Inzicht verwerven over de ontwikkeling van het gebruik van landmarks bij jonge kinderen
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
jonge kinderen
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Terwijl kinderen naar afbeeldingen van omgevingen of korte filmpjes kijken,
wordt EEG gemeten en worden oogbewegingen geregistreerd. De ruimtelijke
verwerkingen zal bestudeerd worden in termen van vroeg event-related potential
(ERP) componenten. Deze worden verkregen door de EEG van alle trials per
conditie te sommeren en te middelen.
Secundaire uitkomstmaten
nvt
Achtergrond van het onderzoek
Om succesvol door onze omgeving the navigeren, kunnen we landmarks,
bijvoorbeeld objecten langs de route, gebruiken die ons helpen om de weg te
vinden, bijvoorbeeld naar een specifieke plaats of terug naar huis. De
veronderstelling is dat kennis over landmarks direct verworven wordt als we in
een nieuwe omgeving komen. Het onderzoek dat we willen gaan uitvoeren zal zich
bezig houden met de vraag hoe jonge kinderen van verschillende leeftijden
landmarks leren gebruiken. Ten eerste, hoe worden de identiteit en de locatie
van een landmark verwerkt wanneer jonge kinderen naar een omgeving kijken? Daar
op aansluitend willen we onderzoeken of landmarks hulp bieden aan kinderen bij
het orienteren van zichzelf in de ruimte als de omgeving verandert. The doel
van dit project is dan ook om te ruimtelijke vaardigheden en meer specifiek
het leren en de representatie van kennis over landmarks te onderzoeken. Het
onderzoek zal nieuwe inzichten genereren in de ontwikkeling van ruimtelijke
kennis in de eerste drie levensjaren. Meer specifiek zulen de resultaten
inzicht geven in de vroegste ontwikkeling van het begrijpen van zowel
veranderingen in locatie en identiteit van landmarks, als het gebruiken van
landmarks om zich te orienteren in een veranderende omgeving. Hierdoor zullen
de resultaten ons inzicht in de ontwikkeling van ruimtelijke ontwikkeling
vergroten. Het onderzoek is van belang voor het onderwijs en de opvoeding van
gezonde kinderen, en kan ook ons begrip van afwijkingen gekarakteriseerd door
a-typische ruimtelijke ontwikkeling (bijv. Williams syndroom) vergroten.
Doel van het onderzoek
Inzicht verwerven over de ontwikkeling van het gebruik van landmarks bij jonge
kinderen
Onderzoeksopzet
De opzet van het eerste onderzoek zal een oddball paradigma zijn. In het tweede
experiment zal een passieve 'verstoppertje' taak worden gebruikt.
Inschatting van belasting en risico
Omdat we in dit onderzoek de ruimtelijke ontwikkeling van jonge kinderen willen
onderzoeken, is het onmogelijk om geen kinderen te testen. Er zijn echter geen
medische risico's bekend gerelateerd aan het meedoen aan EEG onderzoek.
Publiek
Kapittelweg 29
6525 EN Nijmegen
NL
Wetenschappelijk
Kapittelweg 29
6525 EN Nijmegen
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Babies van 12 maand (exp 1)/ Kinderen van 1-3 jaar (exp 2), geboren na volledige zwangerschap
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
pre- of perinatale complicaties, visuele afwijkingen, organische hersenafwijkingen
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL33274.091.10 |