Hoofddoel van deze studie is te onderzoeken of de MR betrokken is bij het leren/geheugen onder stressvolle en niet-stressvolle omstandigheden. Meer specifiek zal de vraag welk effect de MR antagonist Spironolacton heeft op geheugenprestaties 24u na…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
geen
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Leercurves van de woordleertaak (3 vrije herinneringstaken tijdens de leerfase)
en 24u later zal het geheugen voor deze informatie opnieuw worden getest onder
niet stressvolle omstandigheden.
Secundaire uitkomstmaten
NVT
Achtergrond van het onderzoek
Recent dierexperimenteel onderzoek heeft aangetoond dat de Mineralocorticoïde
Receptor (MR) in het brein betrokken is bij het het leren/geheugen onder
stressvolle omstandigheden. Echter, bij mensen is er hieromtrent slechts zeer
weinig over bekend. Deze studie zal het effect van MR blokkade door middel van
toediening van het geneesmiddel Spironolacton op het leren/geheugen onder
stressvolle en niet-stressvolle omstandigheden bij mensen onderzoeken.
Doel van het onderzoek
Hoofddoel van deze studie is te onderzoeken of de MR betrokken is bij het
leren/geheugen onder stressvolle en niet-stressvolle omstandigheden. Meer
specifiek zal de vraag welk effect de MR antagonist Spironolacton heeft op
geheugenprestaties 24u na het leren van een woordlijst na blootstelling aan de
Trier Social Stress Test (TSST) of een niet stressvolle controle taak worden
beantwoord.
Onderzoeksopzet
Deze studie gebruikt een dubbel-blind placebo gecontroleerd design.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Er worden 4 groepen gevormd: Groep 1 zal Spironolacton (400mg; eenmalige toediening) toegediend krijgen en nadien aan de stress taak worden blootgesteld, waarna de woordleertaak plaats vindt. Groep 2 doet hetzelfde als Groep 1 maar doet niet de stresstaak, maar wel een niet stressvolle controle taak voor de woordleertaak. Groep 3 zal een placebo toegediend krijgen en nadien aan de stress taak worden blootgesteld, waarna de woordleertaak plaats vindt. Groep 4 doet hetzelfde als Groep 3 maar krijgt een niet stressvolle controle taak voor de woordleertaak.
Inschatting van belasting en risico
Tijdens de eerste sessie zullen cortisol en alfa-amylase dmv 5 speekselstalen
worden bepaald. 24u later komen proefpersonen opnieuw naar het lab komen om een
vrije herinneringstaak te doen onder niet stressvolle omstandigheden. Tijdens
deze tweede sessie zal ook nog een extra speekselstaal worden afgenomen.
Analoog aan de speekselstalen zal ook de bloeddruk van de proefpersonen gemeten
worden. hartslag wordt continue gemeten tijdens de sessies. Het wordt verwacht
dat proefpersonen geen negatieve gevolgen zullen hebben van deelname aan deze
studie.
Publiek
PO Box 616
6200 MD Maastricht
Nederland
Wetenschappelijk
PO Box 616
6200 MD Maastricht
Nederland
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
• Mannelijke student
• Leeftijd 18 to 35j
• Gezond / medische keuring doorstaan (zie ook exclusie criteria)
• Getekende toestemmingsverklaring
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
• Lijden aan cardiovasculaire aandoening, ernstige medische ziekten, hypertensie, huidig of verleden vorm van psychopathologie of endocriene stoornis
• Nemen van medicatie die de HPA-as beïnvloedt
• Gebruik van acetylsalicylzuur
• Nierinsufficiëntie
• Hyperkaliëmie
• Lage bloeddruk (systolisch < 90 en/of diastolisch < 60)
Opzet
Deelname
In onderzoek gebruikte producten en hulpmiddelen
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
In overige registers
Register | ID |
---|---|
EudraCT | EUCTR2008-008442-21-NL |
CCMO | NL26301.068.08 |
Ander register | TC 1701 |
OMON | NL-OMON24547 |