Door de inclusie voor de fMRI studies te beperken tot die deelnemers die slecht presteren op een specifiek domein, hopen we de unieke neurale mechanismen te onderzoeken die bijdragen aan specifieke beperkingen. Hierdoor kunnen we de vraag adresseren…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Cognitieve en aandachtsstoornissen en -afwijkingen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomstmaten zijn de de intensiteit het het patroon van
hersenactiviteit ten tijde van de gedragstaken die worden aangeboden in de MRI
scanner, en het genotype op ADHD risicogenen.
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire uitkomstmaten zijn gegevens uit vragenlijsen, interview en
neuropsychologisch onderzoek.
Achtergrond van het onderzoek
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is een neuropsychiatrische
aandoening waar tussen de 7 en 10 procent van alle kinderen tussen de 8 en
15 jaar aan lijdt, waardoor het de meest voorkomende aandoening bij kinderen
is. Het doet een groot beroep op de geestelijke gezondheidszorg zowel direct
als indirect, daar een scala van problemen zoals leerproblemen,
gedragsstoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, middelen misbruik en een
verhoogde aanwezigheid van angst- en stemmingsstoornissen in verband worden
gebracht met ADHD.
ADHD is echter een heterogene stoornis. Mensen met ADHD verschillen onderling
sterk in hun scores op gedragstesten, en de neurale activatiepatronen die met
deze taakjes worden geassocieerd variëren ook sterk tussen individuen.
Onze hypothese is dat deze grote individuele verschillen een weerspiegeling
zijn van verschillen tussen individuen in de neurobiologische basis van ADHD.
Doel van het onderzoek
Door de inclusie voor de fMRI studies te beperken tot die deelnemers die slecht
presteren op een specifiek domein, hopen we de unieke neurale mechanismen te
onderzoeken die bijdragen aan specifieke beperkingen. Hierdoor kunnen we de
vraag adresseren of neuropsychologische subtypes in ADHD een reflectie zijn van
individuele verschillen in de neurpsychologische achtergrond van ADHD.
Onderzoeksopzet
Alle deelnemers zijn minimaal 6 jaar oud. Deelnemers wordt gevraagd mee te
doen aan een neuropsychologisch onderzoek (maximaal 2.5 uur; een verkorte 1 uur
durende versie zal indien mogelijk worden gebruikt) en deelnemers (of hun
ouders) wordt gevraagd deel te nemen aan een gestructureerd interview(1.5 uur)
en om enkele vragenlijsten in te vullen (45 min.). Schoolgaande deelnemers
wordt ook gevraagd een leerkracht te benaderen om een vragenlijst in te vullen
(20 min.). Deelnemers (en hun ouders) wordt gevraagd om een DNA monster te
leveren door middel van een spuugbakje of cheekswab. Verder wordt een deel van
de deelnemers gevraagd om mee te doen aan een fMRI scan (1 uur). Voor de MRI
scan zullen alle deelnemers (6-12 jaar) meedoen aan een geprotocoleerde
oefenscansessie met gebruik van een oefenscanner om ze te laten wennnen aan de
scanneromgeving en om angst en zenuwen te voorkomen. Alleen als ouder en
deelnemers dusdanig gewend zijn aan de omgeving dat ze zich beiden gemakkelijk
voelen met de procedure zal de deelnemer meedoen aan de MRI scan zelf. Er wordt
zoveel tijd uitgetrokken als nodig is, maar in de praktijk duren oefensessies
meestal ongeveer 30 min. Als de deelnemer of de ouder niet op zijn/ haar gemak
is dan zal de echte MRI- scan worden afgezegd. Dezelfde procedure kan gebruikt
worden voor oudere deelnemers als de onderzoeker of deelnemer dit verstandig
vindt.
Inschatting van belasting en risico
Er zijn geen risico's verbonden aan MRI scans of de gebruikte methoden. Wij
schatten daarom in dat de impact op de deelnemers minimaal zal zijn. Onderzoek
naar de neurobiologische achtergrond van ADHD zal het inzicht in de
pathofysiologie van deze aandoening vergroten, en zullen uiteindelijk de
omtwikkeling van nieuwe en effectieve behandelingen hiervoor faciliteren.
Publiek
Heidelberglaan 100
3584 CX
NL
Wetenschappelijk
Heidelberglaan 100
3584 CX
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Algemene Inclusie criteria:
1) leeftijd 6-24 jaar
2) kan nederlands begrijpen en spreken;Inclusie criteria voor deelnemers met ADHD:
1) een DSM-IV (APA, 1994) diagnose ADHD.
2) Scores in de klinische range op de Child Behavior Checklist (CBCL) and Teacher Rating Form(TRF).
3) IQ>70;Inclusie criteria controle deelnemers:
1) geen DSM-IV (APA, 1994) diagnose
2)geen score op de Child Behavior Checklist (CBCL) and Teacher Rating Form(TRF)
3) IQ>70
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
1) geestelijke retardatie (IQ <70)
2) ernstige aandoening aan het cardiovasculaire, endocriene, pulmonaire of gastrointestinale systeem.
3)De aanwezigheid van metale objecten in of rond het lichaam (pacemaker, beugel)
4)Een gechiedenis van of de aanwezigheid van een pyschiatrische aandoening.
5) Voor individuen ouder dan 12: wilsonbekwaamheid, gedefinieerd als het onvermogen om de informatie te begrijpen die door de onderzoeker wordt gepresenterd, die uiteengezet wordt in de informatiebrief, en op basis waarvan de beslissing om deel te nemen aan het onderzoek wordt genomen.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL21976.041.08 |