Het doel van het onderzoek is erop gericht om te laten zien dat op verantwoorde wijze het gebruik van telebegeleiding in te zetten bij patiënten met hartfalen op drie locaties in de Provincie Limburg, waarbij zorg op maat en substitutie van zorg…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Hartaandoeningen, tekenen en symptomen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Ziekenhuisopnamen wegens hartfalen
De aan het zorgverbruik gerelateerde kosten
Secundaire uitkomstmaten
Aan outcome gerelateerd zijn:
· aantal ziekenhuisopnamen (wel/ niet als gevolg van hartfalen);
· aantal geplande en ongeplande contacten met cardioloog,
hartfalenverpleegkun-dige, eerste hart hulp en huisarts;
· mortaliteit (wel/geen cardiale oorzaak);
· kosten gerelateerd aan ziekenhuisopnamen en contacten met zorgverleners.
Aan de interventie gerelateerd zijn:
· compliance ten aanzien van medicatie en niet-medicamenteuze leefregels;
· gezondheidstoestand van patiënten in termen van klachtenpatroon (vermoeidheid
en kortademigheid), risicofactoren (roken, overgewicht, drinken),
instabiliteit, mobiliteit, depressieve klachten, self-efficacy en kwaliteit van
leven;
Achtergrond van het onderzoek
Met de komst en de toepassing van e-health worden ten aanzien van case
management voor mensen met hartfalen diverse mogelijkheden voor verdere
kwaliteitsverbeteringen van de zorg in Nederland gezien. Deze vorm van
e-monitoring was reeds op zijn veiligheid en haalbaarheid getoetst in de
Verenigde Staten en is recentelijk ook positief bevonden voor de Nederlandse
setting. In voorliggende studie wordt gebruik gemaakt van de aanbevelingen van
patiënten en zorgverleners in het aanbieden van telebegeleiding aan patiënten
met hartfalen.
De te toetsen onderzoekshypothese luidt dat telebegeleiding leidt tot een
afname van het aantal ziekenhuisopnamen, bij een tenminste gelijk blijvende
kwaliteit van zorg in vergelijking met de gebruikelijke zorgverlening.
Telebegeleiding resulteert in meer kosteneffectieve zorg voor patiënten met
hartfalen dan de reguliere zorg.
Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek is erop gericht om te laten zien dat op verantwoorde
wijze het gebruik van telebegeleiding in te zetten bij patiënten met hartfalen
op drie locaties in de Provincie Limburg, waarbij zorg op maat en substitutie
van zorg worden nagestreefd.
De uit de doelstelling voortkomende primaire onderzoeksvragen zijn:
1. In welke mate heeft het gebruik van de Health Buddy® een afname in
ziekenhuisopnamen tot gevolg? 2. In welke mate resulteert het gebruik van de
Health Buddy® in een gelijkblijvende mortaliteit? 3. In welke mate resulteert
het gebruik van de Health Buddy® tot meer kosteneffectieve zorg? 4. In welke
mate is bij een afname van het aantal geplande contacten, sprake van een
gelijkblijvend aantal ongeplande contacten?
De subdoelen leiden tot de volgende onderzoeks(sub)vragen:
5. Wat is de mate van invloed van de Health Buddy® voor mensen met hartfalen
ten aanzien van medicatiegebruik, mate van therapietrouw, kennis en kwaliteit
van leven? 6. Welke determinanten zijn van invloed op de effecten van het
gebruik van de Health Buddy® ten aanzien van zorgconsumptie, kennisniveau en
compliance?
7.Is sprake van een causaal verband tussen symptomen, kennis en gedrag?
Onderzoeksopzet
Het design bestaat uit een gerandomiseerd - per ziekenhuis gestratificeerd -
gecontroleerd onderzoek. Respondenten worden gedurende een periode van acht
maanden gerekruteerd op één van de drie deelnemende locaties, te weten het
academisch ziekenhuis Maastricht, Orbis Medisch en Zorg Concern en het Atrium
Medisch Centrum. Er wordt gestreefd om binnen de inclusieperiode van 8 maanden,
390 respondenten in het onderzoek te laten instromen. Vanaf het moment van
inclusie worden patiënten gevolgd gedurende een periode van twaalf maanden of
tot het eerder gelegen moment van overlijden.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Patiënten uit de interventiegroep krijgen behandeling en begeleiding op basis van de via de Health Buddy verkregen gegevens. Deze gegevens worden verkregen middels een dagelijks aangeboden dialoog, waarvan het beantwoorden dagelijks vijf minuten tijd vereist. Op jaarbasis zullen twee geplande afspraken plaatsvinden, respectievelijk met cardioloog en hartfalenverpleegkundige. Patiënten in de controlegroep ontvangen zorg zoals dat voor hen binnen de instelling waarin zij worden behandeld - alsook volgens de landelijke richtlijnen - gebruikelijk is. Patiënten uit interventie- en controlegroep zullen - daar waar het recent gediagnosticeerde patiënten betreft - mondelinge informatie en foldermateriaal ontvangen zoals gebruikelijk in de deelnemende centra.
Inschatting van belasting en risico
Patiënten besteden dagelijks ongeveer vijf minuten aan het invullen van hun
dialogensessie. Vijf keer per jaar krijgen ze een vragenlijst voorgelegd,
waarvan de gemiddelde invultijd 40 minuten per keer bedraagt.
Door deelname aan deze studie hebben de patiënten uit de interventiegroep
minder face to face contacten met de cardioloog en hartfalenverpleegkundige en
loopt de patiënt het risico dat door het ontbreken van lichamelijk onderzoek,
symptomen van hartfalen te laat worden gediagnosticeerd door een deskundige.
Dit zou een ziekenhuisopname wegens destabilisatie tot gevolg kunnen hebben.
Deelname aan het onderzoek wordt gerechtvaardig omdat de patient dagelijks
bevraagd wordt op zijn symptomen, en dat de therapie in een vroeg stadium kan
worden aangepast, wat een ziekenhuisopname voorkomt.
Driemaandelijks zal een vragenlijst worden aangeboden.
Publiek
postbus 5800
6202 az Maastricht
Nederland
Wetenschappelijk
postbus 5800
6202 az Maastricht
Nederland
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Patient is ouder dan 18 jaar
Patiënt is bekend met de diagnose hartfalen (NYHA 2, NYHA 3 of NYHA 4);
Patient heeft een periode van vochtretentie doorgemaakt;
Patient wordt behandeld door een cardioloog;
Patiënt wordt begeleid door een (transmuraal werkende) hartfalenverpleegkundige;
Patiënt bezit goede beheersing Nederlandse taal;
Patiënt beschikt over actieve telefoonaansluiting, bij voorkeur analoog ;
Patiënt is psychisch competent;
Patiënt is in het bezit van een weegschaal
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Patiënt heeft COPD, Gold classificatie 3 of 4
patient is hemodialyse patiënt;
Patiënt heeft visuele beperkingen die aflezen van de Health Buddy® onmogelijk maken;
Patient is hardhorend od doof;
Patiënt heeft een aandoening met een infauste prognose / levensduur < 1 jaar
Patiënt neemt deel aan andere studie tijdens looptijd studie;
Patiënt staat ingepland voor ziekenhuisopname;
Patiënt maakte reeds eerder gebruik van de Health Buddy®
Patiënt is analfabeet.
Opzet
Deelname
In onderzoek gebruikte producten en hulpmiddelen
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL17061.068.07 |