De bruikbaarheid (gevoeligheid) van MRI bepalen in het vast stellen van schade die mogelijk is ontstaan door engine oil fumes (TCPs).
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Demyelinisatieaandoeningen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Groeps verschillen in: NPO (gericht op cognitie, depressie en angst) en MRI:
hersenvolume, neurometabolieten (Cho/Cr, NAA/Cr), integriteit van de witte stof
(FA), hersendoorbloeding (CBF), en verschil in hersenactivatie tijdens een
executieve taak (Tower of London) en aan taak welke episodisch geheugen meet
(paired associate).
Secundaire uitkomstmaten
N.a.
Achtergrond van het onderzoek
De lucht die in de cabine van commerciele vliegtuigen wordt gebracht kan soms
door tricresylfosfaten (TCPs) zijn verontreinigd (zgn "bleed air"). TCP is een
neurotoxine, een krachtige remmer van het acethylcholinesterase enzym. Hierdoor
accumuleert acethylcholine in de synaptische spleet, met overstimualtie van de
neurotransmissie tot gevolg. Op meerdere vluchten zijn inmiddels luchtmonsters
genomen en die laten airborne TCPs zien naast een variatie aan alifatische en
aromatsiche hydrocarbons. Medische dossiers van cabine personeel die werden
onderzocht na blootstelling aan zo'n bleed air laten vooral acuut respiratoire
aandoeningen en aandoeningen van het centraal zenuw stelsel (CZS) zien. Ook
wordt er een relatie gedacht tussen piloten die arbeidsongeschikt worden of
tijdens de vlucht acuut onwel met blootselling aan deze oliedampen.
De potentiele contaminatie van de lucht in de cabine met oliedampen zou dus een
potentieel gevaar kunnen vormen voor zowel cabinepersoneel als passagiers.
Echter, de mogelijke effecten van oliedampen op neurobiologsiche markers zijn
nog niet goed onderzocht.
Doel van het onderzoek
De bruikbaarheid (gevoeligheid) van MRI bepalen in het vast stellen van schade
die mogelijk is ontstaan door engine oil fumes (TCPs).
Onderzoeksopzet
Cross-sectionele pilot studie
Inschatting van belasting en risico
MRI is een non-invasieve methode. De mate van belasting wordt als mild
ingeschat, gezien het feit dat de deelnemers naar het AMC moeten komen en het
onderzoek 3 uur duurt. Het risico is nihil, alle technieken die worden
gebruikt worden standaard in het AMC toegepast.
Publiek
Meibergdreef 9
1105 AZ
NL
Wetenschappelijk
Meibergdreef 9
1105 AZ
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Cabinepersoneel met cognitieve klachten zoals is vastgesteld door het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCvB), en in de leeftijd van 35 tot 50 jaa (M/F)r.
Controle groep: gezonde vrijwilligers, in de leeftijd van 35 tot 50 jaar, die minder dan 1-2 keer in hun leven hebben gevlogen (M/V)
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Neuropsychiatrische aandoening en alcoholmisbruik in de voorgeschiedenis. Contraindicaties voor MRI (bv osteosynthese materiaal, pacemaker, hartklep); claustrofobie.
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL34359.018.10 |