Dit onderzoek heeft als doel de effectiviteit van Alles Kidzzz en Alles Kizzz in combinatie met een oudertraining (PMT) te onderzoeken door middel van een Randomized Controlled Trial (RCT). De PMT component is toegevoegd omdat ouderlijke…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
externaliserend probleemgedrag van kinderen
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Primaire uitkomstvariabelen zijn een afname van externaliserend probleemgedrag
en agressie en een toename van prosociaal gedrag.
Secundaire uitkomstmaten
Met Alles Kidzzz wordt gepoogd theoretisch relevante en empirisch bewezen
risico- en protectieve factoren voor het ontwikkelen van antisociaal gedrag te
beïnvloeden. Gestreefd wordt naar een toename van competente vaardigheden bij
kinderen; bevorderen van woede-reductie, kinderen leren op een minder
agressieve en meer assertieve en prosociale manier te denken en zich te
gedragen. Alles Kidzzz wordt op maat gemaakt vanuit verschillende
interventie-modulen, op basis van een competentie-analyse bij het kind.
We onderzoeken of Alles Kidzzz ook ouders stimuleert om hun kinderen thuis op
een meer positieve manier te benaderen (meer positief en minder negatief
opvoedgedrag).
Het doel van de oudertraining (PMT) Ouders als Coach is om opvoedgedrag meer
direct te beïnvloeden. We verwachten meer positief en minder negatief
opvoedgedrag te zien bij deze ouders op de follow-up meting.
Wij beschouwen zelfbeeld en sociale informatieverwerking bij het kind en
positief en negatief opvoedgedrag bij ouders as medierende variabelen in dit
onderzoek.
Tenslotte zullen we bekijken onder welke omstandigheden Alles Kidzzz wel of
geen positieve uitkomsten genereeert, door de volgende mogelijke moderatoren
voor de effectiviteit van de interventie te onderzoeken: kindkenmerken
(geslacht, IQ), gezinskenmerken (etniciteit, gezinssamenstelling, SES),
schoolkenmerken (dorp of stad, religieuze achtergrond, grootte van school en
klas, leerkracht/kind ratio, speciale school-brede programma*s voor sociale
vaardigheden, zoals *Vreedzame school*) en behandelintegriteit (aanwezigheid,
betrokkenheid van kind, ouder, leerkacht).
Achtergrond van het onderzoek
Uit verschillende longitudinale studies blijkt dat een verhoogd niveau van
externaliserend probleemgedrag (prevalentie 5-10%) bij kinderen op de
basisschool relatief stabiel is en een predictor voor mentale
gezondheidsproblemen. Deze kinderen hebben een verhoogde kans op het
ontwikkelen van een gedragsstoornis (Conduct Disorder; CD) en delinquent gedrag
in de adolescentie en tevens CD en comorbiditeit met stemmingsstoornissen en
verslaving tijdens de volwassenheid. De maatschappelijke kosten op de lange
termijn voor deze kinderen zijn bovendien sterk verhoogd.
Hoewel uit recente meta-analyses blijkt dat zowel oudertrainingen (PMT) als
cognitieve gedragstherapie (CBT) voor kinderen effectieve interventies zijn,
ontbreekt het in Nederland aan een evidence-based preventieve interventie voor
externaliserend probleemgedrag op school. Alles Kidzzz (AK) is een
geprotocolleerde individuele sociale vaardigheidstraining gebaseerd op de
principes van de cognitieve gedragtherapie voor kinderen van 9 - 12 jaar met
een verhoogd niveau van externaliserend probleemgedrag op school. Alles Kidzzz
is ontwikkeld door Nederlandse GGZ-instellingen en is geïmplementeerd in
scholen. Een eerder quasi-experimenteel pilot onderzoek heeft veelbelovende
resultaten laten zien voor de afname van externaliserend probleemgedrag.
Doel van het onderzoek
Dit onderzoek heeft als doel de effectiviteit van Alles Kidzzz en Alles Kizzz
in combinatie met een oudertraining (PMT) te onderzoeken door middel van een
Randomized Controlled Trial (RCT). De PMT component is toegevoegd omdat
ouderlijke betrokkenheid het effect van een individuele interventie bij
kinderen vergroot.
Wij veronderstellen dat: 1) kinderen die een AK training krijgen zullen minder
externaliserend probleemgedrag en meer prosociaal gedrag laten zien bij de
nameting en de follow-up meting in vergelijking met kinderen in de
controleconditie; 2) verschillende kind-, ouder- en schoolkenmerken modereren
de effectiviteit van de interventie en sociale informatieverwerking van het
kind, opvoedgedrag, ouderlijke betrokkenheid en behandelintegriteit medieren de
effectiviteit van de interventie; 3) de Alles Kidzzz + PMT zal zorgen voor meer
langdurige positieve effecten op de uitkomstmaat (externaliserend
probleemgedrag) bij het kind op de follow-up meting in vergelijking met
kinderen die alleen een Alles Kidzzz training krijgen; ouders die na Alles
Kidzzz de oudertraining volgen zullen meer positieve en minder negatieve
opvoedgedragingen laten zien op de follow-up meting in vergelijking met de
ouders waarvan kinderen alleen AK hebben gekregen en in vergelijking met de
controlegroep.
Onderzoeksopzet
Deze interventie studie is een RCT (pretest, posttest en follow-up op 6 en 12
maanden na de interventie) met twee experimentele condities a) alleen AK, b) AK
plus PMT en c) een controleconditie. Deelnemende scholen (n=48) worden at
random verdeeld in drie groepen van 16 en iedere school neemt deel aan elk van
de drie condities in een vaste volgorde gedurende drie onderzoeksjaren. Ieder
jaar zullen twee kinderen per school deelnemen (N=288 kinden; N=192 ouders in
de PMT-conditie).
Onderzoeksproduct en/of interventie
(1) AK: kinderen ontvangen een individuele geprotocolleerde training tijdens schooltijd op school gedurende 8 weken; ouders en leerkrachten worden wekelijks betrokken door middel van schriftelijk materiaal. Bij de start, na 3 weken en na afloop van de training informeert de trainer de ouders mondeling tijdens een gesprek. (2) PMT (oudertraining Ouders als Coach): na afloop van de Alles Kizzz training ontvangen ouders een handleiding voor de oudertraining en worden zij gedurende 8 weken wekelijks begeleid per telefoon, email of huisbezoek (indien nodig) door de trainer van hun kind.
Inschatting van belasting en risico
Zonder deelname van deze groep kinderen zou dit onderzoek niet uitgevoerd
kunnen worden. Wij proberen het onderzoek naar de interventie zo dicht mogelijk
bij reguliere praktijk te houden; trainers worden aangemoedigd op dezelfde
manier te werken als dat zij de afgelopen jaren met de AK trainingen hebben
gedaan. Er wordt geprobeerd de belasting van het onderzoek zo klein mogelijk te
houden voor alle betrokkenen (scholen, leerkrachten, ouders, kinderen en
trainers). Vragenlijsten voor leerkrachten, kinderen, ouders en trainers worden
toegevoegd aan de interventie (training) gedurende 1,5 jaar. Protocollen voor
onderzoekseisen (contact met ouders, dosering van informatie,
toestemmingsformulieren, vragenlijsten etc.) worden ontwikkeld door middel van
nauwe samenwerking met trainers en scholen. De risico*s zijn verwaarloosbaar
doordat we gebruikmaken van bekende en wereldwijd gebruikte vragenlijsten. De
verdienste van het onderzoek zal hopelijk zijn te komen tot een evidence-based
effectieve interventie voor een erkend belangrijk dagelijks probleem bij
kinderen op de basisschool.
Publiek
Heidelberglaan 1
3584 CS Utrecht
NL
Wetenschappelijk
Heidelberglaan 1
3584 CS Utrecht
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Voor elke groep 6 op een participerende school nomineert de leerkracht 3 tot 6 kinderen, die een hogere mate van externaliserend probleemgedrag vertonen. Voor deze kinderen vult de leerkracht de TRF (Teacher Report Form, Achenbach, 1991) in. De 2 of 3 kinderen met de hoogste scores (T>60) op de externaliserende schaal van de TRF worden geincludeerd in het onderzoek.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Gediagnosticeerde Autisme Spectrum Stoornis
Deelname aan een sociale vaardigheidstraining buiten de school, verzorgd door een jeugdzorg-instelling
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL19535.041.08 |