Het meten van de natuurlijke leerprocessen die plaatsvinden tijdens het leren bewegen met een prothese van de bovenste extremiteit.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Bot en gewricht therapeutische verrichtingen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Test: tijd van uitvoering van de test taken en de scores van deze taken in een
Index of Functionality.
Training:
bewegingskinematica: tijd van de reikbeweging, tijd van de grijpbeweging,
snelheid van de reik, pieksnelheid van de reik, symmetrie van het
snelheidsprofiel, handopening, plateau fase in de handopening, snelheid van
hand opening en handsluiting, en de timing tussen de reik en de grijpbeweging.
Toegepaste grijpkracht
EMG-signalen van de extensoren en de flexoren van de pols: maximum waarde, en
aantal pieken
Kijkgedrag van de proefpersonen: de sequentie waarmee op de objecten gefixeerd
wordt tijdens een trial
Secundaire uitkomstmaten
niet van toepassing
Achtergrond van het onderzoek
Mensen krijgen na een amputatie van de bovenste extremiteit vaak een prothese
aangemeten, maar gebruiken deze prothese niet vaak in het dagelijks leven, mede
door een lage mate van functionaliteit (Biddis and Chau, 2007; Dudkiewicz et
al., 2004; Kyberd et al., 1998; Plettenburg, 2002). Deze functionaliteit kan
verhoogd worden door training (Carter, Torrance and Merry, 1969; Lake, 1997;
Weeks, Anderson and Wallace, 2003). We verwachten dat door het verhogen van de
functionaliteit door training, dit het algemene gebruik van prothesen verhoogt.
De huidige trainingen die tijdens revalidatie in de revalidatiecentra worden
aangeboden zijn niet wetenschappelijk gefundeerd, maar alleen gebaseerd op
eigen ervaringen. Het hoofddoel van ons project is daarom om een evidence-based
trainingsprotocol te ontwikkelen voor prothesen voor de bovenste extremiteit,
waarbij we focussen op myoelectrische prothesen.
Maar voordat een evidence-based trainingsprogramma ontwikkeld kan worden,
moeten we eerst weten hoe patienten hun prothese leren gebruiken. Daarom moeten
de natuurlijke leerprocessen gepaald worden tijdens training. Het beschrijven
van de veranderingen in bewegingskarakteristieken tijdens het leren kan ons
aanknopingspunten geven waarop we kunnen focussen bij het ontwikkelen van het
trainingsprotocol.
Doel van het onderzoek
Het meten van de natuurlijke leerprocessen die plaatsvinden tijdens het leren
bewegen met een prothese van de bovenste extremiteit.
Onderzoeksopzet
Cohort analytic study
Onderzoeksproduct en/of interventie
De proefpersonen worden in vier groepen verdeeld. Een groep traint direct grijpen, een groep traint indirect grijpen, een groep traint fixeren en een groep traint een combinatie van alle drie de taken.
Inschatting van belasting en risico
Het experiment is niet-therapeutisch, de proefpersonen leren een prothese
simulator gebruik tijdens 5 trainingsessies en er zijn 4 test dagen. De
metingen zijn niet-invasief. Daarom zijn de risico's verwaarloosbaar.
Publiek
Kaiserstraße 39
1070 Wenen
Oostenrijk
Wetenschappelijk
Kaiserstraße 39
1070 Wenen
Oostenrijk
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Normaal of gecorrigeerd tot normaal zicht
Rechtshandig
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Neurologische problemen met betrekking tot bovenste extremiteit of torso
Motorische problemen met betrekking tot bovenste extremiteit of torso
Eerdere ervaring met een prothese simulator
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL26993.042.09 |