Het doel van deze studie is te onderzoeken wat de effecten zijn van een klassenmanagementprogramma, het Taakspel, op het functioneren van leerlingen en op de interactie tussen leerlingen en leerkrachten in het VSO cluster 4. Verwacht wordt dat door…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Psychiatrische en gedragssymptomen NEG
Synoniemen aandoening
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De belangrijkste variabelen die in deze studie worden onderzocht hebben
betrekking op de ontwikkelingen in functioneren van leerlingen en het welzijn
van leerkrachten. Ontwikkelingen in de Taakspelconditie worden vergeleken met
ontwikkelingen in de controleconditie. Er wordt gekeken of de
gedragsproblematiek van leerlingen in de Taakspelconditie, gemeten met het
Problem Behavior in Schools Interview (PBSI) en met observaties, afneemt en of
het geobserveerde taakgericht gedrag van de leerlingen toeneemt. Ook wordt
gekeken of de tijd die de leerkracht aan instructie besteedt, zoals gemeten met
audiorecordings, toeneemt en of de leerkrachten zich volgens scores op de
Teacher Efficacy Scale en de Utrechtse Burn Out Scale voor Leraren (UBOS-L)
competenter en minder belast voelen. Ook wordt onderzocht of de
leerkracht-leerlingrelatie, zoals gemeten met de Vragenlijst Interpersoonlijk
Lerarengedrag (VIL), de Leraar-Leerling Relatie Vragenlijst (LLRV) en
observaties, verbetert. Ook wordt onderzocht of docenten zich competenter en
minder belast voelen door invoering van Taakspel, en of de uitstroom van
docenten afneemt.
Secundaire uitkomstmaten
nvt
Achtergrond van het onderzoek
De druk op het cluster 4 onderwijs is de afgelopen jaren enorm toegenomen; het
aantal zorgleerlingen dat zich voor deze onderwijsvorm aanmeldt is verdubbeld
en de wachtlijsten breiden zich uit. Het geven van effectief onderwijs aan
cluster 4 leerlingen is problematisch. De psychiatrische stoornis en de daarmee
frequent voorkomende comorbide gedragsproblematiek van de leerlingen hebben
veel impact op de klassensituatie. De leerkracht is overmatig veel tijd kwijt
aan het herstellen van orde en heeft als gevolg daarvan minder tijd om de
leerlingen instructie te bieden. Er bestaat grote behoefte aan effectieve
middelen die de leerkracht in staat stellen om effectief les te geven, zonder
dat in de klas alle aandacht uitgaat naar de gedragsproblemen van de leerling.
Het klassenmanagementprogramma Taakspel, wordt op regelmatige basis ingezet in
het cluster 4 onderwijs. Effecten van deze interventie zijn in het Voortgezet
Speciaal Onderwijs (VSO) cluster 4 nog niet onderzocht.
Doel van het onderzoek
Het doel van deze studie is te onderzoeken wat de effecten zijn van een
klassenmanagementprogramma, het Taakspel, op het functioneren van leerlingen en
op de interactie tussen leerlingen en leerkrachten in het VSO cluster 4.
Verwacht wordt dat door invoering van Taakspel de gedragsproblematiek van
leerlingen vermindert, leerlingen meer tijd met de lestaken bezig zijn, de
leerkracht meer tijd heeft om instructie te bieden en zich competenter voelt,
en de leerkracht-leerlingrelatie verbetert.
Onderzoeksopzet
De effecten van Taakspel worden getoetst door Taakspelscholen met
controlescholen voor VSO cluster 4 te vergelijken. Op vijf momenten gedurende
de onderzoeksperiode (anderhalf schooljaar) vinden metingen plaats, waarbij
leerkracht- en leerlingrapportages worden verzameld. Gedurende de
onderzoeksfase vinden in de klas vijf observaties van leerling en leerkracht
plaats, evenals vijf audiorecordings van leerkrachten. Ook wordt drie keer een
vragenlijst door de ouders van de leerlingen ingevuld.
Onderzoeksproduct en/of interventie
Het Taakspelprogramma wordt (ruim) een jaar uitgevoerd op de scholen in de interventieconditie. Taakspel wordt geimplementeerd op deze scholen als onderdeel van het reguliere curriculum. De leerkrachten spelen drie keer in de week Taakspel. Leerkrachten worden voorafgaand aan Taakspel getraind en krijgen maandelijks coaching in het correct uitvoeren van het programma. Taakspel bouwt zich op van de introductiefase (drie keer per week tien minuten spelen) naar de generalisatiefase, waarbij de regels van Taakspel ook gelden buiten de Taakspellessen om.
Inschatting van belasting en risico
Leerlingen en leerkrachten vullen vijf keer een vragenlijst in. De
vragenlijstinvulling door leerlingen duurt ongeveer twintig minuten en kan voor
de leerlingen tijdens de lessen plaatsvinden. Ouders vullen drie keer een
vragenlijst van ongeveer twintig minuten in (de eerste keer duurt de invulling
dertig minuten) . De vragenlijstinvulling door leerkrachten duurt in totaal
twee uur per keer voor de gehele klas. Vijfmaal gedurende het onderzoeksjaar
vindt er een observatie in de klas plaats, waarbij een onderzoeksassistent in
de klas plaatsneemt. Ook vindt vijfmaal een audiorecording van de leerkracht
plaats.
Publiek
Mathenesserlaan 2010
3014 HH Rotterdam
NL
Wetenschappelijk
Mathenesserlaan 2010
3014 HH Rotterdam
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
All children attending the participating schools for Special Education will be included, as well as their parents and teachers.
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
Geen
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL28706.097.09 |
Ander register | TC=2123 |