Wat is de diagnostische accuratesse van de schoolAMPS bij kinderen in de leeftijd van 6 tot 11 jaar met DCD t.o.v. normaal ontwikkelde leeftijdsgenoten in Nederland? Onder diagnostische accuratesse wordt verstaan: kan de schoolAMPS onderscheid maken…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
motorische ontwikkelingsstoornis
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De onderzoeksresultaten worden gepresenteerd in een twee bij twee tabel. De
sensitiviteit /specificiteit, likelihoodratio*s en ROC-curves worden
weergegeven.
Secundaire uitkomstmaten
n.v.t.
Achtergrond van het onderzoek
Binnen de kinderrevalidatie komt de diagnose Developmental Coordination
Disorder (DCD) voor. Kinderen met DCD zijn motorisch minder vaardig dan normaal
ontwikkelde leeftijdsgenoten, waardoor ze problemen ervaren in het dagelijks
leven. De diagnose wordt gesteld aan de hand van 4 diagnostische criteria, die
zijn vastgelegd in de DSM-IV. Per criterium zijn internationale adviezen
gegeven m.b.t. de diagnostische test, die per criterium wordt gehanteerd. Om
vast te stellen dat de kinderen motorisch minder vaardig zijn, wordt een
motorische test afgenomen: de Movement Assessment Battery for Children (m-abc).
Er is nog geen objectieve test om vast te stellen of het kind ook daadwerkelijk
problemen in het dagelijks leven ervaart. Een vrij recent ontwikkelde
gestandaardiseerde observatiemethode in de schoolsituatie, de schoolAMPS, kan
objectief vast stellen of een kind kwalitatief afwijkend functioneert t.o.v.
leeftijdsgenoten tijdens het uitvoeren van schoolse activiteiten. De schoolAMPS
is een observatiemethode voor alle diagnosegroepen binnen de kinderrevalidatie.
Het is nog onvoldoende bekend of kinderen met DCD afwijkend scoren op de
schoolAMPS in vergelijking met normaal ontwikkelde Nederlandse kinderen.
Doel van het onderzoek
Wat is de diagnostische accuratesse van de schoolAMPS bij kinderen in de
leeftijd van 6 tot 11 jaar met DCD t.o.v. normaal ontwikkelde leeftijdsgenoten
in Nederland? Onder diagnostische accuratesse wordt verstaan: kan de schoolAMPS
onderscheid maken tussen kinderen met DCD en normaal ontwikkelde
leeftijdsgenoten in Nederland.
Onderzoeksopzet
Het betreft een cross-sectionele studie. Bij alle deelnemende kinderen wordt
achtereenvolgens de schoolAMPS en de m-abc afgenomen. De ouders en leerkrachten
vullen vragenlijsten in. Alle onderdelen zullen blind van elkaar worden
afgenomen. De diagnose DCD wordt gesteld aan de hand van de resultaten op de
m-abc.
Inschatting van belasting en risico
Kinderen kunnen alleen deelnemen aan het onderzoek als de ouders de
toestemmingsverklaring hebben ondertekend. Er zijn geen risico*s verbonden aan
het deelnemen aan dit onderzoek. De kinderen worden belast door het afnemen van
de motorische test, de m-abc. Dit houdt in dat zij 30 tot 45 minuten bezig zijn
met motorische opdrachten op het revalidatie centrum. De ouders en leerkrachten
zijn beide belast met het invullen van vragenlijsten; dit zal 30 tot 45 minuten
tijd kosten.
De afname van de schoolAMPS in de klas is een observatie in de dagelijkse
schoolomgeving. De leerkracht en het kind volgen het normale programma. Een
therapeut kijkt tijdens het lesprogramma 30 tot 45 minuten mee. Voorafgaand aan
de schoolAMPS wordt bij de leerkracht telefonisch een interview afgenomen van
15 minuten.
Publiek
Wassenaarseweg 551
2333 AL Leiden
Nederland
Wetenschappelijk
Wassenaarseweg 551
2333 AL Leiden
Nederland
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- kinderen in de leeftijd van 6 tot 11 jaar
- kinderen met een een IQ >70
- kinderen met een normale ontwikkeling en kinderen met een vermoeden van DCD
- kinderen die geen ambulante begeleiding hebben gehad.
- kinderen waarvan de ouders en leerkrachten toestemming hebben gegeven om deel te nemen aan het ondezoek.
- kinderen waarbij geen sprake is van een andere algemeen medische conditie, (volgens criterium C van de diagnose stelling DCD)
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- kinderen jonger dan 6 of ouder dan 11 jaar
- kinderen met een IQ <70
- kinderen waarbij de diagnose DCD al gesteld is.
- kinderen die ambulante begeleiding hebben of hebben gehad.
- kinderen waarvan de ouders en leerkrachten geen toestemming hebben gegeven om deel te nemen aan het onderzoek.
- kinderen waarbij sprake is van een andere algemeen medische conditie, zoals omschreven in criterium C van de diagnosestelling DCD)
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL25945.058.08 |