Inzicht krijgen in de auditieve en fonologische factoren tijdens het leren lezen.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
leesontwikkelingsstoornissen
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
In deze studie zal gebruik worden gemaakt van drie voldoende bewezen ERP
componenten: 1) Mismatch negativity om de ontwikkeling van fonologische
representaties te onderzoeken, 2) ERP auditief rijm effect om de vroege stadia
van het fonologisch bewustzijn te onderzoeken en 3) het go/no-go N200 effect om
het herkennen van fonologische segmenten te onderzoeken. Ook zal gedragsdata
van de proefpersonen worden verzameld zoals reactietijden en nauwkeurigheid.
Secundaire uitkomstmaten
n.v.t.
Achtergrond van het onderzoek
Gedurende de eerste maanden in het basisonderwijs leren kinderen lezen. Dit
proces wordt voorafgegaan door de ontwikkeling van het fonologisch bewustzijn,
zodat kinderen een stroom van gesproken taal kunnen onderverdelen in zinnen,
woorden en fonemen. Het fonologisch bewustzijn ontwikkeld zich tijdens de
kinderjaren maar blijft ontwikkelen tijdens groep 3 en heeft een omgekeerd
evenredig verband met het leren lezen. Ongeveer vijf procent van de populatie
ontwikkeld leesproblemen als gevolg van een fonologische beperking. Het is nog
altijd onduidelijk waarom sommige kinderen met een auditieve beperking een
fonologische beperking ontwikkelen en sommige niet. Daarom is er onderzoek
nodig naar de specifieke aard van een auditieve beperking en de oorzakelijke
relatie tussen fonologisch bewustzijn en lezen.
Doel van het onderzoek
Inzicht krijgen in de auditieve en fonologische factoren tijdens het leren
lezen.
Onderzoeksopzet
De studie is opgezet als een longitudinale studie waarin kinderen met een
genetische kans op dyslexie en fonologische problemen worden gevolgd vanaf het
laaste jaar op de kleuterschool tot het einde van de groep 4 en worden
vergeleken met een controle groep van normaal ontwikkelende kinderen.
Inschatting van belasting en risico
Er zijn geen risico's verbonden aan deze studie. De belasting voor de kinderen
in deze studie is zeer laag. De EEG zal worden gemeten met ActiCap elektroden.
Deze caps zijn makkelijk aan te brengen en zijn goed geschikt voor het testen
van kinderen. De EEG metingen zullen plaatsvinden in een bus die speciaal is
ontworpen voor het meten van kinderen op locatie, bij de school of thuis, wat
de belasting meer verlaagd. Momenteel wordt de bus en alle apparatuur succesvol
gebruikt voor EEG metingen van uit het Behavioural Science Institute en het FC
Donders Centrum met kleuters, basisscholieren en jonge kinderen met CP. De
experimenten zijn zo opgezet dat deze gemakkelijk uitgevoerd kunnen worden door
de proefpersonen en de cognitieve belasting zo laag mogelijk houden.
Publiek
Postbus 9104, Montessorilaan 3
6500 HE Nijmegen
NL
Wetenschappelijk
Postbus 9104, Montessorilaan 3
6500 HE Nijmegen
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
-Een van de ouders of een ander familielid is gediagnosticeerd met dyslexie.
-Het kind is gezond en zit in het tweede jaar van de kleuterschool bij aanvang van de studie.
-Kinderen met een normale intelligentie (IQ > 85).
-Nederlands als moedertaal.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
-Kinderen met ontwikkelings, psychische of neurologische stoornissen.
-Kinderen die Nederlands niet als moedertaal hebben.
-Kinderen die al kunnen lezen bij aanvang van de studie.
-Kinderen met ernstige gehoor of visuele problemen (problemen die gecorrigeerd kunnen worden met hulpmiddelen).
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL22975.091.08 |