Door middel van drie verschillende motorische leertaken het (dys)functioneren van verschillende, bij schizofrenie mogelijk afwijkende hersendelen onderzoeken: de hersenstam, de kleine hersenen en de basale ganglia.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Schizofrenie en andere psychotische stoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
1. Verschil tussen patiënten met schizofrenie en gezonde controlepersonen in
drie verschillende vormen van motorisch leergedrag. (saccade-adaptatie,
oogknipper-conditionering, sequentiële motorische vaardigheidstraining)
2. Correlatie van de afwijkingen in deze drie verschillende vormen van
motorisch leergedrag in schizofrene patiënten
Secundaire uitkomstmaten
1. Effect van farmacotherapeutische behandeling op verschillende vormen van
motorisch leergedrag.
2. Effect van actuele psychopathologie op verschillende vormen van motorisch
leergedrag.
Achtergrond van het onderzoek
Schizofrenie is de psychiatrische ziekte met de slechtste prognose. De
prevalentie is circa 1%, de ziekte start op jonge leeftijd en heeft vaak een
chronisch beloop. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar de pathofysiologie
van schizofrenie, blijft het onduidelijk welke onderliggende neurobiologische
factoren de ziekte veroorzaken. Naast postieve en negatieve symptomen zijn er
ook vaak zgn. neurologische *soft signs*.
Veel verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat een aantal
neuropsychologische functies, zoals b.v. werkgeheugen, selectieve aandacht,
verbaal geheugen en expliciet leergedrag, verstoord kunnen zijn in schizofrene
patiënten. In neuro-imaging studies vertonen schizofrene patiënten bij bepaalde
taken andere patronen van hersenactiviteit dan gezonde controlepersonen. Op
basis hiervan zijn er een aantal theorieën ontwikkeld over de onderliggende
pathofysiologie, waarvan de meeste voorstellen dat met name afwijkingen in de
frontale en temporale hersengebieden een rol spelen. Hoewel de
dopamine-hypothese veel belang toekent aan de basale ganglia, een deel van de
hersenen dat betrokken is bij het aanleren van motorische vaardigheden, is er
tot op heden weinig aandacht besteed aan motorisch leergedrag in
schizofrenie-patiënten. Een recente theorie stelt dat de verschijnselen bij
schizofrenie zijn gebaseerd op een verstoring van het
cortico-cerebellair-thalamo-corticale circuit (CCTCC). De snelle *on-line
feedback* tussen de cortex en het cerebellum via de thalamus, die nodig is om
een vloeiende coordinatie tussen denkprocessen en motorische activiteit
mogelijk te maken, zou in schizofrenie-patiënten zijn verstoord, wat leidt tot
een *cognitieve dysmetrie*.
Doel van het onderzoek
Door middel van drie verschillende motorische leertaken het (dys)functioneren
van verschillende, bij schizofrenie mogelijk afwijkende hersendelen
onderzoeken: de hersenstam, de kleine hersenen en de basale ganglia.
Onderzoeksopzet
Het onderzoek bevat drie verschillende taken:
1. Sequentiële motorische vaardigheidstraining: Proefpersonen moeten op een
toetsenbord zo snel en accuraat mogelijk met hun niet-dominante hand telkens
vier toetsen in een bepaalde volgorde intoetsen. Elke trial duurt 30 seconden
en wordt gevolgd door 30 seconden pauze. Dit wordt twaalf keer herhaald. Twee
uur later, nadat de andere twee metingen zijn gedaan, worden nogmaals 2 trials
gedaan, met daartussen weer 30 seconden. 24 uur later worden er opnieuw 2
trials gedaan. Duur:12 + 2 + 2 minuten
2. Oognkipper-conditionering: proefpersonen kijken naar een film op een
beeldscherm. Er wordt lichtgewicht apparatuur om oogknipperbewegingen te meten
op het hoofd van de proefpersoon bevestigd en ook krijgt de proefpersoon een
koptelefoon op. In een random volgorde krijgt de proefpersoon een luchtpufje op
zijn oog, wat gevolgd wordt door een reflexmatige oogknipperbeweging. Deze
luchtpuf wordt soms voorafgegaan door een toon via de koptelefoon, waardoor de
proefpersoon leert zijn oog te knipperen op het moment van de luchtpuf. De
uitkomst van deze proef is hoe snel de proefpersoon reflexmatig zijn oog zal
leren te knipperen op het moment van de luchtpuf, wanneer hij de toon hoort.
Duur 50 minuten.
3. Saccade-adaptatie: De proefpersoon krijgt een band met twee
infrarood-camera*s op het hoofd bevestigd, waarmee de oogbewegingen kunnen
worden geregistreerd. De proefpersoon wordt gevraagd naar een rood stipje te
kijken, wat af en toe van positie verspringt. De daaropvolgende reactieve
saccades worden bekeken. Na een korte baseline meting waarmee de
saccade-eigenschappen zoals precisie, snelheid en latentie kunnen worden
bepaald, begint het adaptatieparadigma. De rode stip die eerst 25 graden naar
rechts springt, wordt tijdens de reactieve saccade 5 graden naar links terug
verplaatst Hierdoor lijkt het alsof de reactieve saccade te groot was. Bij
herhaling van deze stimulus zal de proefperoon geleidelijk en onbewust de
amplitude van de reactieve saccade aanpassen. De uitkomst is hoe snel de
proefpersoon de amplitude van de reactieve saccade verkleint. Duur: 15 minuten.
Inschatting van belasting en risico
niet-invasieve psychofysiologische metingen gedurende 3 uur (incl pauzes). In
een andere sessie wordt alleen bij de patiënten de psychopathologie en de
extrapiramidale symptomen bepaald.
I.v.m. de niet invasieve onerzoek, is er geen risico voor de proefpersonen en
patiënten.
Publiek
Dr Molewaterplein 40
3015 GD Rotterdam
Nederland
Wetenschappelijk
Dr Molewaterplein 40
3015 GD Rotterdam
Nederland
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
behandelde of onbehandelde patienten met de diagnose 'eerste psychose'met de verdenking of een schizofrenie. Leeftijd tussen de 16 en 40.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Niet gecorrigeerde visus stoornissen. Neurologische, cardio-vasculaire of respiratorische stoornissen, zwangerschap, andere relevante psychaitrische stoornissen. Iemand kan niet deelnemen, als hij/zij de Nederlandse taal niet goed genoeg beheerst om de doelen en implicaties van het onderzoek te begrijpen.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL13283.078.06 |