Het Simbici project beoogt het effect van simultane bilaterale cochleaire implantatie bij kinderen te evalueren met betrekking tot de linguïstische, cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling.
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Gehoorstoornissen
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
In het algemeen worden bij kinderen die een cochleaire implantatie ondergaan,
uni- of bilateraal, standaard tests en vragenlijsten vooraf en volgend op de
implantatie afgenomen in het kader van reguliere zorg. Deze tests zijn nodig om
tot een optimale informatie en indicatie te komen, en het kind optimaal te
vervolgen en het revalidatie en nazorgtraject daar waar nodig aan te passen.
Voor het prospectieve Simbici project zijn slechts enkele tests en
vragenlijsten toegevoegd aan het standaardonderzoek. Onderstaand zijn deze
tests en vragenlijsten aangegeven (voor de primaire en secundaire
uitkomstmaten). De primaire en secundaire uitkomstmaten komen exact overeen met
het reeds lopende multicentrisch retrospectief Simbici onderzoek naar
bilateraal geimplanteerde kinderen in Nederland (CMO 2010/248).
Primaire uitkomstmaten Simbici project
Verbale werkgeheugen en redenering:
• (Auditief) Werkgeheugen (Kaufmann-II)
• Verbale intelligentie (WPPSI-III-NL)
Secundaire uitkomstmaten
Secundaire uitkomstmaten Simbici project
• Spraakverstaan in ruis test (AAST)
• Fonemisch bewustzijn (Aarnoutse)
• Narratieve vaardigheden (Bus Story test)
• Psychosociale ontwikkeling: Child Behaviour Checklist (CBCL), Teacher Report
Form (TRF)
• Sociaal-emotionele ontwikkeling; Theory of Mind test
Achtergrond van het onderzoek
In de afgelopen jaren vindt veel discussie plaats over de effectiviteit van
bilaterale cochleaire implantatie (CI). Op basis van de stand der wetenschap en
gepubliceerde studies over vooral spraak verstaan is sinds een aantal jaren in
een aantal Europese landen sprake van een reguliere vergoeding van deze
behandeling. Echter, in andere landen is hier op basis van die zelfde kennis
juist voorlopig van afgezien. Om over te gaan op een reguliere vergoeding van
een medische behandeling in Nederland, dient de meerwaarde van de behandeling
tenminste aannemelijk te zijn ten opzichte van een bestaande behandeling, in
dit geval unilaterale CI bij kinderen.
Mens en dier horen met twee oren. Geluid dat via de twee oren wordt
waargenomen, wordt centraal in de hersenen verwerkt waardoor belangrijke
voordelen van het hebben van twee oren kunnen worden gerealiseerd. Zo is het
lokaliseren van geluid een waardevol gevolg van binauraal horen, en van belang
in bijvoorbeeld het lokaliseren van gevaar. Binauraal horen kan de invloed van
ruis in de omgeving voor het spraakverstaan doen afnemen, wat het
spraakverstaan in een rumoerige omgeving verbeterd.
Bilaterale cochleaire implantatie zou bij kinderen met een dubbelzijdige
doofheid ten opzichte van een unilaterale implantatie op drie domeinen effect
kunnen sorteren. Ten eerste op het gebied van de primaire auditieve
capaciteiten zoals spraakverstaan in rumoer, het richtinghoren en auditief
werkgeheugen. Hiervoor is al evidence voor handen in de vorm van
onderzoeksresultaten uit lokaal onderzoek naar het effect van sequentieel
bilateraal geïmplanteerde kinderen. Het tweede domein betreft de
taalontwikkeling en het verbale redeneringsvermogen. Een verbetering in dit
domein is een direct gevolg van de verbeterde auditieve voorwaarden ten
opzichte van unilaterale cochleaire implantatie. Een derde belangrijk domein
waarop bilaterale aanpassing effect kan hebben is het psychosociale en
sociaal-emotionele domein.
Doel van het onderzoek
Het Simbici project beoogt het effect van simultane bilaterale cochleaire
implantatie bij kinderen te evalueren met betrekking tot de linguïstische,
cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling.
Onderzoeksopzet
Het Simbici project beoogt het effect van simultane (of kort sequentiële)
bilaterale cochleaire implantatie prospectief te evalueren door een groep
kinderen na een bilaterale cochleaire implantatie en een groep kinderen na een
unilaterale cochleaire implantatie nauwgezet te volgen. De vergelijkbaarheid
van de twee groepen zal zo goed mogelijk worden geborgd, onder andere door op
baseline (moment van implementeren) een aantal tests af te nemen op het gebied
van communicatieve vaardigheden en cognitie.
Het onderzoek betreft een prospectieve pilot studie bij simultaan bilateraal
geïmplanteerde kinderen en unilateraal geïmplanteerde kinderen. Bij kinderen
die een bilaterale CI krijgen worden gegevens verzameld over verschillende
aspecten van de communicatieve ontwikkeling van het kind. Om een vergelijking
met unilaterale CI mogelijk te maken zal ook een groep kinderen met unilaterale
CI op dezelfde wijze gevolgd worden. Deze beschrijvende studie zal een opmaat
zijn voor een groter opgezette prospectieve vergelijkende studie waarin op
basis van de in deze pilot-studie verkregen data een goede inschatting kan
worden gemaakt van de verschillen in uitkomstmaten tussen simultaan bilateraal
geïmplanteerde kinderen en unilateraal geïmplanteerde kinderen, ten bate van
onder andere de powerberekening.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uni- en bilaterale cochleaire implantatie.
Inschatting van belasting en risico
De belasting voor de in de studie geincludeerde uni- en bilaterale kinderen is
minimaal, gelet op het aantal tests dat extra wordt uitgevoerd ten opzichte van
de regulier geimplanteerde kinderen. De onderzoeken houden geen risico in.
Publiek
Philips van Leydenlaan 15
6525 EX Nijmegen
NL
Wetenschappelijk
Philips van Leydenlaan 15
6525 EX Nijmegen
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
• leeftijd bij implantatie: de kinderen van de studiegroep (simultane of kort sequentiele (< 12 maanden tijdsinterval (Noot 6) bilaterale CI) en van de controlegroep (unilaterale CI) ondergaan de interventie voor het tweede levensjaar;
• de kinderen van beide groepen dienen met eenzelfde systeem te worden geimplanteerd, met een volledige insertie van de electroden array in de cochlea
• normaalhorende ouders
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
* multilingualiteit
• ontwikkelingsachterstanden, leer- of gedragsproblemen
Opzet
Deelname
In onderzoek gebruikte producten en hulpmiddelen
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL37549.091.11 |