
verwerkingsproblemen, om op die manier de emotionele regulatieproblemen en
kwaliteit van leven van het kind en het gezin te verbeteren.
Onderzoeksopzet
Er wordt gebruikgemaakt van een experimenteel A1-B-A2 single-subject ontwerp,
met inbegrip van een baselinetraject (A1), interventiefase (B) en kortetermijn
vervolgtraject (A2).
Onderzoeksproduct en/of interventie
Vanwege de verwachte heterogeniteit in onze onderzoekspopulatie wordt een experimenteel single-subject ontwerp gebruikt in deze studie (A1-B-A2 ontwerp) (Backman et al., 1997) om een interventie te onderzoeken die bestaat uit e-learning, oudergroepen en individuele ouder-kind sessies (thuisbezoeken), gericht op vroegtijdige hyperreactieve of zowel hyper- als hyporeactieve problemen met sensorische prikkels.
Inschatting van belasting en risico
Aard en omvang van de lasten en risico's verbonden aan deelname, voordelen en
groepsgerelateerdheid: Deelnemers (ouders/verzorgers en kinderen) worden
verwacht baat te hebben bij de behandeling. De risico's verbonden aan deelname
aan de studie worden als verwaarloosbaar beschouwd en de lasten van deelname
worden geschat als laag.
Publiek
Reinier Postlaan 12
Nijmegen 6525 GC
NL
Wetenschappelijk
Reinier Postlaan 12
Nijmegen 6525 GC
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
-Leeftijd tussen 0 en 7 jaar.
-Voldoen aan de beslissingscriteria voor zeer gespecialiseerde geestelijke
gezondheidszorg,
gebaseerd op de Decision Tool van het Karakter Centrum Jonge Kind.
-Evidente moeilijkheden met sensorische verwerking, met hyperreactiviteit of
zowel hyper- als
hyporeactiviteit op sensorische stimuli, gebaseerd op de informatie verzameld
tijdens het
intakeproces en de SP-NL-2 (Dunn, 2002) vragenlijst en interview. De laatste
twee worden allebei
binnen 3 weken na afronding van het intakeproces ingevuld door een lid van het
onderzoeksteam.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
-Geen afgeronde of lopende behandeling bij Karakter voor ouders/hoofdverzorger
of het kind.
-Kinderen met alleen hyporeactiviteit op sensorische stimuli worden uitgesloten
vanwege het
gebruik van exposure en gewenningstechnieken.
-Niet in staat - hoewel ondersteund - om vragen te beantwoorden (ouders).
-Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal (ouders).
-Traumagerelateerde stoornissen/klachten waarvoor direct trauma-behandeling
nodig is bij het kind.
-Hechtingsproblemen die voldoen aan de classificatiecriteria voor een
hechtingsstoornis volgens de
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-5 (DSM-5).
Opzet
Deelname
In onderzoek gebruikte producten en hulpmiddelen
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL85666.091.23 |