De primaire doelstelling van dit onderzoek is het testen van de voorspellende validiteit van de verschillende meetinstrumenten voor voedsel-gerelateerde emoties en cognitieve associaties voor de werkelijke voedselkeuze in een *semi-real life*…
ID
Bron
Verkorte titel
Aandoening
- Overige aandoening
Synoniemen aandoening
Aandoening
eetgedrag
Betreft onderzoek met
Ondersteuning
Onderzoeksproduct en/of interventie
Uitkomstmaten
Primaire uitkomstmaten
De primaire uitkomsten zijn voorkeur ranking scores (sensorische evaluatie), de
gemiddelde reactietijd en de foutenpercentage (SPF taak), scores op de
emotie-specifieke voedsel vragenlijst, emotioneel product profielen (Premo) en
gedragsmatige parameters (productkeuze en intake) in de *semi-real life*
ontbijtstudie.
Secundaire uitkomstmaten
niet van toepassing
Achtergrond van het onderzoek
Sensorische evaluatie van de aangenaamheid (liking) van een product is vaak
maar matig gerelateerd aan het al dan niet slagen van een product in de markt.
Om beter te kunnen voorspellen of een product op de markt succesvol is of niet
moeten we nieuwe methoden gebruiken die grotere voorspellende waarde hebben
sensorische testen. Er is behoefte aan nieuwe inzichten over voedselkeuze die
niet door sensorische test gemeten worden. Het is aangetoond dat emoties en
cognitieve associaties die opgeroepen worden door voedsel producten een
gevoelige methode bieden om producten te differentiëren en dat emoties en
cognitieve associaties slechts deels in samenhang gebracht kunnen worden met
aangenaamheid. Onze hypothese is dat het meten van de emotionele en cognitieve
beoordeling in reactie op de intrinsieke eigenschappen van voedsel zal
resulteren in een verhoogde voorspellende validiteit voor voedselkeuze en
eetgedrag, vergeleken met sensorische evaluatie per se.
Doel van het onderzoek
De primaire doelstelling van dit onderzoek is het testen van de voorspellende
validiteit van de verschillende meetinstrumenten voor voedsel-gerelateerde
emoties en cognitieve associaties voor de werkelijke voedselkeuze in een *semi-
real life* context. We testen of de verschillende methoden extra voorspellende
validiteit voor de voedselkeuze en ad libitum inname opleveren, in vergelijking
met het meten van aangenaamheid (liking) per se. De volgende tools worden
gebruikt: de EsSense Profile methode (een voedsel-specifieke emotie
vragenlijst), het Product Emotion Measurement Instrument (Premo ®, een
non-verbale emoties meetinstrument) en de Sorting Paired Features (SPF) taak.
Onderzoeksopzet
Het is een observationele studie en bestaat uit twee testsessies. In de eerste
sessie worden zeven niet-gelabelde producten van een bepaald
levensmiddelcategorie (in dit geval een selectie van zeven in commercieel
verkrijgbare ontbijtdranken) zullen worden geëvalueerd door de deelnemers.
Verschillende methoden worden gebruikt om emoties en cognitieve associaties te
meten die geëvoceerd worden door de producten.
Sessie twee: Na een smaaktest, worden de voedselkeuze en ad libitum inname zal
worden geobserveerd in de ontbijtsessie in een 'semi-real life' context in het
Restaurant van de Toekomst (ROTF).
Onderzoeksproduct en/of interventie
De deelnemer proeft twee keer 15 ml van zeven verschillende ontbijtdranken (sessie 1). Hierbij wordt de deelnemer gevraagd om een mondvol van iedere ontbijtdrank te consumeren. Tijdens sessie 2 krijgt de deelnemer een ad libitum ontbijt. De deelnemer kiest één van de zeven ontbijtdranken voor het ad libitum ontbijt. Commercieel verkrijgbare ontbijtdranken worden gebruikt als testproduct.
Inschatting van belasting en risico
De studie is niet-therapeutisch voor de deelnemers. Het risico voor deelname
aan dit onderzoek verwaarloosbaar en in vergelijking met andere studies kan de
belasting voor deelnemers als laag worden gezien. Er worden geen invasieve
metingen gedaan.
Publiek
P.O. Box 8129
6700 EV Wageningen
NL
Wetenschappelijk
P.O. Box 8129
6700 EV Wageningen
NL
Landen waar het onderzoek wordt uitgevoerd
Leeftijd
Belangrijkste voorwaarden om deel te mogen nemen (Inclusiecriteria)
•Leeftijd: 18-55 jaar
•BMI: 18.5 - 27.0 kg/m2
•Gezond (beoordeeld door de deelnemer)
•Proefpersonen die geclassificeerd zijn als consumenten van de product categorie (ontbijtdranken)
Belangrijkste redenen om niet deel te kunnen nemen (Exclusiecriteria)
• Gewichtsverlies of gewichtstoename van 5 kg of meer tijdens de afgelopen twee maanden
• Voor vrouwen: zwanger of borstvoeding geven
• Allergisch en/of intolerant voor de voedselproducten die in de studie worden gebruikt
Opzet
Deelname
Opgevolgd door onderstaande (mogelijk meer actuele) registratie
Geen registraties gevonden.
Andere (mogelijk minder actuele) registraties in dit register
Geen registraties gevonden.
In overige registers
Register | ID |
---|---|
CCMO | NL37234.081.11 |