In de voorgestelde RCT wordt met een experimentele conditie en een controleconditie de effectiviteit aangetoond van neurofeedback bij jongens met AD(H)D en comorbide stoornissen die opgenomen zijn in, of behandeld worden op, een kinder & jeugd (…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Cognitieve en aandachtsstoornissen en -afwijkingen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Voor de verschillende vraagstellingen zijn verschillende uitkomstmaten. We
verwachten dat door neurofeedback de hersenen ná neurofeedback beter in staat
zijn informatie te verwerken dan vóór neurofeedback; dit wordt aangetoond met
Event Related Potentials die tijdens het EEG-onderzoek bepaald worden. Door de
verbetering in de informatieverwerking verwachten we dat de volgehouden en
selectieve aandacht en het concentratievermogen toeneemt en dat het executief
functioneren verbeterd. Hiervoor worden de (neuro)psychologische testen als
uitkomstmaat gebruikt. Wanneer de onderliggende problematiek van
AD(H)D-klachten doeltreffend aangepakt is met de neurofeedback verwachten we
dat de gedragssymptomen samenhangend met AD(H)D-klachten afnemen. De
gedragsveranderingen worden aangetoond met gedragsvragenlijsten en een
interview.
Secundaire uitkomstmaten
xxx
Achtergrond van het onderzoek
Bij veel jongeren opgenomen in de kinder & jeugd (forensische) psychiatrie is
sprake van complexe problematiek. Deze jongeren hebben zelden een enkele
stoornis, maar lijden vaak aan meerdere stoornissen, hetgeen de behandeling
minstens zo complex maakt als de problematiek zelf (Angold, 1999). Vaak is,
naast ernstige gedragsproblemen, sprake van AD(H)D-problematiek. Voor jongeren
met AD(H)D-klachten is het belangrijk dat deze klachten adequaat worden
behandeld omdat zij het risico vergroten op negatieve ontwikkelingen in de
toekomst zoals verstoorde relaties met familie en vrienden, verminderde
schoolprestaties, schooluitval en slechte werkhouding (Willoughby, 2003). Naast
de persoonlijke en familieproblemen waar AD(H)D-klachten mee geassocieerd
worden, heeft AD(H)D ook maatschappelijke implicaties. Zo is in de Verenigde
Staten half jaren negentig berekend dat 3 miljard dollar extra kosten werden
gemaakt voor scholieren met AD(H)D op openbare scholen (Willoughby, 2003). Om
de maatschappelijk kosten en het persoonlijke leed zoveel mogelijk te
verhelpen, zullen interventies ontwikkeld moeten worden die de problemen
gerelateerd aan AD(H)D-klachten voorkomen. Op dit moment lijkt medicatie, in
combinatie met gedragstherapie, de meest algemeen effectieve aanpak voor
jongeren met AD(H)D (Barkley, 1999; Kooij, 2002). Interventies met uitsluitend
gedragstherapeutische principes en training van aandachtsvaardigheden mislukken
echter doorgaans omdat ze geen rekening houden met de onderliggende
fundamentele problemen van AD(H)D (Sukhodolsky et al., 2006). Zo zijn de
gedragssymptomen behorende bij AD(H)D een uiting van een verstoorde regulatie
van de corticale activiteit welke vaak resulteert in weinig therapietrouw
(John, 1988). Het is deze regulatie die verholpen moet worden om daarna
doeltreffende gedragsveranderingen tot stand te kunnen brengen. Tot op heden
zijn er weinig effectieve interventies beschikbaar die goed aansluiten bij
jongeren met AD(H)D en ernstige gedragsproblemen. Een effectieve interventie
bij deze groep jongeren zou een neurofeedbacktraining kunnen zijn omdat deze
het (tot op zekere hoogte) mogelijk maakt de verstoorde regulatie van de
corticale activiteit te beïnvloeden (Lubar, 1997).
Doel van het onderzoek
In de voorgestelde RCT wordt met een experimentele conditie en een
controleconditie de effectiviteit aangetoond van neurofeedback bij jongens met
AD(H)D en comorbide stoornissen die opgenomen zijn in, of behandeld worden op,
een kinder & jeugd (forensische) psychiatrische (poli)kliniek. Het doel van
neurofeedback is de onderliggende problemen van AD(H)D-klachten aan te pakken
bij jongeren met AD(H)D-klachten en comorbide stoornissen.
Onderzoeksopzet
In de huidige studie wordt in een Randomized Controlled Trial (RCT) met een
experimentele conditie (treatment as usual [TAU] gecombineerd met 40
neurofeedbacksessies) en een controleconditie (TAU) de effectiviteit aangetoond
van neurofeedback bij jongens met AD(H)D en comorbide stoornissen opgenomen in
of behandeld bij een kinder & jeugd (forensische) psychiatrische (poli)kliniek.
Het onderzoek bestaat uit een voormeting,nameting en twee follow-up metingen
waarbij verschillende (neuro)psychologische testen, QEEG en/of vragenlijsten
gebruikt worden om het effect van de neurofeedbacktraining aan te tonen.
Onderzoeksproduct en/of interventie
De training wordt gegeven in 40 sessies van elk 30 minuten; drie sessies per week welke regelmatig worden verdeeld over de week. De uiteindelijk duur van de neurofeedbacktraining is 14 weken. De procedure volgt het paradigma beschreven door Lubar et al. (1995). Tijdens de neurofeedbacktraining worden 3 sensoren geplakt voor de opname van het EEG. Het EEG wordt opgenomen op C3 of C4 (10-20 systeem) met als referentie de beide oren (mastoid aarde sensor, 256 Hz). Tijdens de training worden verschillende EEG frequenties getraind: bij jongeren met vooral hyperactieve en impulsieve symptomen wordt het sensori motor ritme getraind en bij jongeren met vooral aandachtstekort symptomen wordt de beta1 frequentie getraind. Bij een gemengd beeld wordt de training van sensori motor ritme en beta1 frequentie afgewisseld. Daarnaast wordt bij de eerste en laatste neurofeedbacktraining een QEEG-onderzoek uitgevoerd, het eerste QEEG wordt gebruikt om het protocol voor de neurofeedbacktraining vast te stellen.
Inschatting van belasting en risico
xxx
Publiek
Postbus 909
5600 AX Eindhoven
NL
Wetenschappelijk
Postbus 909
5600 AX Eindhoven
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
* positief screenen op de Screeningslijst ADHD of een DSM IV diagnose ADHD
* IQ > 80
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
* IQ < 80
* Medische condities lijden of hebben geleden die aandachtstekort of hyperactiviteit veroorzaken (bijvoorbeeld: bloedarmoede, organisch hersenletsel of lage bloedsuikerspiegels)
* instabiel EEG patroon hebben, vastgesteld bij het QEEG onderzoek.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL24776.097.08 |
OMON | NL-OMON22925 |