Het vaststellen van de rol van zien, ruiken, en proeven van voedingsmiddelen bij het triggeren van emotionele reacties bij kinderen en volwassenen. Deze reacties zullen zowel gedragsmatig als fysiologische gemeten worden, en de resultaten kunnen een…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
gezonde voedselkeuze
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Fysiologische en gedragsmaten van emotionele reacties op voedingen.
Secundaire uitkomstmaten
1. De mate waarin reacties op voedingsmiddelen bepaald worden door het eerste
visuele contact met het product.
2. De mate waarin reacties op voedingsmiddelen worden bepaald door de
instructie om het product ofwel te bekijken, ofwel te ruiken ofwel te proeven
3. De mate waarin reactie op voedingsmiddelen worden bepaald door het
daadwerkelijk bekijken, ruiken of proeven
4. De mate waarin de instructie van kijken/ruiken/proeven de snelheid bepaalt
waarin het product naar het gezicht wordt gebracht.
5. De mate waarin ervaring met voedsel reacties op voedingsmiddelen bepalen.
Hiertoe worden reactie van kinderen en volwassen vergeleken.
Achtergrond van het onderzoek
Kinderen zijn geneigd om voedingsmiddelen te kiezen die 1) zoet en/of zout
zijn, 2) bekend zijn en 3) geassocieerd zijn met prettige eetsituaties en
positieve post-ingestieve ervaringen. Helaas voldoen veel van de gezonde
voedingsmiddelen zoals groentes niet aan deze criteria met als gevolg dat deze
relatief weinig gegeten worden. Het is niet bekend welke sensorische aspecten
van deze voedingsmiddelen negatieve reacties oproepen. Worden deze reacties
vooral opgeroepen door het uiterlijk van het voedsel, of door de geur of smaak,
of door allemaal? Als gevolg van deze ontbrekende kennis hebben product
ontwikkelaars weinig richtlijnen om voedingsmiddelen te ontwikkelen die zowel
gezond zijn als lekker worden gevonden door kinderen en volwassenen. In de
voorgestelde studie worden reacties van kinderen en volwassenen op specifieke
sensorische kenmerken van voedingsmiddelen onderzocht met behulp met
gedragsobservaties en fysiologische meetmethoden. Aangezien kinderen en
volwassenen verschillen in hun ervaring met voedingsmiddelen zullen beide
groepen waarschijnlijk op verschillende aspecten van deze voedingsmiddelen
reageren. Daarom zullen beide groepen onderzocht worden.
Doel van het onderzoek
Het vaststellen van de rol van zien, ruiken, en proeven van voedingsmiddelen
bij het triggeren van emotionele reacties bij kinderen en volwassenen. Deze
reacties zullen zowel gedragsmatig als fysiologische gemeten worden, en de
resultaten kunnen een rol spelen bij de ontwikkeling van gezonde
voedingsmiddelen die gewaardeerd worden door consumenten.
Onderzoeksopzet
Zes voedingsmiddelen, vooraf geslecteerd op grond van de deelnemer*s
voorkeuren, zullen één keer in een zicht, reuk, en smaak conditie worden
aangeboden volgens een binnen-proefpersoon opzet met leeftijdscategorie van de
proefpersonen als tussen deelnemer factor (kind-volwassen). Voedingsmiddelen en
condities zijn gerandomiseerd.
Inschatting van belasting en risico
De studie is niet-therapeutisch voor de deelnemer. Het risico van deelname aan
dit onderzoek is verwaarloosbaar en in vergelijking met andere studies kan de
belasting voor de deelnemer als laag worden ingeschat.
Publiek
Bornse Weilanden 9
6708 WG Wageningen
Nederland
Wetenschappelijk
Bornse Weilanden 9
6708 WG Wageningen
Nederland
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Algemeen goede gezondheid
Leeftijd tussen 8 en 10 jaar (kinderen)
Of tussen 20 en 25 jaar (volwassenen)
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Eetstoornis en hart problemen
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL30074.081.09 |