Het doel van de pilotstudie is om aan te tonen dat neurofeedbacktraining een haalbare (feasible) interventie is bij jongeren met AD(H)D en ernstige gedragsproblemen. Dit betekent dat jongeren in staat moeten zijn de intensieve neurofeedbacktraining…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Cognitieve en aandachtsstoornissen en -afwijkingen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Voor de verschillende vraagstellingen zijn verschillende uitkomstmaten, voor de
eerste vraagstelling met betrekking tot de haalbaarheid van de
neurofeedbacktraining wordt geregistreerd hoeveel trainingsessie gevolgd hebben
en wordt de beleving met betrekking tot de neurofeedbacktraining vastgelegd.
Voor de vraagstelling met betrekking tot de klinische relevantie van de
neurofeedbacktraining voor jongeren met AD(H)D en ernstige gedragsproblemen
wordt een QEEG-onderzoek afgenomen waarin de hersenfrequenties voor de training
en na de training vastgelegd worden. Als tweede wordt met behulp van
neuropsychologische test het disfunctioneren gerelateerd aan de AD(H)D klachten
vastgelegd op 4 verschillende meetmomenten.
Secundaire uitkomstmaten
___
Achtergrond van het onderzoek
Veel jongeren in de (forensische) GGz hebben complexe en meervoudige
gedragsproblemen die niet eenvoudig te behandelen zijn. Deze complexe en
meervoudige gedragsproblematiek, zoals AD(H)D en ernstige gedragsproblemen
lijken gerelateerd te zijn aan een verstoorde regulatie van de hersenactiviteit
(John, 1988). Neurofeedback is een trainingsmethode om deze verstoorde
regulatie door middel van feedback (deels) te corrigeren. Het doel van de
training is dat de jongeren leren hun hersenactiviteit te sturen en op die
manier indirect hun gedrag beïnvloeden. Eerdere studies hebben aangetoond dat
behandelen met neurofeedback langdurige en blijvende veranderingen
bewerkstelligen in de hersensignalen (Strawson en Gruzelier, 2002). Bovendien
treedt door deze verandering een langdurige verbetering van gedrag op (Lubar
1997).
Doel van het onderzoek
Het doel van de pilotstudie is om aan te tonen dat neurofeedbacktraining een
haalbare (feasible) interventie is bij jongeren met AD(H)D en ernstige
gedragsproblemen. Dit betekent dat jongeren in staat moeten zijn de intensieve
neurofeedbacktraining vol te houden. Daarnaast is het van belang te weten of de
aangeboden training ook een klinisch relevante verandering in het gedrag van de
jongeren laat zien.
Onderzoeksopzet
In een pilotstudie wordt een neurofeedbacktraining onderzocht bij (delinquente)
jongeren met AD(H)D en ernstige gedragsproblemen die zijn opgenomen in een
jeugd (forensische) psychiatrische kliniek. De cliënten krijgen na de eerste
meting, waarin de symptomatologie van AD(H)D wordt onderzocht, een
neurofeedbacktraining. De symptomatologie van de AD(H)D wordt
geoperationaliseerd met een semi-gestructureerd interview, vragenlijsten (in
interviewvorm) en neuropsychologische tests. Deze gedrags- en
neuropsychologische maten worden in de pilotstudie op vier momenten onderzocht:
(1) Bij de intake; (2) direct na de neurofeedbacktraining; (3) half jaar na het
beëindigen van de neurofeedbacktraining en (4) een jaar na het beëindigen van
de neurofeedbacktraining.
Onderzoeksproduct en/of interventie
De training wordt gegeven in 40 sessies van elk 30 minuten; drie sessies per week welke regelmatig worden verdeeld over de week. De uiteindelijk duur van de neurofeedbacktraining is 14 weken. De procedure volgt het paradigma beschreven door Lubar et al. (1995). Tijdens de neurofeedbacktraining worden 6 sensoren geplakt voor de opname van het EEG. Het EEG wordt simultaan opgenomen op C3 en C4 (10-20 systeem) met als referentie de beide oren (mastoid aarde sensor, 256 Hz). Tijdens de training worden verschillende EEG frequenties getraind: bij jongeren met vooral hyperactieve en impulsieve symptomen wordt het sensori motor ritme getraind en bij jongeren met vooral aandachtstekort symptomen wordt de beta1 frequentie getraind. Bij een gemengd beeld wordt de training van sensori motor ritme en beta1 frequentie afgewisseld. Daarnaast wordt bij de eerste en laatste neurofeedbacktraining een QEEG-onderzoek uitgevoerd, het eerste QEEG wordt gebruikt om het protocol voor de neurofeedbacktraining vast te stellen. Elke 10 sessie wordt een beoordelingschaal door de jongeren ingevuld met betrekking tot de beleving over de neurofeedbacktraining.
Inschatting van belasting en risico
__
Publiek
Postbus 909
5600 AX Eindhoven
NL
Wetenschappelijk
Postbus 909
5600 AX Eindhoven
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
*positief screenen op de Screeningslijst voor ADHD (Kooij, 2002)
*IQ>80
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
* IQ < 80
* Medische condities lijden of hebben geleden die aandachtstekort of hyperactiviteit veroorzaken (bijvoorbeeld: bloedarmoede, organisch hersenletsel of lage bloedsuikerspiegels)
* instabiel EEG patroon hebben, vastgesteld bij het QEEG onderzoek
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL19599.097.07 |