De RCT heeft als doel om de (kosten)effectiviteit van PMTO te toetsen tegenover Care As Usual (CAU).
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Persoonlijkheids- en gedragsstoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire onderzoeksvariabele is de verandering van de gedragsproblemen van
het kind vanaf de baseline tot aan het eind van de follow-up (18 maanden)
Secundaire uitkomstmaten
- Stress niveau van de ouders
- Psychologische problemen van de ouders
- Opvoedingsvaardigheden van de ouders
- Schoolprestaties van de kinderen
- Directe en indirecte kosten
Achtergrond van het onderzoek
Longitudinaal onderzoek heeft aangetoond dat vroege interventie kan voorkomen
dat kinderen met gedragsproblemen ontsporen richting criminaliteit. Er is in
Nederland grote behoefte aan (kosten)effectieve behandelingsprogramma's voor
kinderen tussen de 4 en 10 jaar met externaliserende gedragsproblemen. Het
Ministerie van Volksgezondheid heeft in 2005 besloten om de implementatie van
Parent Management Training Oregon model (PMTO) te financieren. PMTO is een
theory-driven, evidence-based inteventie voor ouders van kinderen met
externaliserende gedragsproblemen.
De hypotheses die getoetst zullen worden zijn:
1)PMTO, vergeleken met Care As Usual (CAU), zal statistisch significant
effectiever zijn op het gebied van:
De opvoedingsvaardigheden van de ouders
De stress van de ouders
De gedragsproblemen van het kind
Het prosociale gedrag van het kind
De kosten die gemoeid zijn met de interventie
2)De effecten van PMTO zullen geobserveerd worden 6 maanden na de baseline, en
aanhouden bij de follow-up bij 12 en 18 maanden.
3)De behandelintegriteit van PMTO, gemeten met het FIMP codeersysteem, zal een
significant positieve correlatie hebben met PMTO's effectiviteit.
4)PMTO, vergeleken met CAU, zal hogere treatment compliance en minder
uitvallers hebben.
Doel van het onderzoek
De RCT heeft als doel om de (kosten)effectiviteit van PMTO te toetsen tegenover
Care As Usual (CAU).
Onderzoeksopzet
Het onderzoek zal uitgevoerd worden als Randomized Controlled Trial (RCT) met
metingen op vaste tijdsintervallen, namelijk de baseline (voordat de
behandeling begint), na 6, 12 en 18 maanden. Vier jeugdzorg instellingen in
Nederland doen mee met het huidige project en hebben gegarandeerd voldoende
patienten te leveren.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Het theoretisch model dat ten grondslag ligt aan PMTO is Social Interaction Learning (SIL; Patterson, 2005). Dit model zegt dat ouders het effect van harde familie contextuele factoren, zoals stress, armoede, psychopathologie van de ouders, overbrengen op het kind gedrag. Omdat het SIL-model het belang van de ouderlijke invloed op kind ontwikkeling benadrukt, zijn de ouders de primaire ontvangers van de interventie. PMTO is gebouwd op 5 theoretisch gebaseerde effectieve opvoedingsvaardigheden: het aanmoedigen en versterken van gewenst gedrag, grenzen stellen, zicht hebben op je kind (monitoring), samen problemen oplossen en positief betrokken zijn. Een centrale rol van de PMTO therapeut is om de ouders te coachen in het toepassen van effectieve opvoedingsstrategieën om dwingende tactieken te verminderen. Het 'aanmoedigen en versterken van gewenst gedrag' betreft manieren waarin volwassen bekwaamheden stimuleren door positieve bekrachtiging te gebruiken (zoals, het stellen van haalbare doelen, de doelen in uitvoerbare stappen indelen, stimuleren van gedrag, vooruitgang belonen, gebruik maken van complimenten, beloning kaarten). 'Grenzen stellen' betreft het gebruik van geschikte regels met het toepassen van milde sancties voor regelovertredingen. Ouders krijgen geleerd om consistent te zijn in hun gebruik van korte, relatief onmiddelijke negatieve consequenties (zoals, time out, werktaken, het weghalen van een privilege) die afhankelijk is van het probleemgedrag van het kind. 'Monitoring' (supervisie) is vooral belangrijk wanneer kinderen meer tijd buitenshuis doorbrengen. Deze vaardigheid vereist het bijhouden van de activiteiten van het kind, vrienden, verblijfplaats en het regelen van geschikte supervisie. 'Samen problemen oplossen' betreft vaardigheden die de gezinsleden helpen om te onderhandelen bij onenigheden, het opstellen van regels en de consequenties duidelijk maken voor het opvolgen of overtreden van de regels. 'Positief betrokken zijn' reflecteert de vele manieren waarop ouders tijd investeren en activiteiten plannen met hun kinderen (Forgatch en Knutson, 2002; Martinez en Forgatch, 2001). Andere relevante onderwerpen voor gezinnen met kinderen met gedragsproblemen zijn ook onderdeel van de interventie, zoals emotieregulatie, communicatie vaardigheden en het stimuleren van school succes. Er kunnen componenten worden toegevoegd om de effectiviteit van de therapie te verhogen, afhankelijk van de context van het gezin (zoals, specifieke kwesties voor alleenstaande moeders, stiefgezinnen, broer/zus-conflict).
Inschatting van belasting en risico
Ouders en kinderen zullen deelnemen aan diagnostieksessies op vaste
tijdsintervallen. Dit vereist enige tijd en moeite. Deelname aan het onderzoek
zal geen risico's met zich meebrengen. Mogelijke voordelen voor de ouders en
kinderen zijn: verbeterde opvoedingsvaardigheden, afname van de
gedragsproblemen van het kind, minder stress in het gezin en preventie van
toekomstig antisociaal gedrag.
Publiek
Postbus 616
6200 MD Maastricht
NL
Wetenschappelijk
Postbus 616
6200 MD Maastricht
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
- Jongens of meisjes tussen de 4 en 10 jaar.
- Child Behavior Check List (CBCL) beoordeling door de ouder van agressie, externaliserend gedrag en/of delinquentie gelijk aan of groter dan 1.0 Standaard Deviatie boven de Nederlandse normgroep.
- Kind woont bij tenminste 1 van de ouders/verzorgers
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
- Ouders met zeer lage intellectuele capaciteit/ernstige psychopathologie (inclusief middelen misbruik)
- Seksueel misbruik in de familie
- Kinderen met zeer lage intelligentie (IQ < 70)
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL19855.068.07 |
Ander register | nog niet bekend |