Het belangrijkste doel van dit onderzoek is nagaan of het verhogen van de ventilatie de cognitieve en/of respiratoire functies verbetert bij leerlingen in het basisonderwijs. Daarnaast zijn er de volgende subdoelen:- omgevingsfactoren die…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
- Luchtwegaandoeningen NEG
Synoniemen aandoening
Aandoening
cognitief functioneren
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Verschillen in longfunctie (FEV1 en FEVC), uitgeademde NO en snelheid en
accuratesse op simpele reken en leestests tussen de verschillende niveaus van
ventilatie.
Secundaire uitkomstmaten
geen
Achtergrond van het onderzoek
Kinderen op scholen hebben een hoge blootstelling aan CO2, geur en andere
bio-effluenten die uitgaan van klasgenoten en aan fijnstof, verspreid door
klasgenoten en hun kleding en die opgewerveld wordt van de vloer. Deze
blootstelling kan het cognitief functioneren en de respiratoire gezondheid van
kinderen beïnvloeden. Echter, er is onvoldoende bewijs dat kan leiden tot een
dosis-respons relatie tussen ventilatie en parameters van cognitief
functioneren en gezondheid. Dit beperkt de ontwikkeling van op gezondheid
gebasseerde richtlijnen.
Doel van het onderzoek
Het belangrijkste doel van dit onderzoek is nagaan of het verhogen van de
ventilatie de cognitieve en/of respiratoire functies verbetert bij leerlingen
in het basisonderwijs.
Daarnaast zijn er de volgende subdoelen:
- omgevingsfactoren die samenhangen met ventilatie en die van invloed zijn op
de prestaties van leerlingen identificeren;
- onderscheiden van een optimaal niveau van ventilatie in klaslokalen in het
basisonderwijs;
- aanpassen of verankeren van 'evidence based' regelgeving op het gebied van
onderwijs en bouw van scholen.
Onderzoeksopzet
Het onderzoek is een interventie-studie met een cross-over design,
experimentele en controle conditie en baseline metingen. De data verzameling is
longitudinaal, waarbij kinderen hun eigen controle vormen.
Onderzoeksproduct en/of interventie
In 12 groepen wordt de interventie toegepast: een apparaat voor mechanische ventilatie zal worden geïnstalleerd. Tijdens de studie (in de stookseizoenen 2010-2011 en 2011-2012) worden de CO2 niveaus op vastgestelde waarden gehandhaafd, gebruikmakend van de ventilatieapparatuur. In alle gevallen zal het niveau van CO2 de 1400 ppm niet overscheiden, dit niveau is lager dan het gemiddelde in de meeste klaslokalen in Nederland. In de 6 overige groepen, die dienen als controle, wordt niet mechanisch geventileerd. Aan het einde van elke week worden de cognitieve tests en respiratoire metingen uitgevoerd.
Inschatting van belasting en risico
Aangezien deze studie zich specifiek richt op het basisonderwijs, is het
onvermijdelijk dat kinderen de onderzoekspopulatie vormen. Een voordeel voor de
ouders, leerlingen en scholen is dat men meer inzicht krijgt in de effecten van
ventilatie op gezondheid en cognitief functioneren.
Hoewel dit onderzoek gekenmerkt wordt door blootstelling aan verschillende mate
van ventilatie, wordt deze blootstelling niet als schadelijk gezien. De
maximale blootstelling in de studie is 1400 ppm, wat lager is dan wat over het
algemeen wordt waargenomen in Nederlandse klaslokalen. Voor de longfunctietests
(uitgevoerd met behulp van spirometrie) en het meten van de uitgeademde NO
geldt dat de gezondheidsrisico's verwaarsloosbaar zijn, aan het meten van de
cognitieve prestaties zijn geen risico's verbonden.
Publiek
Hanzeplein 120
9713 GW Groningen
NL
Wetenschappelijk
Hanzeplein 120
9713 GW Groningen
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
basisschool leerlingen groep 7
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
geen: alle leerlingen van de uitgekozen klassen mogen deelnemen.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL30313.000.09 |