Het onderzoek zal 100 kinderen includeren met hoog functionerend autisme in de leeftijd van 8-12 jaar. Gedurende de acht groepsbijeenkomsten van een uur worden de kinderen getraind op de voorlopers van Theory of Mind (perceptie, imitatie,…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
psychiatrie
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
Conceptuele vaardigheden:
1. Emotie begrip (LEAS-C);
2. Theory of Mind (ToM advanced test and TOM-test).
Praktische vaardigheden:
1. Sociale vaardigheden beoordeeld door ouders (SSQ-P);
2. Sociale vaardigheden beoordeeld door leekrachten (SSQ-T);
3. Social Responsiveness Scale (SRS);
4. Direct sociaal gedrag
Secundaire uitkomstmaten
1. Social Responsiveness Scale (SRS);
2. Wing Subtypes Questionnaire;
3. Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij Kinderen (VvGK);
4. Peabody Picture Vocabulary Test-III (PPVT-III-NL).
Achtergrond van het onderzoek
Meer dan de helft van alle kinderen met autisme krijgen, op een zeker moment in
hun leven, een behandeling/training gericht op het vergroten van hun sociale
vaardigheden. In de meeste gevallen komen in de training empathische
vaardigheden en theory of mind aan bod. Ondanks dat het aantal deelnemende
kinderen aan dit soort trainingen zo groot is, zijn er maar een klein aantal
studies bekend die aantonen dat deze trainingen daadwerkelijk effectief zijn.
In de huidige studie zal gebruik gemaakt worden van een gerandomiseerd en
gecontrolleerd design (RCT) om de effectiviteit te onderzoeken van een 8-weken
durende sociale cognitietraining voor kinderen tussen de 8-12 jaar met een
Autisme Spectrum Stoornis en een gemiddeld IQ (N=100)
Doel van het onderzoek
Het onderzoek zal 100 kinderen includeren met hoog functionerend autisme in de
leeftijd van 8-12 jaar. Gedurende de acht groepsbijeenkomsten van een uur
worden de kinderen getraind op de voorlopers van Theory of Mind (perceptie,
imitatie, emotieherkenning, doen alsof), eerste Theory of Mind manifestaties
(first order belief en false belief) en het hoogste niveau van Theory of Mind
(second order belief en begrip van complexe humor). Ouders nemen deel aan twee
psycho-educatie bijeenkomsten en worden actief betrokken bij de training. Het
effect van de huidige training wordt gemeten met behulp van maten met
verschillende niveau's van complexiteit. Dit stelt ons in staat om heel precies
te bekijken op welk niveau de training effectief is. Zowel mental states als
emotiebegrip worden dan ook op zowel basaal als op meer complex niveau gemeten.
Daarnaast vragen we zowel ouders als leerkrachten om de sociale vaardigheden
van hun kind/leerling te beoordelen voorafgaand en na afloop van de training.
Verwacht wordt dat de behandel groep Theory of Mind vaardigheden op alle
domeinen sterker zal verbeteren wanneer vergeleken met de wachtlijst
controlegroep. Daarnaast wordt verwacht dat de conceptuele vaardigheden,
gemeten met de mental state en emotiebegrip taken, zich sterker zullen
ontwikkelen dan de praktische vaardigheden, gemeten met de ouder- en
leerkrachtvragenlijsten. Tenslotte wordt verwacht dat kinderen met PDDNOS meer
zullen profiteren van de training dan de kinderen met Autisme of de stoornis
van Asperger.
Onderzoeksopzet
Gerandomiseerd design met een wachtlijst controlegroep
Inschatting van belasting en risico
invullen vragenlijsten en beantwoorden vragen gedurende 2 keer 1,5 uur.
Publiek
van der Boechorststraat 1
1081 BT Amsterdam
NL
Wetenschappelijk
van der Boechorststraat 1
1081 BT Amsterdam
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
Autisme Spectrum Diagnose, 8-12 jaar oud, normaal IQ
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Verstandelijke beperking
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL32742.029.10 |