Het doel van deze studie is te onderzoeken of het psychosociale functioneren van kinderen die Op Koers hebben gevolgd, verbetert in vergelijking met kinderen die deze cursus niet hebben gevolgd. Ten tweede zal worden onderzocht in hoeverre de…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
- Leeftijdsgebonden factoren
Synoniemen aandoening
Aandoening
Alle chronische ziekten
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Ouders en kinderen worden gevraagd vier keer een aantal vragenlijsten in te
vullen: voor de interventie (baseline), na de interventie (T1), na 6 maanden
(T2) en na 12 maanden (T3). De vragenlijsten worden ingevuld op internet. Ze
krijgen een mail om hen eraan te herinneren de vragenlijsten in te vullen. Dit
wordt gecoördineerd door de onderzoeker van het AMC. De vragenlijsten die
worden gebruikt, zijn gerelateerd aan de interventie of richten zich op de
sociaal-emotionele uitkomsten. De meeste vragenlijsten zijn effectief gebleken
in het identificeren van interventie effecten van Op Koers (Last et al., 2007).
Om de aard en de omvang van psychosociale problematiek van kinderen met een
chronische ziekte in kaart te brengen worden de volgende vragenlijsten
afgenomen:
* Child Behavior Checklist (Achenbach, 1991)
* Youth Self-report (Achenbach, 1991)
* Kidscreen; gestandariseerde, genormeerde vragenlijst welke informatie
verzamelt over kwaliteit van leven (Ravens-Sieberer et al., 2007)
* Self-Perception Profile for Children (SPPC) and Adolescents (SPPA) (Veerman,
Straathof, Treffers, Van den Bergh, & Ten Brink, 2002)
* Op Koers vragenlijst (Last et al., 2007)
Secundaire uitkomstmaten
De determinanten voor effectiviteit van de interventie die onderzocht zullen
worden zijn:
* Demografische vragenlijst
* Cognitive Control Strategies Scale (CCSS-CF) (Grootenhuis, Last, De
Graaf-Nijkerk, & Van der Wel, 1996)
* Security Scale (Kerns, Aspelmeier, Gentzler, & Grabill, 2001)
* Gezondheidsbelevingsschaal (Forsyth, Horwitz, Leventhal, Burger, & Leaf, 1996)
* PEL Proces Evaluatie Lijst (psychosociale afdeling EKZ/AMC)
* Nijmeegse Ouderlijke Stress Index Verkorte Versie * Kinderen (Brock,
Vermulst, Gerris, & Abidin, 1992)
* Young Adult Self Report (Wiznitzer et al., 1992)
* PIP Pediatric Inventory for Parents Scoring Instructions (Streisand,
Braniecki, Tercyak, & Kazak, 2001)
Naast vragenlijsten, worden ouders en kinderen geobserveerd tijdens een
spel-interactie (Weinfield et al., 1999). Dit gebeurt door getrainde master
studenten van de Vrije Universiteit. Deze taak is eerder gebruikt bij kinderen
met psychische problemen en gaf een goede weergave van de mate waarin ouders
hun kinderen positief benaderen, waarin zij de autonomie van hun kinderen
bevorderen en de mate waarin kinderen deze autonomie tonen (Willemen et al.,
2007). Op T0 en T2 wordt de ouder-kind interactie geobserveerd.
Achtergrond van het onderzoek
Kinderen met een chronische ziekte (zoals astma, diabetes, sikkelcel ziekte,
cystic fibrosis, en ziekte
van Crohn), hebben een twee maal zo grote kans op het ontwikkelen van
psychosociale problemen in
vergelijking met hun gezonde leeftijdgenoten. Naar schatting heeft 25% van de
kinderen met een
chronische ziekte behoefte aan een vorm van psychosociale ondersteuning.
Teneinde de ontwikkeling
van psychosociale problemen bij kinderen met een chronische ziekte zoveel
mogelijk te voorkomen, is
er behoefte aan evidenced based interventie programma*s. Tot op heden bestaan
deze programma*s in
Nederland niet. Een eerste aanzet werd gegeven in het Emma Kinderziekenhuis
AMC, met de
ontwikkeling van een gestandaardiseerde groepsinterventie genaamd Op Koers. De
interventie is
gebaseerd op principes uit de cognitieve psychologie en gedragsleer. Kinderen
die aan Op Koers
hebben deelgenomen, rapporteren na afloop een significante verbetering in hun
sociaal-emotioneel
functioneren. De interventie wordt echter niet gericht op ouders, terwijl zij
mogelijk de belangrijkste bron
van steun zijn voor het zieke kind. Om het effect van Op Koers te vergroten,
werd een complementair
programma ontwikkeld voor ouders, Samen Sterk genaamd. Het programma voor
ouders beoogt hen
aan te sporen hun kinderen aan te moedigen om de geleerde cognitieve en
gedragsvaardigheden in
praktijk te brengen, wat met name de effecten van de interventie op de lange
termijn kan versterken.
Belastingen binnen deze studie zijn minimaal en risico's zijn er niet.
Doel van het onderzoek
Het doel van deze studie is te onderzoeken of het psychosociale functioneren
van kinderen die Op Koers hebben gevolgd, verbetert in vergelijking met
kinderen die deze cursus niet hebben gevolgd. Ten tweede zal worden onderzocht
in hoeverre de verbetering wordt vergroot, wanneer ook de ouders een
interventie krijgen aangeboden. Effecten onder de verschillende condities
zullen worden onderzocht op de korte (direct na de interventie), middellange (6
maanden), en lange termijn (12 maanden). Als nevendoel geldt ook na te gaan of
de interventie aanslaat in academische zowel als niet-academische ziekenhuizen.
Indien Op Koers effectief blijkt, zal het worden geïmplementeerd in centra voor
behandeling van kinderen met een chronische ziekte. Het uiteindelijke doel van
deze studie is dat alle kinderen met een chronische ziekte, hun ouders en
professionele zorgverleners gebruik kunnen maken van een evidenced based
interventie programma dat gericht is op het beperken van de negatieve gevolgen
van de chronische ziekte op het welbevinden van kinderen.
Onderzoeksopzet
162 patiënten in de leeftijd van 8 tot 18 jaar en hun ouders die de vijf
ziekenhuizen bezoeken in verband met een chronische ziekte zullen worden
uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek. Na informed consent worden de
deelnemers at random toegewezen aan drie condities: Op Koers, Samen Sterk en
wachtlijstgroep.
De effecten van Op Koers op de sociaal-emotionele uitkomstmaten zullen worden
vergeleken met de wachtlijstgroep.
Tevens wordt de toegevoegde waarde van Samen Sterk ten opzichte van beide
condities onderzocht.
Effecten onder de verschillende condities zullen worden onderzocht op de
middellange (6 maanden) tot
lange termijn (12 maanden). Vijf ziekenhuizen zullen in deze studie samenwerken
om in de relatief grote
onderzoeksgroep te voorzien, hetgeen een voldoende power van de analyses
waarborgt om het effect
van de interventies te onderzoeken.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Op Koers bestaat uit zes bijeenkomsten en één terugkombijeenkomst (na half jaar). In Op Koers staan vier leerdoelen centraal: 1) informatie zoeken en geven over je ziekte (>het is beter te weten>-principe), 2) het gebruik van ontspanningstechnieken tijdens stressvolle situaties (ontspanningsoefeningen), 3) het vergroten van sociale competentie (rollenspel en groepsdiscussie), en 4) positief denken (het >denken-voelen-doen>-model en het opsporen van >piekers> en denkfouten). Op Koers is er voor twee leeftijdsgroepen (basisschool en middelbare school) zodat de cursus aansluit bij het cognitieve niveau van de deelnemers. Samen Sterk bestaat ook uit 6 bijeenkomsten en één terugkombijeenkomts die tegelijkertijd met de Op Koers bijeenkomsten plaatsvinden. Samen Sterk sluit aan bij de leerdoelen van Op Koers. Het programma combineert elementen uit de cognitieve gedragsleer en opvoedingstheorieën, zoals sensitiviteit, positieve responsiviteit en het bevorderen van autonomie. Het richt zich op 1) bevorderen en ondersteunen van hun kinderen in het gebruik van de nieuwe vaardigheden zoals geleerd in Op Koers, 2) herkennen, interpreteren en accepteren van de emotionele reacties van hun kinderen (in plaats van ze te bekritiseren), 3) toestaan dat hun kinderen leren door vallen en opstaan, in plaats van het beperken of overnemen van activiteiten, en 4) kinderen de vrijheid geven om keuzes te maken (in plaats van keuzes maken voor de kinderen). Samen Sterk is erop gericht om de beschikbaarheid van ouderlijke steun zoals wordt ervaren door de kinderen te vergroten en een positieve attitude aan ouders te leren met betrekking tot het bevorderen van autonomie. Wanneer kinderen het gevoel hebben dat hun ouders beschikbaar zijn en hun zelfstandigheid stimuleren, zal het oefenen en het gebruik van nieuwe vaardigheden mogelijk toenemen.
Inschatting van belasting en risico
De belasting bestaat uit het invullen van de vragelijsten. Kind en ouder zullen
hier per keer in totaal ongeveer 45 minuten aan kwijt zijn. Er zijn aan dit
onderzoek geen risico's verbonden.
Publiek
Meibergdreef 9
1105 AZ Amsterdam
NL
Wetenschappelijk
Meibergdreef 9
1105 AZ Amsterdam
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Kinderen met een chronische ziekte (8-18)
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
1. Onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal.
2. Kinderen met een zeer moeilijk lerend niveau (of lager)
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL26290.018.08 |